Mecanicii de locomotivă vor avea nevoie de certificare pentru a putea efectua transporturi și în afara României, odată cu liberalizarea pieței transportului feroviar de călători în 2010, când operatorii internaționali vor putea intra pe piața de transport feroviar românească.
Prin certificare, mecanicii de locomotivă vor obține un permis de mecanic de locomotivă și un certificat comunitar, care vor fi recunoscute în orice stat membru al Uniunii Europene, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern, elaborat de Ministerul transporturilor și Infrastructurii (MTI).
Astfel, MTI a elaborat un set de norme care specifică responsabilitățile autorităților competente, mecanicilor de locomotivă, precum și ale altor părți implicate în sector, în special operatorii de transport feroviar, administratorii infrastructurii feroviare și centrele de formare profesioanlă.
După aprobarea HG-ului, normele vor intra în vigoare la 4 decembrie.
Normele preiau în totalitate prevederile unei directivei a CE, care stabilește condițiile și procedurile de certificare a mecanicilor de locomotivă.
Fiecare operator de transport feroviar și administrator de infrastructură își stabilește propriile proceduri de eliberare și actualizare a certificatelor, ca parte integrantă a sistemului său de siguranță.
Pentru a obține certificatul, valabil timp de zece ani, mecanici vor fi testați medical (fizic și psihologic), dar și profesional. După obținerea certificării, testările vor continua periodic în funcție de vârsta solicitantului.
Vârsta minimă pentru obținerea certificării este de 20 de ani, însă se pot elibera permise solicitanților de la vârsta de 18 ani valabile numai pe teritoriul național.
Operatorii de transport feroviar și administratorii infrastructurii feroviare trebuie să se asigure și să verifice dacă permisele și certificatele mecanicilor de locomotivă pe care îi angajează sau îi contractează sunt valabile și vor stabili un sistem de monitorizare a propriilor mecanici de locomotivă.
România este obligată să liberalizeze piața transportului feroviar de călători din 2010, cea a transportului de marfă având loc în 2007.
Potrivit directorului general al CFR Călători, compania pe care o conduce dispune de material rulant cu care ar putea circula în statele membre UE. Totuși, pentru deschiderea pieței, este necesară înființarea unui organism independent care să monitorizeze piața, care încă nu a fost înființat.