Imagini proiectate pe pereți, mișcare continuă, forme fanteziste și culori atrăgătoare caracterizează pavilioanele țărilor și organizațiilor prezente la Shanghai, toate făcând apel la tradiție și exprimându-și în mii de idei fanteziste viziunea despre viitor.
Italia și-a întâmpinat vizitatorii cu modă și pantofi de firmă, cu mașini de epocă și cu o motocicletă de curse. Întins pe o suprafață generoasă, dotat cu scări rulante și încăperi vaste, pavilionul italian – City of man – pare a fi mai degrabă un muzeu care îmbină armonios trecutul cu prezentul și tradiționalul cu modernismul.
Germanii, al căror pavilion este situat în apropierea celui italian, au pus accentul pe echilibru. Ei au răspuns temei EXPO 2010 – „Better City, Better Life” – cu un „Balancity” – un mesaj despre proporțiile care trebuie păstrate în toate aspectele vieții, zi de zi. Germanii, cu un pavilion întins pe 6.000 de metri pătrați și cu un staff format din aproximativ 400 de persoane, s-au prezentat la Shanghai drept un popor inovator dar și atașat de propriile tradiții. Vizitatorii au fost invitați să privească aspecte ale vieții urbane, tuneluri și porturi create cu ajutorul unor rampe mobile și al imaginilor proiectate pe pereți, precum și improvizații ingenioase care ilustrează grădini formate din imagini tridimensionale, fabricile germane, dar și distracția din cluburi. Pavilionul german a avut în primele câteva zile zeci de mii de vizitatori, organizatorii așteptând un aflux zilnic de 45.000 de persoane. La orele prânzului, când temperatura depășise 30 de grade Celsius la Shanghai, pavilionul german a mai avut un avantaj: scări foarte mari amplasate la intrare unde vizitatorii chinezi s-au odihnit, au mâncat și, unii dintre ei, au și dormit câteva minute.
Francezii și-au etalat, la EXPO 2010, „șarmul și senzualitatea”. Având un pavilion dreptunghiular acoperit de o „dantelă” din oțel și pe Alain Delon, aflat la Shanghai, drept ambasador la expoziție, francezii au ales să prezinte „City of sensuality” – modă, artă, grădinile palatului Versailles, dar și o poveste de dragoste finalizată cu o nuntă.
Mult mai pragmatici, elvețienii le-au arătat vizitatorilor chinezi Alpii și le-au oferit – spre încântarea celor prezenți – o plimbare cu telecabina, desigur una de mici dimensiuni, în timp ce danezii le-au oferit vizitatorilor șansa unei plimbări cu bicicleta.
Spania are, la rândul ei, un pavilion impresionant. Cu pereții creați din 8.524 de bețe și nuiele, pavilionul Spaniei a prezentat tema „From the City of our parents to the city of our children”. Spaniolii și-au prezentat tradițiile și originile pe ritmuri de flamenco și cu imagini proiectate pe pereții standurilor din pavilion. Le-au arătat, apoi, vizitatorilor, evoluția urbană și le-au propus, la final, să vadă viitorul prin ochii copiilor lor într-o sală imensă cu sute de fotografii de copii proiectate pe diverse materiale, dar și cu o statuie a unui bebeluș cu care toată lumea a dorit să se fotografieze. Spaniolii au de asemenea în pavilion un restaurant tradițional cu o capacitate de 300 de persoane.
Polonia a zâmbit la Expo Shanghai, unde pavilionul său chiar a purtat acest nume „Poland is smiling”. De culoare albă și cu o arhitectură futuristă, pavilionul Poloniei a prezentat o imagine abstractă, încărcată de lumini și imagini proiectate direct pe pereți, însoțite de muzică. Polonezii au avut la ieșirea din pavilion un magazin cu bijuterii de chihlimbar.
Un magazin au și rușii în pavilionul lor, unde au ales să expună la vânzare zeci de păpuși matrioșca. Rușii au prezentat la Expo 2010 un oraș al copiilor și pentru copii în care însă le-a plăcut și adulților. Inspirat de Nikolai Nosov, autor de povești care considera că orașul viitorului este un oraș în care copiii se simt bine, pavilionul Rusiei le prezintă vizitatorilor flori, fructe și diverse personaje de mari dimensiuni și în culori stridente.
Dar nu numai europenii și-au prezentat fantezist, la Shanghai, viziunea asupra orașului. Arabia Saudită are un pavilion impresionant în formă de spirală. Vizitatorii acestui stand au la dispoziție mai multe opțiuni de a intra în contact cu istoria, tradiția, evoluția și realizările Arabiei Saudite. Într-una dintre camerele pavilionului, de formă sferică și complet neluminată, vizitatorii sunt invitați pe un trotuar rulant care descrie o linie a ecuatorului de unde pot vedea proiectate de jur împrejurul lor imagini despre tradițiile și cultura arabă, senzația fiind amplificată de mișcarea continuă a pereților. O realizare care pare aproape incredibilă din punct de vedere tehnic.
La Expo 2010 poate fi vizitat și Africa Joint Pavilion – un spațiu imens în care mai multe state africane au ales să facă prezentări comune. Pline de culoare și cu elemente tradiționale, pavilioanele statelor africane au fost primitoare cu toți vizitatorii, fiind organizate degustări de ceaiuri, de cafea etiopiană și concerte de muzică tradițională.
Între toate aceste realizări impresionante pavilionul României câștigă nu prin obiectele expuse, ci prin atmosfera relaxată și primitoare care le permite vizitatorilor să se odihnească, dar să se și distreze și să și afle despre România în același timp.
Scena instalată în mărul verde este așezată la umbră, în aer liber. Oamenii pot mânca, se pot odihni urmărind în același timp spectacolele organizate zilnic, aproape fără întrerupere. Chinezii sunt „înnebuniți” de ritmurile Ciocârliei, aplaudă pe muzică și sunt constant invitați la horă de către dansatorii din ansamblul Crișana. Restaurantul Maria este și el un succes. A avut 100 de vizitatori în prima zi și alți 230 în cea de-a doua zi, o prezență foarte bună ținând cont de dimensiunile destul de mici ale localului. Organizatorii spun că, duminică, cei care au venit la restaurantul românesc au preferat sarmalele și chifteluțele.
Pavilionul României a fost vizitat, în primele două zile de la deschidere, de peste 20.000 de persoane.