Guvernul a aprobat o ordonanță de urgență care modifică regimul actual de numire în posturi de înalt funcționar public și care stabilește că mutarea în cadrul unei instituții poate fi efectuată și pe un post de nivel inferior, nu doar de aceeași categorie, ca în prezent.
În documentul de fundamentare care însoțește ordonanța, obținut de MEDIAFAX, Guvernul arată că, pentru asigurarea în bune condiții a activității autorităților și instituțiilor publice, sunt stabilite pentru anul 2009, cu titlu de excepție, o serie de măsuri pentru ocuparea în regim de urgență a funcțiilor din categoria înalților funcționari publici exercitate, în prezent, cu caracter temporar.
Ordonanța elimină termenul maxim de 30 octombrie 2009 până la care legislația în vigoare permite ca o funcție vacantă corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici să poată fi ocupată prin promovarea temporară a unui funcționar public.
În vara acestui an, Guvernul a decis că, dacă o astfel de funcție este vacantă, se poate aproba ocuparea cu caracter temporar a postului de către o altă persoană, pe o perioadă de maximum șase luni. Executivul a decis însă atunci că această regulă se aplică până la 30 octombrie 2009.
Noua ordonanță de urgență a Guvernului elimină însă acest termen.
Ordonanța se referă și la obligația inspectorului școlar general și directorului Casei Corpului Didactic de a încheia cu ministrul Educației un contract de management educațional pe termen de maximum 4 ani, dar nu mai face referire și la faptul că acele contracte de management aflate în derulare încetează în termen de 15 zile.
„În mod excepțional, detașarea se poate dispune și pe o funcție publică din categoria înalților funcționari publici dacă funcționarul îndeplinește condițiile de studii și vechime în specailitatea studiilor necesare. În acest caz, detașarea se dispune prin act administrativ al persoanei care are competența legală de numire a funcționarilor publici care ocupă funcții din categoria înalților funcționari publici, la propunerea conducătorului autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea funcționarul public detașat. Funcționarii publici cu statut special pot fi detașați pe funcții publice generale echivalente funcțiilor specifice ocupate, cu avizul ANFP”, se arată în ordonanță.
Autoritățile care au prevăzute în statele de funcții posturi de natură contractuală au obligația de a stabili funcții publice conform legii în vigoare doar dacă cel puțin 70% din atribuțiile fiecărui post presupun exercitarea prerogativelor de putere publică.
„În situația în care se constată că atribuțiile posturilor aferente funcțiilor publice nu presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, autoritățile au obligația să le transforme în psoturi de natură contractuală în termen de 45 zile de la data constatării. În acest caz, titularul funcției publice transformate poate opta, în termen de maximum 15 zile lucrătoare, între ocuparea postului în regim contractual și eliberarea din funcția publică”, se arată în document.
O altă excepție introdusă este că, în cazul înalților funcționari public, transferul la cerere poate fi dispus de persoana care are competența legală de numire în funcția publică, la cererea justificată a înaltului funcționar public și cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice în care se găsește funcția publică vacantă pe care urmează a fi transferat, cu îndeplinirea condițiilor de studii și vechime.
Actul normativ transformă sintagma mutarea definitivă sau temporară „în cadrul altui compartiment”, prevăzut de legislația în vigoare, în mutarea definitivă sau temporară „pe o altă funcție publică”, inclusiv una vacantă, și stabilește că transferul nu mai trebuie să fie efectuat pe o funcție de aceeași categorie, clasă și grad profesional, ci „pe o funcție publică echivalentă, de aceeași categorie sau de nivel inferior pentru care sunt îndeplinite condițiile de studii și vechime”.
În cazul înalților funcționari publici, mutarea definitivă se poate dispune de persoana care are competența legală de numire, la solicitarea justificată a înaltului funcționar public.
Ordonanța stabilește totodată că exercitarea cu caracter temporar a unei funcții publice de conducere vacante sau temporar vacante se realizează prin promovarea temporară a unui funcționar public care îndeplinește condițiile de studii și vechime.
În mod excepțional, la propunerea justificată a conducătorului autorității sau instituției publice în al cărei stat de funcții există funcția vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de către funcționari publici, inclusiv cu statut special, cu avizul ANFP.
„Această măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competența legală de numire în funcția publică corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici în condițiile în care, din motive obiective, funcția publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate”, se arată în actul normativ.
Ordonanța menține principiul conform căruia înalții funcționari publici sunt supuși mobilității în funcție și că refuzul de a se conforma atrage eliberarea din funcție, dar introduce o nouă regulă care stabilește că, în acest caz, înaltul funcționar public intră în coprul de rezervă al funcționarilor publici și poate fi redistribuit pe o funcție publică de conducere sau de execuție vacantă.
Raportul de serviciu al funcțioanrului public va putea fi suspendat și dacă acesta lucrează la cabinetul unui primar, președinte de consiliu județean sau prefect, nu doar la cabinetul unui demnitar ca în prezent, precum și dacă se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, indiferent de perioadă. Legislația în vigoare stabilește o perioadă mai mare de o lună a concediului, pentru suspendarea raportului de serviciu.
La cererea motivată a funcționarului public, raportul de serviciu poate fi suspendat pe o perioadă cuprinsă între o lună și șase luni (față de o lună-trei ani în prezent), fără ca perioadele cumulate de suspendare să depășească trei ani în carierea funcționarului. Suspendarea se aprobă numai pe baza unor documente justificative.
Funcționarii publici de execuție vor avea dreptul de a participa la examenul pentru ocuparea unei funcții într-o clasă superioară dacă studiile absolvite sunt în specialitatea în care lucrează, dar și dacă autoritatea sau instituția publică apreciază că studiile absolvite sunt utile pentru desfășurarea activității.
Promovarea în clasă nu se poate face pe o funcție publică de auditor sau de consilier juridic.
Evaluarea performanțelor individuale luate în calcul la promovarea în gradul profesional va fi organizată anual
Sunt funcționari publici de execuție și directorul executiv și directorul executiv adjunct din alte instituții publice organizate la nivel teritorial, alături de prefectură și administrația locală.
În situația în care Agenția Națională a Funcționarilor Publici constată că sunt îndeplinite condițiile legale privind organizarea și desfășurarea concursurilor de recutare și de promovare în funcții publice din cadrul autorităților și isntituțiilor publice, se va putea dispune amânarea sau suspendarea concursului.
Promovarea în funcția publică de execuție în gradul profesional imediat superior celui deținut de funcționarul public se face prin concurs sau examen, organizat semestrial de către autoritățile și instituțiile publice, prin transformarea postului ocupat de funcționarul public, ca urmare a promovării concursului. Fișa postului funcționarului care a promovat va fi completată cu noi atribuții.
Autoritățile și isntituțiile publice au obligația de a solicita Agenției Naționale a Funcționarilor Publici avizul pentru stabilirea funcțiilor, modificări în structură, transformarea unei funcții vacante, modificarea calității posturilor, înființarea sau desființarea unor funcții, reorganizarea activității. Avizul este prealabil și obligatoriu.
Instituțiile pot efectua modificări de genul modificărilor în structura funcțiilor publice, transformarea unei funcții vacante sau modificarea calității posturilor o singură dată pe trimestru.