Clienții nemulțumiți ai băncilor din România au format mai multe grupuri pe internet, în cadrul cărora discută despre problemele pe care le întâmpină în relația cu băncile și pun la cale strategii pentru declanșarea unor procese colective naționale, în care ar putea fi implicate mii de persoane.
Trendul înființării de astfel de grupuri a fost declanșat de clienții Volksbank din Timișoara, care au format un grup pe Yahoo în luna iunie. Ulterior, această tendință a fost continuată prin deschiderea unor grupuri pentru clienții BCR, Bancpost și, cel mai recent, Raiffeisen Bank.
Mai mult, clienții Volksbank s-au aliat deja în lupta împotriva băncii, iar aproximativ 100 de persoane s-au întâlnit marți seară la București pentru a discuta cu avocații și reprezentanții instituției.
În urma acestei întâlniri, numărul de membrii ai grupului clienților Volksbank din București a urcat de la aproape 700 de persoane marți seară, înainte de întâlnirea cu avocații și reprezentanții băncii, la peste 800 de persoane. Grupul clienților Volksbank din Timișoara număra miercuri peste 300 de persoane, iar cel al clienților BCR aproape 400 de persoane.
Grupul autointitulat „împotriva abuzurilor Raiffeisen” a fost înființat miercuri.
Avocatul Gheorghe Piperea, care reprezintă o parte dintre clienții băncilor, a declarat pentru MEDIAFAX că miercuri existau circa 900 de persoane care vor să dea în judecată Volksbank, comparativ cu numărul de aproximativ 600 de persoane înregistrat marți.
„Înainte să începem procesul propriu-zis vrem să încercăm o conciliere cu Volksbank, iar șansele de reușită sunt de 50 – 50%. S-ar putea ca banca să revină la sentimente mai bune. În sens contrar, vom înainta plângerea la instanță în circa 10 zile”, a menționat Piperea.
Cristian Radu, reprezentant al Volksbank, a declarat pentru MEDIAFAX că instituția încearcă să înțeleagă problemele cu care se confruntă fiecare client, în funcție de tipul de credit pe care îl are, dar a menționat că grupul de pe Yahoo nu are o organizare formală.
Întrebat despre faptul că tot mai mulți clienți ai băncilor se organizează în grupuri pe internet, Piperea consideră că acest lucru era „de așteptat”, în contextul în care „băncile s-au comportat ca niște cămătari cu acte, introducând în contracte tot felul de clauze bizare”.
Mai mulți clienți ai Volksbank au câștigat deja procese împotriva Volksbank, unii dintre aceștia venind la întâlnirea organizată marți pentru a-i încuraja pe ceilalți participanți.
„Am primit un sfat de la un angajat al dumneavoastră să vă dau în judecată. Am făcut-o și am câștigat. Îi mulțumesc!”, a transmis unul dintre clienții reprezentanților Volksbank.
Piperea a menționat că a discutat unele chestiuni tehnice și cu clienți ai BCR, iar joi seară va exista o întâlnire cu aceștia în cadrul căreia se vor discuta detalii legate de problemele cu care se confruntă în relația cu banca.
Ionuț Stanimir, șef comunicare externă la BCR, a explicat că au existat clienți care s-au interesat deja de conținutul actelor adiționale care trebuie semnate în baza Ordonanței de Urgență 50, iar banca pune la punct detaliile în acest moment.
„Între timp le-am oferit clienților răspunsuri la întrebările lor, în special la cele legate de costul finanțării”, a menționat Stanimir.
Clienții Volksbank reclamă mai multe neregularități în contracte, printre care introducerea comisionului de risc și aplicarea incorectă a unor formule de calcul în urma căreia sumele de plată sunt mai mari decât ar trebui și au menționat că unele sentințe date împotriva băncii nu au legătură cu ordonanța 50, fiind pronunțate înainte de apariția acestor reglementări.
Alexandra Chelu