Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) vrea să disponibilizeze între 7.100 și 8.300 de angajați de la societățile feroviare, ceea ce împreună cu alte măsuri de reducere a cheltuielilor companiilor va duce la economii de 788 milioane de lei în 2011 față de acest an.
Numărul disponibilizărilor variază în funcție de disponibilitatea partenerilor sociali de a renunța la unele drepturi, cum ar fi bonurile de masă, ajutoare materiale de Paște, Crăciun și Ziua Feroviarului, prime de vacanță și autorizații și permise. Unele dintre aceste drepturi ar urma să fie suspendate pentru anul 2011.
Cei mai mulți disponibilizați vor fi la CFR Marfă (între 3.400 și 4.600 de persoane). Celelalte persoane afectate sunt angajate la CFR Călători (2.075) și CFR SA (1.630).
Măsurile de reducere a cheltuielilor la CFR Marfă vizează economii de 300 milioane de lei prin reorganizarea prin absorbție în CFR Marfă a filialelor SC Întreținere Reparații Locomotive Utilaje și SC Întreținere și Reparații Vagoane, compensarea datoriilor pe care le au CET-urile Arad, Govora, Bacău, Brașov, Iași către CFR Marfă cu datoriile pe cale le are CFR Marfă către bugetul de stat și transferul navelor ferry-boat în administrația Ministerului Apărării Naționale.
Alte măsuri se referă la eliminarea accizei la motorina consumată în transportul feroviar, valorificarea activelor neperformante, care nu participă la realizarea de venituri, separarea activității de vânzare servicii de activitatea post-vânzare, reorganizarea subunităților de vagoane, închiderea unor puncte de lucru ce își desfașoară activitatea în spațiile CFR SA sau altor terți, conducând la economii din chirii și utilități și reorganizarea structurii centrale a CFR Marfă.
La CFR Călători economiile urmează a fi de 200 milioane de lei prin urgentarea programului de introducere în stații CFR a automatelor de bilete, implementarea unui sistem informatic care să permită monitorizarea alimentărilor de combustibil a locomotivelor, implementarea unui sistem de control al accesului in vagoane a călătorilor posesori de legitimație de calatorie și desființarea unor puncte de lucru.
CFR SA vrea să obțină economii de 287,96 milioane de lei prin reducerea structurilor centrale ale companiei și ale unităților exterioare subordonate direcțiilor de specialitate, continuarea procesului de licitare și închiriere a liniilor aparținând infrastructurii feroviare neinteroperabile rămase neadjudecate în etapele de licitație derulate anterior (35 de secții însumând 814,63 km, care prin închiriere aduc economii de 158,1 milioane lei/an), închiderea secțiilor de circulație neinteroperabile și disponibilizarea personalului aferent în cazul secțiilor care nu vor putea fi închiriate și reducerea cheltuielilor cu lucrări și servicii în ramurile Linii și Instalații.
Propunerile MTI sunt prezentate sindicatelor feroviare, la ora transmiterii știrii, de ministrul de resort, Radu Berceanu.
Berceanu a declarat, luni dimineață, că numărul celor care vor fi afectați depinde de găsirea altor soluții de diminuare a cheltuielilor.
„O să le prezint sindicatelor acest program, care are și disponibilizări, dar nu este bătut în cuie, este o propunere. Dacă în discuțiile cu sindicatele vom găsi și alte soluții de reducere a cheltuielilor și creștere a veniturilor o să se diminueze numărul disponibilizaților”, a afirmat Berceanu, la deschiderea circulației pe pasajul de la Brazi de pe centura Ploiești.
El a arătat că pierderile de la calea ferată sunt de circa 600- 700 milioane lei anual.
„Pierderile de la CFR puteam să le punem în investiții. Dacă am fi avut acești bani pentru reabilitarea căii ferate și achiziția de vagoane, încasările ar fi fost mai mari”, a mai spus ministrul.