Deputatul PDL Grațiela Iordache a declarat, joi, într-o conferință de presă, că va face toate demersurile pentru a-i solicita ministrului Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, să se prezinte în fața Parlamentului și să dea explicații referitoare la noua taxă de poluare pentru autovehicule.
Grațiela Iordache a declarat că „așa-numita nouă taxă de poluare auto, în ciuda destinației pe care Guvernul susține că i-o va da, și anume de protecție a mediului, nu are nou decât denumirea de taxă de poluare, caracterul ei rămânând în continuare unul fiscal”.
Deputatul a arătat că unul dintre principalele reproșuri pe care democrat-liberalii îl aduc acestei măsuri este „maniera în care s-a înțeles să se facă această propunere de act normativ, fără o dezbatere publică prealabilă, fără a se explica care este baza de calcul luată în considerare și cum s-a ajuns la acești coeficienți”.
„Solicitarea noastră către Guvern, referitoare la taxa de poluare auto, este aceea de a face publică baza de calcul care este în continuare o măsură fiscală, chiar dacă sunt invocate considerente de mediu”, a spus Grațiela Iordache.
Ea a adăugat că „va face toate demersurile pentru a-i solicita ministrului Finanțelor, Varujan Vosganian, să se prezinte în fața Parlamentului și să dea toate explicațiile referitoare la această taxă de poluare auto”.
În opinia deputatului PDL, formula de calcul luată în considerare de către Executiv nu a suportat multe modificări din punctul de vedere al principiului, ci a adus mai mult modificări în ceea ce privește coeficienții.
„Nou în acest mecanism este acel mecanism de contestare a nivelului taxei de primă înmatriculare. În privința modului de calcul, taxa de poluare auro rămâne cu un caracter fiscal”, a spus Iordache, menționând că la ora actuală România este țara cu cele mai multe taxe și cel mai haotic sistem de administrare din întreaga Uniune Europeană.
Ea a amintit că PDL a inițiat la sfârșitul anului trecut un proiect de lege vizând anularea taxei de primă înmatriculare și returnarea banilor luați în mod abuziv de la cetățeni.
Întrucât prin inițiativa legislativă, mecanismul de returnare a acestor bani nu necesita apelul la justiție pentru fiecare român, ci solicita instituirea unui mecanism de returnare, fără a mai fi nevoie să se treacă printr-un proces juridic costisitor, deputatul PDL a anunțat că solicită sprijinul tuturor partidelor politice parlamentare și Guvernului să instituie un astfel de mecanism, pentru că „este în mod clar că cetățenii români, timp de un an de zile, în 2007, și o bună bucată din 2008, sunt în mod abuziv încărcați cu un bir care nu corespunde normelor europene”.
Deputatul PDL a menționat totodată că miercuri Asociația drepturilor omului din Târgu Mureș a depus o nouă plângere la Comisia Europeană, prin care reclamă noua formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare, susținând că de fapt nu s-a schimbat decât denumierea, iar principiile rămân aceleași, astfel încât, în continuare, oamenii vor câștiga procese în această cauză.
Grațiela Iordache a mai arătat că această taxă poate fi calculată de o manieră care să ușureze, din punct de vedere fiscal, sarcina cetățeanului român, dând exemplul unor formule, cum ar fi introducerea unei accize la combustibil sau introducerea unei taxe anuale de circulație, des utilizate în statele europene.
În opinia deputatului PDL, taxa auto nu rezolvă una dintre problemele pe care le-a ridicat Comisia Europeană, și anume că există în continuare o discrepanță între mașinile la mâna a doua din afara țării și cele înregistrate în România.
Grațiela Iordache a susținut că, prin introducerea taxei, interesele Guvernului au fost cu totul altele decât împiedicarea intrării în țară a unor mașini vechi și poluante.
„Au fost niște interese protecționiste pe care, mai voalat sau mai direct, și primul-ministru le-a acceptat și le-a recunoscut”, a spus ea.
Ministerul a făcut public, miercuri seara, proiectul de ordonanță de guvern privind modificarea taxei auto, care va fi redenumită „taxă de poluare pentru autovehicule”, precum și modalitatea de calcul și noile grile pentru stabilirea sumelor de plată.
Taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului și vechimea mașinii. La fiecare dintre cele cinci categorii (de la non-euro la Euro 4) există cinci subdiviziuni în funcție de capacitate pentru care sunt indicate nivele de taxe specifice, exprimate în euro/cmc. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care crește de la 0 la 95%, în raport direct proporțional cu vechimea mașinii.