Nivelul standardului de cost anual pentru un pat pentru serviciile acordate în unitățile medico-sociale este 30.000 de lei, potrivit unei Hotărâri de Guvern, care precizează că normarea unui medic se face pentru 25 de paturi, a unui cadru sanitar pentru 15 și a unei infirmiere pentru 12 paturi.
Hotărârea Guvernului pentru aprobarea standardului de cost/an pentru servicii acordate în unitățile medico-sociale și a unor normative privind personalul din unitățile de asistență medico-socială și personalul care desfășoară activități de asistență medicală comunitară a fost publicată vineri, în Monitorul Oficial numărul 340.
Potrivit actului normativ, „standardul de cost prevăzut stă la baza determinării necesarului anual de fonduri aferente funcționării unităților medico-sociale”.
„Art.2 – (1) Nivelul standardului de cost/an/pat pentru serviciile acordate în unităile medico-sociale este 29.865 lei și cuprinde următoarele categorii de cheltuieli: a) cheltuieli de personal aferente medicilor și personalului medical, precum și cheltuielile cu medicamente și materiale sanitare; b) cheltuieli de personal pentru personalul nemedical, precum și cheltuielile pentru hrană și bunuri și servicii necesare întreținerii și funcționării unităilor medico-sociale, reparații, consolidări, dotări”, prevede actul citat.
Alineatul (2) stipulează: cheltuielile prevăzute la alin.(1) lit.a) se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, din sume alocate prin transferuri către bugetele locale, în limita sumei de 8.804 lei/an/pat. „(3) Cheltuielile prevăzute la alin.(1) lit.b) se suportă de la bugetul local, în limita sumei de 21.061 lei/an/pat”, prevede următorul alineat.
Alineatul (4) consemnează că, în situația în care, drept urmare a nevoilor specifice și situațiilor particulare ale persoanei internate, costurile necesare furnizării serviciului respectiv depășesc nivelul prevăzut de standardul de cost, consiliile județene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și consiliile locale ale municipiilor, orașelor și comunelor alocă sumele necesare din veniturile proprii.
Articolul 3 prevede că normarea personalului din unitățile de asistență medico-socială se realizează după cum urmează: a) personal medico-sanitar: un medic la 25 de paturi; un cadru sanitar mediu la 15 paturi/tură; b) personal auxiliar: o infirmieră la 12 paturi/tură; c) personal TESA (inclusiv personal de conducere): 10% din numărul total de posturi prevăzut de statul de funcții; d) muncitori și alt personal de deservire: 10% din numărul total de posturi prevăzut în statul de funcții.
„Pentru a răspunde nevoilor beneficiarilor, precum și pentru a se asigura un minimum de calitate asistenței medicale comunitare, normarea personalului care desfășoară activități de asistență medicală comunitară se realizează potrivit următoarelor normative de personal: a) un asistent medical comunitar la 500 de persoane asistate; b) un mediator sanitar rom la 700 de persoane consiliate”, arată articolul 4.
Potrivit articolului 5, autoritățile administrației publice locale care au în administrare unitățile medico-sociale și care au preluat activitatea de asistență medicală comunitară răspund de repartizarea sumelor transferate din bugetul Ministerului Sănătății pentru finanțarea la timp și în bune condiții din bugetele proprii a sumelor necesare acestora, precum și de organizarea lor potrivit prevederilor legale.