Guvernul va restructura Poșta Română prin reducerea numărului de angajați, dezvoltarea portofoliului de servicii financiare, livrări loco în aceeași zi și transformarea factorilor poștali într-o „forță de vânzări directe” cu recompense, în încercarea de a evita intrarea companiei în colaps financiar
Înființarea a șapte centre de poștă pentru deservirea clienților majori, angajarea unei companii de consultanță care să asiste compania la introducerea unui sistem IT integrat, internalizarea activităților de procesare și transport numerar, achiziționarea a 400 autovehicule de transport valori pe toate segmentele, dezvoltarea a cinci centre de profit și elaborarea unor programe de atragere a clienților din sfera furnizorilor de servicii utilități, telecomunicații, bănci sunt alte măsuri incluse în strategia de restructurare și modernizare a Companiei Naționale Poșta Română, aprobată de Guvern și obținută de MEDIAFAX.
Situația economică s-a înrăutățit considerabil începând din 2008
În document se arată că situația economică a Companiei Naționale Poșta Română s-a înrăutățit considerabil începând din 2008, agravându-se accelerat în al doilea semestru al anului 2009, evoluție negativă determinată în principal de deciziile manageriale din 2008, cu efecte ce au creat „premisele unui colaps financiar iminent”.
Astfel, în 2008, compania a înregistrat pierderi din exploatare negativ de 11,3 milioane lei, în condițiile creșterii costurilor de exploatare la 1,4 miliarde lei. În 2009, raportat la anul anterior, costurile de exploatare au crescut la 1,6 miliarde lei, generând pierderi de 180,3 milioane lei. În aceste condiții, compania a trecut de la un profit brut de 34,3 milioane lei în 2007 și 4,5 milioane lei în 2008 la o pierdere de 150,4 milioane lei în 2009.
„Pe fondul stagnării veniturilor din exploatare la nivelul anului 2009 și în lipsa implementării unui plan de eficientizare care să permită reducerea cheltuielilor și creșterea veniturilor, compania va înregistra și în anul 2010 o pierdere netă semnificativă, care se va adânci până la 250 milioane lei”, se atenționează în document.
Principalele cauze invocate care au generat situația actuală sunt semnarea unor contracte de achiziții în 2008 de peste 300 milioane euro care depășesc capacitatea financiară de plată a companiei, creșterea numărului de personal și a cheltuielilor salariale aferente, amânarea deciziilor de construcție și automatizare a centrelor regionale de tranzit, neimplementarea unui sistem IT integrat, gestionarea ineficientă a clienților majori.
De asemenea, au fost implementate soluții neviabile în procesul de restructurare în ceea ce privește proiectarea rețelei de transport prioritare aeriene (au fost introduse curse directe între șapte orașe la o capacitate și costuri excesive), înnoirea flotei auto (achiziția de mașini nu a fost realizată conform necesarului real) și funcționarea poștei hibride (au fost înființate patru centre de poștă hibridă în baza unui parteneriat încheiat în condiții dezavantajoase pentru Poșta Română).
Puncte slabe
Ca puncte slabe în activitatea Poștei sunt indicate ponderea ridicată a cheltuielilor cu forța de muncă, „atitudinea negativă” a salariaților implicați în relația directă cu clienții, sisteme primitive de raportare internă și de monitorizare, politica de preț insuficient aliniată la piață, contracte de achiziții pe termen lung fără posibilitate de denunțare.
Pe baza acestor considerente, Guvernul a adoptat strategia de restructurare a Poștei Române, care prevede reorganizarea structurii regionale prin dezvoltarea a zece centre de suport și profit în regiunile de dezvoltare din România (considerându-se că Bacău, Galați și Constanța sunt regiunile cu cel mai mare potențial de consolidare), înființarea a șapte centre de poștă hibrid pentru deservirea clienților majori cu o capacitate de 0,5-1 milion trimiteri/lună pentru fiecare centru, implementarea serviciului „door-to-door” în zonele urbane, dezvoltarea unei rețele de transport care să asigure livrări în regim de viteză Z (ziua prezentării) plus 1 pentru trimiterile la nivel național și în aceeași zi pentru expedierile loco, dezvoltarea soluțiilor e-business, intarea pe piața de nișă a comunicării digitale și comerțului electronic, implementarea sistemului call center pentru preluarea comenzilor.
