Amsterdam, Olanda

Medalie de argint pentru elevi ai Colegiului „Petru Rareș”, la Olimpiada Internațională a Proiectelor de Mediu



Prof. Anca Greculeac, Șerban Ștefan Șlincu și Alexandra Manciu
Prof. Anca Greculeac, Șerban Ștefan Șlincu și Alexandra Manciu

Doi elevi ai Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava au câștigat premiul al II-lea și medalie de argint la cea de-a VII-a ediție a Olimpiadei Internaționale a Proiectelor de Mediu INESPO 2015, competiție ce s-a desfășurat în perioada 31 mai – 5 iunie și care a reunit tineri din 47 de țări.
INESPO 2015, cunoscut și sub numele de Olimpiada de Ecologie, a avut loc la Amsterdam, Olanda.
România a fost reprezentată de două echipaje, proiectul intitulat „Dimensiunea socială a atenției exprimată prin mesajele interferențiale”, propus de elevii suceveni Alexandra Manciu și Șerban Ștefan Șlincu, fiind apreciat de juriu ca având o complexitate majoră și o importantă componentă inovativă.
Tinerii, elevi în clasa a X-a la specializarea matematică-informatică, bilingv engleză, au început să lucreze la acest proiect în urmă cu un an, fiind îndrumați de prof. Anca Greculeac.
La competiția din Olanda, liceenii și-au susținut proiectele în cadrul unei expoziții cu public, având la dispoziție un stand propriu de prezentare. Aceștia au trebuit să fie în măsură să prezinte, să explice și să argumenteze proiectul lor pentru fiecare membru al juriului de specialitate.
Competiția din Olanda reunește, începând din anul 2010, peste 40 de țări participante și are drept scop implicarea elevilor în problemele importante legate de educația pentru mediu a tinerei generații. Totodată, evenimentul vizează să-i evidențieze pe elevii care au idei și soluții ce pot rezolva problemele legate de mediu.
Liceenii suceveni s-au calificat la INESPO (International Environmental & Sustainability Project Olympiad) în urma rezultatelor lor de la Concursul Național de Știință și Tehnologie „RoSEF”, care a avut loc în urmă cu un an.
Proiectul liceenilor
Proiectul „Dimensiunea socială a atenției exprimată prin mesajele interferențiale” implică un an de cercetări, studii interdisciplinare (biologie, psihologie, informatică și fizică), ipoteze și experimente realizate de cei doi elevi. Proiectul vizează, în final, creșterea capacității de învățare, de asimilare conștientă de informații noi.
Pentru a-și duce la îndeplinire obiectivul, elevii au urmărit cum afectează mesajele auditive (mesajele interferențiale, distructive sau constructive) nivelul de atenție al unor elevi, subiecții studiului fiind aleși din rândul colegilor lor. Ulterior, tinerii au venit și cu propuneri pentru îmbunătățirea nivelului de atenție și a performanței elevilor la școală.
Trei grupe a câte 28 de elevi voluntari, de 16 și 17 ani, au făcut parte din experimentul realizat de Alexandra Manciu și Șerban Ștefan Șlincu, experiment ce a luat forma unui joc.
„Am programat un joc gen «Spânzurătoarea», structurat pe patru niveluri. În tot acest timp, subiecții avea căști, de unde li se transmiteau mesaje, diferite în fiecare cască. La primul nivel, subiecții rezolvau «spânzurătoarea» fără a asculta nimic la căști. La al II-lea nivel, li se transmiteau mesaje perturbatoare, diverse cuvinte, dar nici unul dintre ele nu reprezenta soluția jocului. La al III-lea nivel, ca exemplu de interferență distructivă, dintre cele două mesaje ascultate simultan în căști unul reprezenta soluția și unul era perturbator, iar la ultimul nivel, ca interferență constructivă, din când în când se auzea în ambele căști soluția la joc”, au spus tinerii.
Aceștia au studiat cum reacționează elevii în funcție de aceste interferențe, subiecții trecând și de o testare psihologică JR Stroop 1935 pentru a li se realiza un profil cât mai complet și pentru a identifica influența anumitor factori asupra atenției.
Prof. Anca Greculeac a afirmat: „Sunt extrem de bucuroasă de acest rezultat prin care probăm că premiul de anul trecut nu a fost un accident. Ei sunt în clasa a X-a, fenomenul de interferență încă nu l-au studiat la școală, urmează la anul. Sunt autodidacți, iar capacitatea lor de efort a fost una extraordinară. Au reușit doar cu partea de soft să obțină acest rezultat. A contat și calitatea limbii engleze, au o finețe a comunicării specială. Toate lucrurile astea au coroborat și au convers către rezultat. Totodată, sunt bucuroasă că ai lor colegi au acceptat cu bucurie să fie voluntari în acest experiment”. Aceasta a mai menționat că elevii au fost sprijiniți de psih. Raluca Bădeliță, prof. Ramona Morar și universitarul sucevean Dan Milici, acesta din urmă însoțindu-i în Olanda.
Argint și în 2014
Anul trecut, Vlad Pavel și Ionatan Lavric, elevi în clasa a XII-a la Colegiul „Petru Rareș” Suceava, au câștigat medalia de argint la INESPO 2014 Olanda. Elevii au participat la olimpiadă cu un sistem de monitorizare în timp real a securității unei clădiri.
„Real Time Home Security Alert System” include elemente de soft și hard, asamblate într-un kit capabil să realizeze alertarea de incendiu încă din faza I a acestuia.


Medalie de argint pentru elevi ai Colegiului „Petru Rareș”, la Olimpiada Internațională a Proiectelor de Mediu
Medalie de argint pentru elevi ai Colegiului „Petru Rareș”, la Olimpiada Internațională a Proiectelor de Mediu
Medalie de argint pentru elevi ai Colegiului „Petru Rareș”, la Olimpiada Internațională a Proiectelor de Mediu
Medalie de argint pentru elevi ai Colegiului „Petru Rareș”, la Olimpiada Internațională a Proiectelor de Mediu
Prof. Anca Greculeac, Șerban Ștefan Șlincu și Alexandra Manciu
Prof. Anca Greculeac, Șerban Ștefan Șlincu și Alexandra Manciu


Recomandări

Primăria Iacobeni a primit, cu sprijinul președintelui CJ, Gheorghe Șoldan, un microbuz electric pentru transportul elevilor

Primăria Iacobeni a primit, cu sprijinul președintelui CJ, Gheorghe Șoldan, un microbuz electric pentru transportul elevilor
Primăria Iacobeni a primit, cu sprijinul președintelui CJ, Gheorghe Șoldan, un microbuz electric pentru transportul elevilor

Ultima filă a unei povești frumoase: finalul ediției a III-a a Școlii de vară „80 de cărți în jurul lumii”

Ultima filă a unei povești frumoase: finalul ediției a III-a a Școlii de vară „80 de cărți în jurul lumii”
Ultima filă a unei povești frumoase: finalul ediției a III-a a Școlii de vară „80 de cărți în jurul lumii”