Piloții aeronavei prezidențiale poloneze au ignorat avertismentele emise de instrumentele de bord



Piloții aeronavei președintelui polonez, Lech Kaczynski, care s-a prăbușit luna trecută în Rusia, au neglijat mai multe avertismente emise de instrumentele automate de la bordul avionului, a declarat miercuri reprezentantul polonez din cadrul comisiei de anchetă, citat de AFP.
„După părerea mea, piloții au ignorat avertismentele indicatorilor de la bord, și anume «terrain ahead» (care avertizează cu privire la proximitatea solului) și «pull up» (a urca). Aceste avertismente au fost neglijate”, a declarat pentru cotidianul Rzeczpospolita, Edmund Klich, reprezentant al Poloniei în comisia comună, însărcinată cu anchetele asupra accidentelor de avion în 12 țări din fosta Uniune Sovietică.
„Când au ajuns la 100 de metri altitudine, ar fi trebuit să înceapă să urce, în loc să creadă că vor reuși să aterizeze” în condiții meteorologice extrem de dificile, pe aerodoromul de lângă Smolensk, în vestul Rusiei, a apreciat acesta.
Klich a confirmat marți că șeful forțelor aeriene poloneze, generalul Andrzej Blasik, se afla în cabina piloților la momentul accidentului, adăugând că nimic nu ar lăsa să se creadă că ar fi exercitat vreo presiune directă asupra piloților.
În înregistrări „nu există nicio frază care să exercite în mod direct o presiune, cum ar fi, de exemplu, «trebuie să aterizăm»”, a declarat acesta.
El a sugerat, însă, că doar prezența generalului Blasik ar putea constitui un element de presiune. „Când redactați un text pe calculator și cineva rămâne în spatele dumneavoastră, nu vă stresează acest lucru? Pe mine mă stresează”, a declarat el, citat de Rzeczpospolita.
Avionul Tupolev-154 care-l transporta pe președintele Kaczynski, pe soția acestuia, dar și oficiali de rang înalt politici și militari, s-a prăbușit, la 10 aprilie, încercând să aterizeze în condiții de ceață deasă, lângă Smolensk.