Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) vrea să introducă din 2011 controlul unic în trafic pentru transportatorii de marfă și persoane, prin înființarea unei direcții în cadrul Autorității Rutiere Române (ARR).
„Transportatorii sunt nemulțumiți că sunt opriți de mai multe ori, iar acum vor fi opriți o singură dată pentru că informațiile despre control vor circula online. Probabil vom transforma Inspectoratul Rutier care este în subordinea ARR și vom face o direcție pentru acest lucru”, a declarat, vineri, directorul general adjunct al ARR, Florian Coman.
În prezent, controalele sunt efectuate de trei instituții din subordinea MTI, respectiv ARR, Registrul Auto Român și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și de Poliția Română.
Inspectorii verifică starea tehnică vizuală a vehicolului, documentele firmei de transport, actele de însoțire a mărfii, concordanța dintre documente și marfă, inclusiv cântărirea autovehiculului și existența documentelor de călătorie la pasageri.
Coman a spus, la un seminar pe tema transporturilor organizat de Uniunea Națională a Transportatorilor Români (UNTRR), că modificările din modalitățile de control vor fi operate în noua lege a transporturilor.
Inspectorii vor opri în trafic vehiculele cu masa de minim 3,5 tone și cele de transport persoane de peste 9 locuri.
„La momentul acela vom opri mașinile doar noi și Poliția. Oricum și acum, de o lună, avem dreptul ca pentru lipsa documentelor să ridicăm certificatul și numerele de înmatriculare ale autovehicolului, iar amenda este mare, de 20.000 de lei|”, a afirmat Coman.
Prezent la eveniment, șeful Direcției de Transport Rutier din MTI, Sorin Sârbu, a spus că parcul auto al României se ridică la 5,2 milioane de unități, din care aproximativ un milion de mașini sunt cele pentru transport de marfă cu masa de minim 3,5 tone și cele pentru persoane, cu minim nouă locuri.
Potrivit lui Sârbu, densitatea rețelei de drumuri la o mie de kilometri pătrați este de cinci ori mai mică decât media europeană, iarparcul auto este de trei ori mai mic față de media din Europa.
„Noi ar trebui sa investim 200 de miliarde de lei pentru întreținerea patrimoniului de drumuri existent. În prezent, se colectează bani doar din taxa de drum, adică 130 de milioane de euro anual. Statul ar trebui să găsească modalități pentru a face rost de bani de întreținere, cum ar fi folosirea accizei din carburant, taxarea autostrăzilor sau taxa de congestie”, a declarat reprezentantul MTI.
El a mai spus că viteza comercială de deplasare este de două ori mai mică decât în UE, la 40 de kilometri pe oră, astfel că și costurile de transport sunt de două ori mai mari.