Prețul laptelui din România nu poate absorbi creșterea costului materiei prime, potrivit Friesland



Prețul actual lal laptelui din România este influențat de fluctuațiile tarifelor la nivelul Uniunii Europene, iar piața autohtonă nu ar putea absorbi o eventuală creștere a costului materiei prime, potrivit conducerii producătorului de lactate Friesland Foods România.
„Nivelul actual al prețului pe litru de lapte în România este influențat de fluctuațiile de preț din Uniunea Europeană, care sunt afectate la rândul lor de situația la nivel global”, se arată într-un comunicat al Friesland.
Poziția producătorului vine ca răspuns la anunțul de miercuri al Sindicatului Crescătorilor de Taurine din România privind organizarea, la 11 martie, a unor acțiuni de protest la poarta fabricilor de procesare, fermierii urmând să sisteze livrările de lapte către unitățile de producție care vor refuza să majoreze prețul plătit pentru laptele colectat.
Potrivit Friesland Foods, compania plătește pentru laptele conform normelor UE, primit de la producători, prețuri similare nivelului din alte țări europene, iar o eventuală creștere a costului materiei prime se va reflecta în prețul final al produslui.
„Am susținut și aplicat o majorare de aproximativ 30% a prețului mediu oferit pe litru de lapte-materie primă, comparativ cu prețul oferit în aceeași perioadă a anului trecut. Orice majorare de preț a materiei prime se va reflecta în final în produsul finit. Credem că în momentul de față piața nu va putea absorbi o eventuală creștere a prețului materiei prime. Totodată considerăm ca oferim pentru materia primă un preț corect, în concordanță cu standardele sale de calitate”, se mai arată în comunicatul producătorului.
Sindicatul agricultorilor Agrostar, din care face parte și Sindicatul Crescătorilor de Taurine, a propus miercuri creșterea de la 0,8 lei la 1,5 lei a prețului pentru laptele conform cu normele UE (cu 3,5% grăsime și 3,2% proteină) și de la 0,5 lei la un leu pentru cel neconform (la aceiași parametri de grăsime și proteină). Procesatorii nu vor însă să negocieze aceste prețuri.
„Luăm laptele la 4 lei din magazin. Până când vom accepta să umplem buzunarele acestor samsari, până când vom accepta un preț de monopol?”, a întrebat, miercuri, într-o conferință de presă, liderul Agrostar, Nicolae Ștefan.
Freisland Foods a intrat pe piața românească în 2001, prin achiziția firmei Nutricia Dairy and Drinks, iar în 2002 a fuzionat cu producătorii Someșana Satu Mare, Belcar Bela Deta din Timișoara și Belcar Distribution. Compania este, de asemenea, acționar majoritar la firmele Industrializarea Laptelui din Târgu-Mureș și Napolact Cluj-Napoca.