MEN: În șase județe sunt diferențe între media generală și Evaluarea Națională de peste 2,5 puncte



Ministerul Educației a constatat în 25 de județe, respectiv în 59,52 la sută din totalul unităților de învățământ, diferențe între 2 și 2,5 puncte între mediile mari din gimnaziu, și cele mici obținute de elevi la Evaluarea Națională, în alte șase județe diferențele fiind mult mai mari.
Ministerul Educației a decis ca, din anul școlar 2013-2014, în media finală pentru admiterea în învățământul liceal, ponderea mediei celor patru ani de gimnaziu să fie redusă la 25 la sută, de la 50 la sută cât a fost până în prezent.
Media obținută la Evaluarea Națională din clasa a VIII-a va avea astfel o pondere mai mare în calculul mediei finale, respectiv 75 la sută, față de 50 la sută cât era până acum.
Decizia vine în urma analizei datelor înregistrate la finalul clasei a VIII-a, arată Ministerul Educației într-un comunicat de presă remis, vineri, agenției MEDIAFAX.
În urma analizei Ministerului Educației au rezultat diferențe notabile între mediile, mai mari, obținute de elevi în școală, pe parcursul gimnaziului, și mediile, mai mici, obținute de aceștia la Evaluarea Națională.
În cele mai multe situații, respectiv în 59,52 la sută din unitățile de învățământ, au rezultat diferențe de 2 până la 2,5 puncte între rezultatele de la evaluarea elevilor în timpul gimnaziului și media de la Evaluarea Națională.
Ministerul Educației a precizat că această „ruptură” între cele două tipuri de evaluare a fost identificată în 25 de județe, respectiv Iași, Sibiu, Brașov, Argeș, Giurgiu, Bacău, Constanța, Dâmbovița, Maramureș, Alba, Vaslui, Bistrița-Năsăud, Mehedinți, Sălaj, Tulcea, Bihor, Arad, Teleorman, Satu-Mare, Covasna, Dolj, Harghita, Călărași, Botoșani și Ialomița.
În alte șase județe, respectiv Vâlcea, Mureș, Timiș, Hunedoara, Caraș-Severin și Olt, diferențele sunt și mai mari, depășind 2,5 puncte, a mai arătat Ministerul Educației.
O situație considerată acceptabilă, respectiv un raport de 1,5 până la 2 puncte între mediile pe ciclul gimnazial și cele la Evaluarea Națională, se înregistrează în județele Gorj, Suceava, Vrancea, Ilfov, Prahova, Cluj, Buzău, Galați și Neamț, reprezentând 21,42 la sută din unitățile de învățământ la nivel național.
„Numai Bucureștiul și județul Brăila înregistrează un raport normal între evaluarea la clasă și Evaluarea Națională, dar reprezintă doar 4,76 la sută din totalul județelor”, se mai arată în comunicatul citat.
Potrivit Ministerului Educației, o situație îngrijorătoare o reprezintă și faptul că 35.000 de elevi, din totalul celor care au participat la Evaluarea Națională, nu au reușit să obțină minim 5.
„O parte a elevilor se încadrează în sfera analfabetismului funcțional. De asemenea, abandonul școlar este un fenomen întâlnit mai ales la trecerea de la învățământul gimnazial la cel liceal și este direct proporțional cu eșecul școlar înregistrat în urma Evaluării Naționale”, a precizat Ministerul Educației.
Toate unitățile de învățământ unde diferențele de notare sunt mari sau unde numărul de elevi cu medii de promovare a fost scăzut vor fi monitorizate constant. Astfel, inspectoratele școlare vor realiza analize punctuale, iar conducerile școlilor vizate vor fi evaluate în funcție de măsurile pe care le vor adopta pentru îmbunătățirea procesului de predare-învățare, a mai arătat Ministerul Educației.
Măsurile adoptate de ministrul Educației au fost discutate și agreate de partenerii sociali, sindicatele reprezentative și asociațiile de părinți, a precizat MEN.
Ministrul Educației, Remus Pricopie, a declarat, într-un interviu acordat agenției MEDIAFAX, că printre noutățile anului școlar care începe la 16 septembrie sunt creșterea ponderii mediei la Evaluarea Națională de la 50 la 75 la sută, introducerea simulării bacalaureatului la clasa a XI-a, evaluarea periodică la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a.
Pricopie a spus că vor fi introduse, din noul an școlar, controale care vor urmări prezența la școală, ce se întâmplă în clasă și modul în care decurge evaluarea.
Primele controlate, chiar din septembrie-octombrie, vor fi școlile unde au fost variații foarte mari între evaluările la clasă și Evaluările Naționale, a precizat Pricopie, în interviul pentru MEDIAFAX.
Despre Bacalaureat, ministrul a spus că pregătirea pentru examen va începe din 16 septembrie și se va verifica dacă există în fiecare liceu program de ore suplimentare, meditații la școală.