Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, consideră că singura modalitate pentru dezvoltarea infrastructurii în următorii șapte ani o reprezintă contractele de concesionare, dorind să construiască astfel și canalul navigabil Dunăre-București.
Ludovic Orban, care a participat, marți, la o dezbatere pe tema concesionărilor și achizițiilor publice, și-a exprimat poziția de susținător al contractelor de concesionare în privința construcțiilor de autostrăzi și al principiului că utilizatorul plătește.
„Decizia de realizarea de autostrăzi prin intermediul contractelor de concesionare este o decizie în care nu am avut prea multă libertate. Fără concesionări, România nu își poate dezvolta în următorii șase, șapte ani structura de autostrazi”, a spus Orban.
Demnitarul a explicat că rambursarea investițiilor urmează să se facă în 20-30 de ani, fie prin intermediul unei taxe pe autostradă, fie de la buget. Orban a precizat că în cazul rambursării investițiilor de la buget, nu i se pare normal ca toți românii să plătească pentru cei care folosesc o autostradă.
„Am demarat procedurile de achiziție și suntem în prezent în faza de precalificare pentru tronsonul Comarnic-Brașov”, a precizat ministrul Transporturilor.
În opinia sa, licitația pentru acest tronson va fi un succes, pentru că există 12 consorții care au depus oferte în faza de precalificare, între acestea aflându-se cele mai importante din Europa și nu numai.
Orban este convins că nu vor mai fi făcute aceleași greșeli ca în cazul autostrăzii Transilvania, el amintind că realizarea acesteia trebuia să fie făcută printr-un parteneriat public-privat, însă transformat ulterior s-a transformat într-un contract finanțat de la buget.
Septimiu Buzașu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și președintele Comisiei pentru licitația de concesionare în cazul autostrăzii Comarnic – Brașov, a spus că au primit oferte extrem de solide, care totalizează peste 5.000 de pagini.
„Contractul va fi extrem de transparent. BEI și BERD se vor implica cu experți, poate și Banca Mondială.”, a spus secretarul de stat.
El a dat asigurări că acest contract va fi semnat în 2008 și că șoferii vor putea circula pe acest tronson în patru ani.
Ministrul Transporturilor a făcut referire și la realizarea centurii de nord a Capitalei care va face legătura între autostrăzile București – Pitești și București – Constanța.
„Suntem în pregătiri avansate pentru scoaterea la licitație, tot prin intermediul contractului de concesiune, pentru realizarea centurii de nord a Bucureștiului, care va fi în profil de autostradă. Aceasta va face legătura între autostrada București – Pitești și Autostrada Soarelui. Suntem în fază de finalizare a documentației de precalificare”, a precizat ministrul.
Directorul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), Mihai Grecu, a spus că această autostradă ar putea fi realizată în mod realist în trei, patru ani.
„Mai sunt multe probleme de rezolvat. De exemplu, exproprierile în zona de nord costă 300 milioane de euro. Dacă s-ar fi făcut în urmă cu cinci, șase ani ar fi costat 10 milioane de euro”, a spus Mihai Grecu.
În privința tronsonul Sibiu-Pitești, ministrul Transporturilor a precizat că acesta va fi construit până la jumătatea lui 2009, tot printr-un contract de concesionare. Potrivit demnitarului, în prezent este realizat un nou studiu de fezabilitate pentru autostrada Pitești-Sibiu.
„În ceea ce privește tronsonul, avem ca obiectiv să aprobăm indicatorii tehnici și economici în urma studiului de fezabilitate până în septembrie și să demarăm procedurile de licitație tot pentru construcția acestuia în regim de concesiune până la jumătatea lui 2009”, a explicat Orban.
Ministrul Transporturilor a reamintit și de intenția sa de a construi un aeroport în sudul Bucureștiului, precum și de realizarea contractul de concesionare în domeniul feroviar și cel fluvial.
„Mă gândesc serios să realizez canalul navigabil Dunăre-București tot în regim de concesiune. Am avut discuții extrem de serioase cu firme interesate de acest canal. În momentul de față proiectul se regăsește la Apele Române, însă el este prevăzut ca un canal de irigație. Acum suntem în faza de preluare la Ministerul Transporturilor a administrației canalelor navigabile”, a spus Orban, precizând că după aceea va începe studiul de fezabilitate în cazul canalului.