Numărul clienților nemulțumiți ai băncilor organizați în grupuri pe internet a trecut de 12.000



Numărul clienților nemulțumiți ai băncilor care fac parte din grupuri pe internet a trecut de 12.000 și continuă să crească, însă aceștia reprezintă deocamdată doar 0,28% din totalul persoanelor care au credite.
Luni a expirat termenul de 90 de zile până la care băncile au fost obligate să pună în practică OUG 50/2010 privind creditele acordate populației și să înștiințeze clienții cu privire la alinierea contractelor vechi la noile reglementări. Potrivit interpretărilor bancherilor, actele adiționale la contracte mai pot fi semnate sau refuzate pe parcursul a încă două săptămâni.
Mii de clienți s-au hotărât deja să dea în judecată băncile, considerând că acestea încalcă prevederile OUG 50/2010, dar și unele reglementări mai vechi, și solicită de exemplu rambursarea comisionului de risc perceput pe perioada desfășurării creditului, a banilor primiți de bancă în urma modificării abuzive a dobânzilor sau ca urmare a calculării în mod greșit a dobânzii.
De exemplu, avocatul Gheorghe Piperea a semnat deja contracte de asistență juridică cu 500 de clienți ai Volksbank și 530 de clienți ai BCR.
„În cazul celor două bănci există intenția de a declanșa procese, în care să îi reprezint eu sau alte case de avocatură, manifestată din partea a 3.700 de clienți Volksbank și 1.000 de clienți ai BCR. În plus, există circa 200 de clienți ai Raiffeisen care sunt pe punctul de a semna contracte cu mine”, a spus Piperea.
Și avocatul Marius-Vicențiu Colțuc a afirmat că a semnat deja contracte pentru a reprezenta circa 500 de clienți ai OTP Bank, Volksbank și BCR, și anticipează că aproape toate persoanele care au refuzat semnarea actelor adiționale la contracte vor decide să dea în judecată instituțiile de credit.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, săptămâna trecută, că băncile preferă să meargă în instanță decât să ofere dobânzi la creditele vechi cel mult egale cu ratele la împrumuturile noi pentru că anticipează un număr relativ mic de clienți care se vor adresa justiției.
În prezent, clienți ai 16 bănci – Volksbank, BCR, Bancpost, BRD, Alpha Bank, OTP Bank, Raiffeisen, Banca Transilvania, Banca Românească, Piraeus Bank, RBS Bank România, Credit Europe Bank, ING, CEC Bank, Millennium Bank și UniCredit Țiriac Bank – s-au organizat în grupuri pe yahoo pentru a fi mai bine informați cu privire la problemele pe care le întâmpină cu banca și despre cum să negocieze cu instituția, dar și pentru a putea să declanșeze procese colective împotriva băncilor.
Avocații sfătuiesc persoanele care au credite să meargă la sucursalele de unde au contractat împrumuturile pentru a cere actele adiționale, chiar dacă nu le semnează, întrucât fără aceste documente nu vor putea să facă sesizări la ANPC și nici să introducă plângeri în instanță.
Potrivit datelor BNR, aproximativ 4,5 milioane de persoane au cel puțin un credit, depășind numărul total de salariați. Ordonanța 50 vizează aproape 8 milioane de contracte de credit.
Grupurile pe internet înființate de clienții băncilor reuneau luni 12.580 de persoane și cresc continuu. În dimineața zilei de luni, încă aproximativ 70 de persoane au devenit membri ai acestor grupuri.
În luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislația românească Directiva Europeană 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă și calcularea dobânzii în funcție de un indice de referință transparent, la care se adaugă o marjă fixă, care nu poate fi modificată față de contractul inițial.