Președintele Comisiei prezidențiale pentru educație, Mircea Miclea, a declarat, joi, înainte de întâlnirea cu ministrul Educației de la sediul MECI, că nu va renunța la ideea depolitizării sistemului, mai ales la nivelul școlii și că propune ministerului soluții, dar acesta va redacta textul legii.
„Depolitizarea nu este stipulată în Codul educației. Ca să argumentăm din nou soluțiile prevăzute în Pactul pentru educație și ale strategiei din învățământ, vom aduce toate argumentele. Noi propunem soluții, MECI va redacta textul legii. Nu vom renunța la aceste puncte, suntem niște experți și argumentăm soluțiile”, a declarat fostul ministru al Educației.
Miclea a precizat că dacă propunerile Comisiei prezidențiale „nu se vor să fie asimilate, nu vor fi”.
„Nu putem renunța la ideea de a depolitiza sistemul, mai ales la nivelul directorilor de școală și nu acceptăm ca acesta să fie membru al unui partid politic”, a mai spus Miclea.
Totodată, el a precizat că susține principiul ca banul să urmeze elevului indiferent de forma de învățământ, privat sau stat, pentru că părintele trebuie să primească banii chiar în condițiile în care copilul lui urmează o școală particulară. Miclea a subliniat că în învățământ este necesar un curriculum centrat pe nevoi și că trebuie stimulată educația permanentă.
„În Codul educației nu se specifică nicio metodă de a stimula educația permanentă. Noi am propus ca pentru fiecare nou-născut Guvernul să deschidă un cont bancar de 500 de euro, astfel încât atunci când elevul împlinește 16 ani să-i poată folosi în scop strict educațional, iar părintele să poată cotiza la acest cont în limita a cinci la sută din veniturile sale anuale”, a mai spus Miclea.
Președintele Comisiei prezidențiale pentru educație a adăugat că acest lucru ar da posibilitate Guvernului să-și capitalizeze băncile, de exemplu CEC-ul.
Miclea a vorbit totodată despre ierarhizarea universităților, considerând că acest pas ar fi esențial pentru un învățământ superior de calitate.
„Dacă vom avea o ierarhie a universităților, îi vom putea informa pe candidați unde se oferă învățământ de calitate. Dacă avem ierarhizare, vom ști unde să dăm banul public”, a mai spus președintele Comisiei prezidențiale pentru educație.
De asemenea, fostul ministru dorește ca universitățile să fie conduse după un model de tip managerial, în care rectorul alege prorectorii și decanii.
„Vom susține până la capăt aceste soluții care se bazează pe expertiza noastră. Considerăm că directorul de școală trebuie angajat de consiliul de administrație pe baza unui contract de management. Consiliul de administrație, deci școala, decide pe cine angajează. În prevederile din cod, directorul încheie un contract cu inspectorul, care este numit politic. Chiar dacă prin sugestiile noastre provocăm unele sincope, trebuie să mergem mai departe”, a susținut Miclea.
Premierul Emil Boc i-a convocat, joi, la Palatul Victoria, pe ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, și pe președintele Comisiei prezidențiale pentru educație, Mircea Miclea, în vederea găsirii unor soluții comune pentru pachetul de legi în domeniul educației. După întâlnirea de la Guvern, discuțiile continuă la Ministerul Educației.
Primul-ministru a anunțat, miercuri, că va coordona o comisie care îi va pune față în față pe ministrul Educației cu președintele Comisiei prezidențiale pentru educație și experții acestora.
Premierul Boc a spus că a analizat Codul educației propus de ministrul Andronescu și acest document conține unele lucruri bune, dar că nu respectă unele prevederi, precum depolitizarea sau descentralizarea sistemului de învățământ, prevăzute de Pactul pentru Educație, pe care coaliția de guvernământ s-a angajat să îl respecte în programul de guvernare.
Boc a explicat că proiectul Codului educației nu se încadrează în programul de guvernare și în Pactul pentru Educație prin faptul că nu garantează depolizitarea și profesionalizarea managementului, instituțiilor de educație și cercetare.
„În viziunea Codului, directorii școlilor pot avea apartenență politică și sunt numiți și angajați de inspectorul general, care este numit politic. Din acest punct vedere trebuie corectată această prevedere, pentru a fi pusă în acord cu prevederile Pactului Național pentru Educație, în acord cu prevederile programului de guvernare”, a spus premierul Boc.
El a arătat că în Cod nu există nici ideea de ierarhizare și de clasificare pe bază de audit a universităților, care este susținută în Pact.
Potrivit lui Emil Boc, nici în problema descentralizării nu se asigură profesorilor și directorilor de școli o mai mare autonomie a deciziilor financiare, curriculare și de resurse umane.
„În proiectul de lege al Ministerului Educației, resursa umană, adică cea cu privire la profesori, la directorii de școli, este gestionată de minister și de inspectorate, și nu de școli. Școlile practic nu au nicio putere în angajarea profesorilor sau a directorului. Nu există autonomia profesorului în adaptarea predării la caracteristicile elevilor”, a mai arătat Boc.
Acesta a precizat, totodată, că dacă Pactul prevedea că educația peramanentă va deveni baza sistemului educațional din România, în proiectul de lege inițiat de Ministerul Educației, educația permanentă, deși este tratată ca un capitol distinct, este doar „o colecție de definiții, fără să prevadă nicio măsură de stimulare a educației permanente pentru a ne putea apropia măcar de media europeană”.
Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat, miercuri, la finalul dezbaterilor de la Parlament pe tema reformei educației, că Mircea Miclea „vorbește despre soluții legislative, ceea ce înseamnă că e greu de gestionat sistemul cu soluții”, ea completând că aceste soluții legislative „conțin idei care ar putea să se transforme în norme de reglementare într-o legislație adecvată”.
Șeful Executivului vrea să-și asume răspunderea în Parlament, în 2 septembrie, pe patru legi, printre care și cele ale Educației, dar pe proiectul propus de președintele Comisiei prezidențiale, Mircea Miclea.
PSD nu e de acord cu asumarea răspunderii, susținând necesitatea unei dezbateri publice, dar pe tema proiectului propus de ministrul Educației Ecaterina Andronescu, prezentat în 14 august.
Președintele Comisiei prezidențiale pentru reforma educației, Mircea Miclea, a declarat, sâmbătă, pentru MEDIAFAX, că nu are mari speranțe în soluționarea de către Parlament a conflictului privind codurile din educație și că Guvernul trebuie să spună clar opținile pe această temă.
Mircea Miclea a arătat că, într-o primă analiză a proiectului de lege privind reforma educației elaborat de Ministerul Educației, a constatat faptul că acesta a preluat foarte puțin din proiectul comisiei prezidențiale, cel mult 10 la sută, mergând pe opțiuni diferite de varianta inițială.