Furturile din marile magazine ale municipiului reședință de județ înregistrează un trend ascendent de la an la an, în 2009, până în momentul de față, adunându-se aproape 70 de dosare penale întocmite de poliție pentru astfel de fapte.
Cei prinși cu bunuri furate sunt fie infractori voiajori, care se plimbă dintr-un județ în altul, fie tineri din Suceava, care fură de obicei bunuri de valoare mică.
Oamenii legii de la Poliția municipiului Suceava au înregistrate în acest an 56 de dosare penale pentru furturi de acest gen, 30 din magazinul Metro, 21 din Kaufland și cinci din Selgros, fără a fi incluse aici și faptele recente, de la finele săptămânii trecute, printre care se găsește și un furt de la Real, unde nu au mai fost cazuri de acest gen. Alte zece dosare penale au fost instrumentate de Secția de Poliție Burdujeni, care are în raza de competență Iulius Mall și Suceava Shopping City.
Cum se fură din hypermarketuri
După cum ne-a explicat comisarul Ioan Halaicu, șeful Biroului de Investigații Criminale al Poliției municipiului Suceava, metodele de furt ale hoților sunt diverse, fără a fi însă prea sofisticate.
Ruperea elementelor de siguranță și îndosirea bunurilor pe sub haine reprezintă metoda de furt folosită de obicei de oamenii disperați, care fură un salam sau un baton de cașcaval.
Alții, specializați în furturi din marile magazine, vizează bunuri de valoare și care prezintă unele deficiențe de securitate.
„Pe perioada sezonului rece am avut mai multe situații în care indivizi veniți din zona Ialomița intrau în magazine cu haine groase, umflate, sub care băgau mai multe cartușe de țigări. După ce s-au înregistrat mai multe situații de acest gen, aceste produse au fost mutate lângă casierii”, a declarat Halaicu.
O altă metodă, folosită la produsele de valoare mai mare, constă în schimbarea codurilor de bare între mărfuri. Cel mai recent exemplu reprezintă un caz petrecut vinerea trecută.
Două tinere, una din Vrancea și una din Bacău, au luat de pe un raft din magazin o consolă de jocuri video, acoperind codul de bare al acestui produs cu cel aferent unui tuner TV. În acest fel, având în coș și alte bunuri, acestea sperau să iasă din magazin cu consola, achitând cu aproape 700 de lei mai puțin. Manevra acestora nu a avut însă succes, cele două fiind depistate de personalul magazinului.
O metodă intens folosită peste hotare, încercată doar într-un singur caz la Suceava, o reprezintă furtul cu o sacoșă dintr-un material ce imită folia de aluminiu, aceasta având proprietatea de a obtura semnalul emis de senzorii atașați de mărfuri.
A ieșit din magazin pe bicicletă, cu mânuși de box pe mâini
Bunurile furate de hoți sunt dintre cele mai diverse. De la preparate din carne, role de cașcaval, odorizante, lame de ras și prezervative, până la plasme TV sau camere video.
„La Selgros, un minor s-a plimbat prin magazin, a luat două mânuși de box pe mâini, s-a urcat pe o bicicletă și a fugit spre ieșire. Agenții de pază îl văzuseră din momentul în care părea că probează bicicleta, însă nu l-au putut reține, acesta fiind depistat ulterior”, a exemplificat un caz de furt cu totul ieșit din comun comisarul Halaicu.
Într-un alt caz, un hoț depistat că a furat și percheziționat de personalul de pază al magazinului avea ascuns un borcan de miere de albine în chiloți.
Sunt prinși ușor, dar nu ajung la închisoare
Comisarul de poliție susține că marile magazine din Suceava au un grad ridicat de securitate, apreciind că peste 90% dintre cei care încearcă să fure sunt prinși de agenții de pază ai unităților.
„Noi ne prezentăm la fața locului și întocmim actele de cercetare penală. Avem doi lucrători care se ocupă numai de acest gen de furturi, numărul lor este mare”, a precizat Halaicu.
Cum de multe ori bunurile furate au valoare mică, învinuitul, chiar și cu o sumedenie de fapte probate, are toate șansele să scape de o pedeapsă cu închisoarea, de obicei alegându-se cu o amendă penală. Pe asta se bazează de cele mai multe ori și infractorii care fac naveta dintr-un județ în altul, furând din magazine.
După cum se poate vedea din statistici, hoții au preferințe pentru două dintre marile magazine: Metro și Kaufland. Există și o explicație pentru aceste alegeri, aici unitățile nefiind compartimentate, cu personal la fiecare punct, hoții avînd posibilitatea să se miște, cel puțin aparent, cu mai multă ușurință.