Noi numere de telefon cu caracter social, 116006 și 116117, deschise spre alocare de către ANCOM



Furnizorii de servicii de comunicații destinate publicului pot solicita autorității de reglementare, începând de miercuri, 14 aprilie, alocarea unuia dintre cele două noi numere disponibile pentru servicii cu caracter social, respectiv 116006 și 116117.
Data până la care pot fi transmise cereri de acordare a acestor numere în prima etapă de alocare este 14 mai, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) remis MEDIAFAX.
Prin intermediul numărului 116006 se va putea furniza un serviciu de tip „linie de asistență telefonică pentru victimele infracțiunilor”.
„Serviciul trebuie să ofere victimelor infracțiunilor posibilitatea de a primi asistență psihologică în astfel de situații, informații în legătură cu drepturile lor și cu modalitățile de exercitare a acestor drepturi, precum și îndrumare către instituțiile care le pot sprijini. În special, serviciul trebuie să asigure informații despre poliția locală și procedurile judiciare penale, precum și despre aspecte legate de despăgubiri și asigurări”, se precizează în comunicat.
Numărul 116117 va putea fi utilizat pentru „servicii medicale telefonice ce nu intră în categoria cazurilor de urgență”.
Serviciul va direcționa apelurile către serviciile medicale adecvate pentru probleme urgente, dar care nu pun în pericol viața, în special, dar nu exclusiv, în afara programului normal de lucru, în zilele de repaus săptămânal și în timpul sărbătorilor legale.
Numărul 116117 va pune apelanții în legătură cu o persoană responsabilă de preluarea apelurilor care deține experiența și competența necesare sau îi poate pune direct în legătură cu un cadru medical calificat.
Aceste două numere, ca toate numerele naționale scurte de forma 116(xyz) vor fi numere cu acces gratuit pentru cei care le apelează.
În cazul în care ANCOM va primi până la data de 14 mai multe cereri pentru același număr, alocarea se va face pe baza unei grile de punctaj care evaluează capacitatea furnizorului de servicii armonizate cu caracter social de a asigura implementarea serviciului pentru care este alocat numărul, soluția tehnică folosită pentru implementarea numărului, gradul potențial de accesibilitate a serviciului armonizat cu caracter social, precum și experiența solicitanților în implementarea numerelor naționale scurte și termenul de activare a numărului.
Numerele de forma 116(xyz) sunt rezervate la nivel european pentru servicii cu caracter social și se alocă în toate țările membre ale Uniunii Europene pentru aceleași tipuri de servicii.
În prezent, în România sunt utilizate numerele 116000 pentru serviciul de tip „linii telefonice de urgență pentru copii dispăruți” de către FOCUS – Centrul Român pentru Copii Dispăruți și Exploatați Sexual și 116111 pentru un serviciu „de asistență telefonică pentru copii”, furnizat de Asociația „Telefonul Copilului”.
ANCOM a mai deschis spre alocare numărul 116123 pentru servicii de tip „linii de asistență telefonică care oferă sprijin emoțional”, însă acesta nu a fost solicitat de niciun furnizor până în prezent.