6.759 de absolvenți ai claselor a VIII-a au trecut în cursul dimineții de ieri de prima încercare a evaluării naționale din acest an, respectiv proba de limba și literatura română. Elevii au fost examinați în cele 154 de centre din județ desemnate de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava. Testarea a început în jurul orei 9.00, timpul alocat rezolvării subiectelor fiind de 120 de minute, însă mulți elevi au părăsit sălile de curs după o oră și jumătate de la debutul examenului.
După cum chiar ei au declarat, elevii suceveni nu s-au confruntat cu mari probleme la susținerea primei probe din cadrul evaluării naționale. Impresia generală a fost că subiectele propuse nu au avut un grad de dificultate ridicat, având în vedere că au trebuit să răspundă la cerințe „destul de simple”, pe baza a două texte la prima vedere.
Centrul Național pentru Evaluare și Examinare a elaborat zece variante de subiecte, în conformitate cu programa pentru evaluarea națională la clasa a VIII-a, din care a fost extrasă varianta de subiect cu numărul 10 în dimineața zilei de ieri.
Condiții speciale de evaluare pentru patru elevi
Patru elevi din județ au susținut proba de limba și literatura română din cadrul evaluării naționale în condiții speciale din cauza unor probleme medicale. Conform purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava, prof. Laura Hacman, „un elev din Ilișești a susținut proba la domiciliu, în prezența unei comisii speciale, elevul fiind imobilizat. Acesta este absolvent al Școlii Gimnaziale Ilișești, iar în prezent are o fractură la un picior. Alți trei elevi cu deficiențe, din Dorna Arini, Suceava și Marginea, au susținut examenul la școală, însă au solicitat prelungirea programului alocat rezolvării subiectelor cu încă o oră. Unul dintre aceștia, cu probleme de vedere, a susținut proba la limba română într-o sală separată, prin dictare, în prezența unei comisii”.
Laura Hacman a mai declarat că prima probă a evaluării naționale s-a desfășurat în condiții normale, fără a se înregistra incidente sau tentative de fraudă.
Varianta 10 a fost cu noroc pentru elevi
Potrivit Gabrielei Cazac, prof. de limba și literatura română în cadrul Colegiului Național „Mihai Eminescu” Suceava, „varianta 10 a respectat întru totul structura modelelor postate de Ministerul Educației încă din luna noiembrie. Totodată, nu cred nu vor mai exista controverse pe marginea subiectelor, iar în ceea ce privește dificultatea acestora, cred că se plasează în zona medie, astfel încât fiecare elev să se descurce onorabil”.
La subiectul 1, notat cu 42 de puncte, elevii au primit un fragment din Alexandru Vlahuță – „Din durerile lumii”. Pornind de la acesta, elevii au avut de îndeplinit mai multe cerințe: identificarea unor antonime, explicarea rolului virgulei într-o secvență de text, precizarea a două trăsături ale genului epic prezente în text. Tot la subiectul I, examinații au trebuit să comenteze în trei-cinci rânduri semnificația unei secvențe a fragmentului și să redacteze o compunere de 15-25 de rânduri în care să evidențieze trăsăturile unui personaj din textul dat.
La al doilea subiect, cerințele au avut ca punct de plecare un text de 12 rânduri de pe site-ul www.eucitesc.ro. Cerințele au presupus, printre altele, formularea unor enunțuri legate de acest text, menționarea valorii morfologice a unor cuvinte și a funcției sintactice a altora.
Subiectul 2 a avut și o cerință constând în redactarea unei compuneri de 10-15 rânduri în care să se prezinte o întâmplare reală sau imaginară petrecută în timpul unui concurs.
Supravegherea a fost asigurată, pentru fiecare sală, de doi asistenți, cadre didactice de altă specializare decât limba și literatura română, proveniți din unitatea de învățământ respectivă.
Matematica le dă emoții mai mari examinaților
La terminarea examinării, mare parte dintre elevi au ieșit zâmbitori, cu încrederea că notele pe care le vor obține îi vor ajuta să fie admiși în cadrul liceelor la care râvnesc.
Cei mai mulți au apreciat cerințele variantei 10 ca fiind „ușoare”, iar cele 120 de minute au fost suficiente pentru tratarea fiecărui subiect.
Andrei Avârvarei este absolvent al Școlii Gimnaziale Nr. 3, fiind printre primii elevi care au părăsit ieri sala de examinare. Acesta a spus că „proba a fost destul de ușoară, nu m-a pus nici un subiect în dificultate. M-am pregătit și la școală, și în particular pentru examen. Timpul a fost suficient, sper să iau notă de intrare pentru «Ștefan»”.
Un alt coleg de-al său, Vlad Stamate, a declarat la ieșirea din sala de examen că s-a descurcat mulțumitor la testare și că se așteaptă să obțină nota 9. „De când am dat simularea mă tot pregătesc pentru această probă. Am luat 6 la simulare și atunci m-am trezit și am pus mâna pe carte. Am luat și meditații în particular, m-am dezmeticit la timp”, a mărturisit Vlad.
Cosmina Botnariu, o altă elevă ce trece prin febra examenelor, ne-a declarat că s-a descurcat la toate subiectele. „Am avut emoții la simulare, dar acum știam cum o să fie și nu am fost emoționată. Camerele video le-am neglijat. Am avut de caracterizat un personaj, deci am învățat degeaba o mulțime de definiții. Pentru examen am făcut pregătire și în particular, și la școală”, a mai spus eleva.
Cu toate că au trecut de primul hop al evaluării naționale, elevii susțin că matematica este disciplina care le dă cele mai mari emoții.
În funcție de notele pe care le vor obține la testele evaluării naționale, elevii vor putea intra la liceul dorit. Media generală a notelor obținute la evaluare va reprezenta 50% din media finală a admiterii. Celelalte 50 de procente le reprezintă media anilor de gimnaziu.
Evaluarea națională se desfășoară într-o singură sesiune, urmând ca mâine să fie susținută proba de matematică.
Examen
Prima probă din cadrul evaluării naționale, considerată „accesibilă” de cei mai mulți dintre examinați
