Cazurile de malpraxis vor fi soluționate mai rapid, prin reducerea la minimum a procedurilor judiciare și recurgerea la mediere, problema prejudiciului putând fi rezolvată prin înțelegere între victimă și furnizorul de servicii medicale, conform ultimelor modificări legislative în acest sens.
Au fost introduse, în premieră, prevederi prin care prejudiciile stabilite de comisiile de malpraxis ale direcțiilor de sănătate publică se pot rezolva pe cale administrativă, prin înțelegere între victima actului de malpraxis (sau a aparținătorilor acesteia) și furnizorul de servicii medicale. În acest fel pacienții pot preîntâmpina un proces în instanță care poate avea o durată îndelungată și costuri ridicate, informează, miercuri, Ministerul Sănătății, printr-un comunicat.
„De altfel, în prezent, există o tendință la nivelul tuturor statelor Uniunii Europene de soluționare a cazurilor de malpraxis prin această soluție, de mediere”, potrivit sursei citate.
Decizia comisiei va trebui să stabilească nu numai dacă în cauză a fost sau nu o situație de malpraxis, așa cum se întâmpla până în prezent, dar să se pronunțe și asupra circumstanțelor, a cauzelor, a naturii a întinderii prejudiciilor produse pacienților.
Alte modificări legislative au în vedere faptul că la dezbaterile comisiei de malpraxis să poată participa și un reprezentant al societății de asigurări.
În cazul în care comisia stabilește că există cazul de malpraxis, asigurătorul va face o ofertă celui prejudiciat pentru a se încheia o înțelegere. Dacă victima prejudiciului și personalul medical, furnizorii de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice acceptă această înțelegere se va încheia un contract de tranzacție.
În caz contrar, dacă cel prejudiciat nu este de acord cu oferta asigurătorului, soluționarea conflictelor existente între cel care reclamă malpraxisul și personalul medical va fi realizată de către mediatori autorizați angajați de către direcțiile de sănătate publică, prevederea fiind, de asemenea, o premieră.
Pentru evitarea situațiilor în care activitatea comisiilor de malpraxis se blochează din cauza lipsei experților județeni pentru anumite specialități sau din cauza refuzului acestora de a analiza activitatea colegilor din aceeași unitate sanitară s-a întocmit o listă națională de experți care pot fi consultați. Astfel, un expert stabilit în cadrul listei naționale va putea expertiza cazurile apărute la nivelul oricărui județ, chiar dacă acesta își desfășoară activitatea într-o unitate medicală.
Tot ca noutate, personalul medical, furnizorii de servicii medicale vor avea obligația să furnizeze informații privind procedurile și tratamentul administrat persoanei care se consideră victima unui act de malpraxis în termen de 15 zile de la depunerea cererii.
„Prin noile modificari la Legea 95/2006, Ministerul Sănătății urmărește întărirea rolului și a atribuțiilor comisiilor de monitorizare și competență profesională pentru cazurile de malpraxis care funcționează la nivelul direcțiilor de sănătate publică. De asemenea, am introdus dispoziții noi prin care se vor putea soluționa mult mai rapid cazurile de malpraxis prin facilitarea procedurilor administrative și reducerea la minimum a procedurilor juridice”, a declarat ministrul Sănătății, Cseke Attila, citat în comunicat.
Ministrul Sănătății a cerut ca noile modificari la Legea 95/2006 sa fie dezbatute în Parlament în regim de urgență, potrivit sursei citate.