Evaluări-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în intervalul 9 – 22 mai, în peste 200 de școli, iar de anul viitor aceste evaluări vor fi organizate la nivel național, așa cum prevede Legea Educației, a declarat pentru MEDIAFAX, ministrul Educației Remus Pricopie.
Ordinele de ministru privind metodologiile care vizează evaluările ce decurg din Legea Educației Naționale nr. 1/2011 au fost publicate în 23 ianuarie pe site-ul Ministerului Educației.
În anul școlar în curs, evaluările la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în perioada 9 – 22 mai, prin pilotare pe un eșantion de elevi stabilit la nivel național, a spus Remus Pricopie.
Au fost incluse în pilot câte 86 de școli pentru clasele a II-a și a VI-a, respectiv 136 școli pentru clasa a IV-a. Eșantionul a fost realizat de către Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), astfel încât fiecare tip de evaluare să fie administrat în unități de învățământ distincte”, a precizat ministrul Educației.
Calendarul evaluărilor-pilot are următoarea configurație: 9 și 10 mai – evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a, 15 mai – evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a – și 22 mai – evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a.
Potrivit lui Pricopie, activitatea de pilotare vizează instrumentele de evaluare și procedurile de organizare a acestor evaluări, și nu măsuri punitive.
Testele care vor fi administrate, precum și baremele de corectare aferente, sunt elaborate de către CNEE.
Testele de la clasa a II-a conțin două secțiuni: prima vizează competențele de receptare-producere a mesajelor, în vreme ce a doua abordează competențe de matematică. Rezultatele obținute la evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt valorificate prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, consemnarea lor în portofoliul educațional al elevului, respectiv informarea părinților/tutorilor legal instituiți asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.
Evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a va include următoarele discipline: limba română, limba maternă – pentru elevii care studiază în limbile minorităților naționale – și matematică. Evaluarea nu se finalizează printr-o notă sau printr-un calificativ sumativ. Rezultatele evaluării contribuie la realizarea unui scor mediu național al performanțelor elevilor pe competențele fundamentale și sunt utilizate de CNEE pentru realizarea unor studii și cercetări de diagnoză a sistemului de învățământ primar.
Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a are ca scop optimizarea învățării, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de învățare și pre-orientarea școlară către un anumit tip de liceu. Testele conțin două secțiuni corespunzătoare probelor transdisciplinare evaluate: limbă și comunicare, respectiv matematică și științe, a mai explicat ministrul.
Ministrul Educației Remus Pricopie a declarat, duminică, la emisiunea „După 20 de ani” de la Pro TV, că vor fi organizate evaluări, de tipul celei naționale de la sfârșitul clasei a VIII-a, și la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, începând cu următorul an școlar.
„Noi vedem rezultatele de la sfârșitul calsei a VIII-a în condițiile în care nu există nicio evaluare până la sfârșitul clasei a VIII-a, semnificativă, și ne mai uităm la bacalaureat, care reprezintă iar rezultatul după patru ani”, a spus ministrul Educației, arătând că ar trebui făcute „aceste măsurători” și „pe traseu”.
Întrebat dacă rezultatele acestor evaluări vor conta pentru media elevului, Pricopie a răspuns că, anul viitor, va porni de la premisa că nu ar trebui să conteze.
El a precizat că nu crede că aceste rezultate ar trebui luate în calcul, decât „dacă se dorește bonificarea elevului, adică elevul care a avut un rezultat foarte bun să primească o notă maximă în catalog”.