Vor fi introduse echipamente de sortare automată în locul procesării manuale în centre din București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara, va fi definitivată baza de date a codurilor poștale odată cu realizarea unor cataloage cu aceste coduri atât pe suport fizic, cât și electronic și derularea unui program de promovare în rândul clienților privind necesitatea și beneficiile folosirii codurilor poștale.
Prin înțelegeri cu instituții financiare, bancare și societăți de asigurări vor fi prestate servicii financiare legate de depozitele persoanelor fizice, credite de consum, carduri, produse de asigurări și schimb valutar.
Oficianții și factorii poștali, transformați într-o „forță de vânzări directe”
În paralel, Poșta Română își va eficientiza sistemul de vânzări retail prin transformarea oficianților și factorilor poștali într-o „forță de vânzări directe”, cu introducerea unui mecanism de recompensare pentru performanțe în vânzări.
Internalizarea activităților de procesare și transport numerar, achiziționarea unui număr de 400 autovehicule de transport valori pe toate segmentele și „redimensionarea” necesarului de personal sunt alte măsuri incluse în strategia de restructurare a Poștei Române, aprobate de Guvern.
În document se arată și că Poșta Română beneficiază, până la 31 decembrie 2012, de dreptul exclusiv de a presta servicii poștale având ca obiect trimiteri de corespondență a căror greutate este mai mică de 50 grame și al căror tarif nu trece de 2 lei.
Prinicipalele proiecte de investiții avute în vedere depășesc în valoare un total de 113 milioane euro, din care 70 milioane euro pentru automatizarea centrelor de sortare (fonduri asigurate prin credit furnizor sau parteneriat public-privat), 10 milioane euro pentru sistemul integrat IT (credit furnizor), 12,5 milioane euro pentru achiziția de echipamente de tipărire (credit bancar), 6,7 milioane euro pentru achiziția sistemului informatic (credit bancar), 10 milioane euro pentru reorganizarea transportului de trimiteri poștale și de numerar și a procesării numerarului (leasing) și 4 milioane euro pentru extinderea rețelei private virtuale VPN (surse proprii și constribuție atrase prin parteneriat cu o bancă și o societate de asigurări).
În 2014, profit
Prin toate aceste măsuri, Guvernul consideră că Poșta Română se poate redresa financiar astfel încât la sfârșitul anului 2014 să înregistreze un profit brut de circa 50 milioane lei, ponderea veniturilor din servicii financiare să ajungă la minimum 25% din totalul veniturilor, iar cota de piață să fie menținut la cel puțin 75% la trimiteri de corespondență și să crească la minimum 20% pe segmentul express intern.
Redresarea companiei este estimată să înceapă din semestrul II al anului viitor, dar chiar și în aceste condiții este așteptată o pierdere brută de 170,5 milioane lei în 2010 și de 60,4 milioane lei în 2011. Conform proiecțiilor din documentul guvernamental, Poșta Română va înregistra profit începând din 2012 (31,8 milioane lei brut), cu tendințe de creștere în 2013 (33,6 milioane lei brut) și în 2014 (50,6 milioane lei brut).
Proiecția se bazează și pe majorările tarifare prevăzute pentru serviciile universale (corespondența neprioritară) în 2011 (cu un ritm de creștere de 20% pentru trimiteri de corespondență treapta I de greutate și de 16,7% pentru colete poștale cu greutatea până la 10 kilograme) și în 2012 (creștere de 7% pentru serviciile universale și neuniversale).
Poșta Română, cu 36.057 angajați, este cel mai mare operator de profil, având o rețea teritorială de peste 7.100 oficii poștale, grupate în zece direcții regionale, din care doar circa 1.100 sunt informatizate.
Acționarii operatorului poștal sunt Ministerul Comunicațiilor, cu o participație de 75%, și Fondul Proprietatea, care deține 25% din capital.