Majoritatea femeilor din mediul rural au venituri sub 500 de lei, au grija casei, se informează de la televizor, merg la vot, dar se implică puțin în luarea deciziilor, potrivit unui studiu al Agenției Naționale pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați făcut public joi.
Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați (ANES) a derulat, în perioada ianuarie – februarie 2008, o analiză la nivel național cu privire la situația femeilor din mediul rural.
Compartimentele teritoriale ale ANES au realizat 1.046 de interviuri axate pe situația profesională, participarea la decizie, informațiile necesare, precum și modalitățile de informare preferate de femeilor din mediul rural. Persoanele intervievate au fost femei cu vârsta cuprinsă între 18 și 55 de ani.
În privința situației profesionale, studiul arată că femeile din mediul rural se orientează cu preponderență către domenii precum administrația publică, sănătate, agricultură, asistență socială sau învățământ.
Responsabilitățile domestice.
În ce privește asumarea responsabilităților domestice, rezultatele studiului au indicat că acestea cad mai ales în sarcina femeilor. Astfel, în județe precum Botoșani, Bacău, Suceava sau Vaslui femeile își asumă aceste responsabilități în proporție de 98 la sută.
Rezultatele studiului mai arată că majoritatea femeilor din zona rurală au venituri sub 500 de lei, cu excepția regiunii de vest a țării, unde media veniturilor lunare variază între 500 și 1.000 de lei.
În privința participării la decizie, rezultatele studiului reflectă faptul că femeile nu se implică în luarea deciziilor în comunitățile din care fac parte, deși rata participării feminine la vot este destul de ridicată. De exemplu, în regiunea de nord-est a țării femeile participă la vot în proporție de 90 la sută, dar se implică în luarea deciziilor doar în proporție de 19 la sută. Dezechilibrul se menține și în restul regiunilor, o participare mai activă a femeilor la actul de decizie fiind înregistrată în județul Cluj, potrivit studiului ANES.
Televiziunea, preferată.
Televizorul rămâne mijlocul de informare preferat al femeilor din mediul rural. Totodată, rezultatele studiului arată că acestea apelează destul de rar la presa scrisă și nu folosesc internetul, aproximativ o treime dintre femeile intervievate declarând că nu folosesc nici un fel de mijloc de informare.
Mai multe de jumătate dintre femeile intervievate și-au manifestat interesul pentru a obține mai multe informații cu privire la drepturile de care beneficiază pe piața muncii, fiind totodată interesate să obțină informații privind modalitățile de a demara o afacere sau privind sănătatea reproducerii. Pentru obținerea acestor date sunt preferate materialele informative și punctele de informare din cadrul autorităților locale.