MAI propune modificarea OUG privind regimul străinilor în România, conform legislației UE



Ministerul Administrației și Internelor supune dezbaterii publice un proiect de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, întrucât aderarea la UE impune schimbări conforme cu legislația europeană.
În expunerea de motive ale proiectului se arată că aderarea României la Uniunea Europeană a determinat, în ultimii ani, modificări substanțiale ale normelor de drept care reglementează regimul juridic al străinilor în țara noastră, în vederea asigurării conformității cu legislația UE în domeniu și cu alte instrumente juridice cu caracter internațional la care statul român este parte.
Cadrul normativ actual prin care se reglementează regimul străinilor în România, precum și angajarea, inclusiv detașarea străinilor pe teritoriul României este reglementat în principal de Ordonanța de Urgență a Guvernului 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu completările ulterioare și de Ordonanța de Urgență a Guvernului 56/2007 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României.
„În considerarea calității de stat membru al Uniunii Europene, autoritățile române trebuie să întreprindă o serie de măsuri în scopul alinierii legislației naționale la acquis-ul din domeniul migrației. Acest proces complex de armonizare legislativă aflat în plină desfășurare, precum și necesitatea identificării unor soluții viabile de rezolvare a unor disfuncționalități apărute în implementarea cadrului legislativ actual în domeniul regimului străinilor, fac oportună elaborarea unui proiect de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România”, noteaă MAI, care precizează că până în 28 mai sunt așteptate amendamente la proiect.
MAI susține că după aderarea la Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 2007, România a intrat într-o nouă etapă, care presupune pregătirea și adoptarea măsurilor necesare aplicării în totalitate a acquis-ului Schengen, ce are drept efect ridicarea controalelor la frontierele interne.
Pregătirile pentru „aderarea la spațiul Schengen” au demarat deja, fiind creat cadrul general pentru o abordare unitară la toate nivelurile. Unul din aspectele avute în vedere constă în adoptarea unor măsuri legislative, instituționale, administrativ-tehnice pentru implementarea acquis-ului relevant în domeniul migrației.
Astfel, în conformitate cu Planul de Acțiune Schengen și Programul Legislativ al Guvernului pentru perioada 2010-2012, Oficiului Român pentru Imigrări, ca instituție responsabilă cu implementarea politicilor României în domeniul migrației, azilului și integrării străinilor îi revine obligația inițierii demersurilor necesare pentru alinierea legislației din domeniul străinilor la prevederile acquis-ului Schengen și ale celorlalte documente juridice ale Uniunii Europene.
Drept urmare, apare ca necesară corelarea prevederilor legislației naționale cu prevederile Regulamentului (CE) nr.810/2009 al Parlamentului European și al Consiliului privind instituirea unui Cod Comunitar de Vize (Codul de vize) și cu cele din Convenția de punere în aplicare a Acordului Schengen, precum și asigurarea transpunerii prevederilor Directivei 2003/86/CE a Consiliului privind dreptul la reîntregirea familiei, referitoare la custodia comună și la situațiile în care se refuză prelungirea dreptului de ședere pentru reîntregirea familiei sau se acordă drept de ședere temporară membrilor de familie în mod independent, ale Directivei 2009/50/CE a Consiliului privind condițiile de intrare și de ședere a resortisanților din statele terțe pentru ocuparea unor locuri de muncă înalt calificate, ale Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind standardele și procedurile comune aplicabile în statele membre pentru returnarea resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală, ale Directivei 2009/52/CE a Parlamentului European și a Consiliului de stabilire a standardelor minime privind sancțiunile și măsurile la adresa angajatorilor de resortisanți din țări terțe aflați în situație de ședere ilegală, ale Directivei 2001/51/CE a Consiliului de completare a dispozițiilor prevăzute la articolul 26 din Convenția de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985, inclusiv în ceea ce privește cuantumul penalităților aplicate transportatorilor, pentru fiecare străin transportat, dar și a prevederilor art.3 și art.4 din Directiva 2003/109/CE a Consiliului privind statutul resortisanților țărilor terțe care sunt rezidenți pe termen lung.
Totodată, MAI precizează că transferul competențelor din domeniul încadrării în muncă și detașării străinilor în România către Oficiul Român pentru Imigrări, a determinat adaptarea legislației naționale în ceea ce privește admiterea și șederea străinilor, astfel încât să se realizeze simplificarea procedurii de obținere a dreptului de ședere în scop de muncă pe teritoriul României și înlăturarea unor deficiențe apărute în activitatea practică de punere în aplicare a dispozițiilor legale în acest domeniu.
În contextul politicii actuale a României în domeniul migrației forței de muncă, al cerințelor impuse de dinamica pieței muncii din România și al existenței unui deficit de forță de muncă autohtonă se impune modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului 56/2007, subliniază MAI.
În urma unor probleme semnalate în practică și a unor solicitări de remediere a acestora din partea sindicatelor și patronatelor, la inițiativa Ministerului Administrației și Internelor – Oficiul Român pentru Imigrări, în colaborare cu Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și cu Inspecția Muncii, a fost demarată procedura de modificare a legislației în vigoare, prin organizarea la nivel MAI – ORI și MMFPS a unor întâlniri tematice în acest sens.
Observațiile și propunerile care au stat la baza acestor întâlniri au vizat în primul rând modificarea și simplificarea procedurilor de obținere a autorizațiilor de muncă, precum și perfectarea cadrului legislativ existent printr-o abordare destinată exclusiv cetățenilor din statele terțe (China, Turcia, India etc.), astfel cum însăși legislația Uniunii Europene este diferențiată în funcție de cetățeanul căruia i se adresează (acte normative destinate cetățenilor Uniunii Europene și Spațiului Economic European și acte normative care se adresează cetățenilor din statele terțe), urmărindu-se în același timp fluidizarea procedurii de acordare / aprobare a șederii cetățenilor străini în vederea desfășurării unei activități în muncă, monitorizarea și evaluarea impactului acestora pe piața muncii din România.
„Proiectul de act normativ răspunde solicitărilor și observațiilor formulate de MAI – ORI, MMFPS, Inspecția Muncii, sindicate și patronate. Luând în considerare aspectele menționate și având în vedere legislația statelor membre aplicabilă în domeniu, apare drept oportună modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului 56/2007”, susține MAI.
De asemenea, pentru reglementarea în mod unitar a evidențelor Oficiului Român pentru Imigrări atât pe linie de migrație, cât și pe linie de azil, precum și pentru stabilirea unor prevederi referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal, cuprinse în aceste evidențe, în conformitate cu prevederile Legii 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date și cu celelalte acte normative din acest domeniu, a apărut necesară completarea Ordonanței de urgență a Guvernului 55/2007 privind înființarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea Autorității pentru străini și a Oficiului Național pentru Refugiați, precum și modificarea și completarea unor acte normative.
De asemenea, proiectul de act normativ creează cadrul juridic necesar pentru aplicarea unor dispoziții ale Convenției de punere în aplicare a Acordului Schengen, a Deciziei 582/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului de introducere a unui regim simplificat de control al persoanelor la frontierele externe, bazat pe recunoașterea unilaterală de către Bulgaria, Cipru și România a anumitor documente ca fiind echivalente cu vizele naționale ale acestora în scopul tranzitului pe teritoriile lor, a Deciziei 586/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Deciziei 896/2006/CE de stabilire a unui regim simplificat de control al persoanelor la frontierele externe, bazat pe recunoașterea unilaterală de către statele membre a anumitor permise de ședere eliberate de Elveția și de Liechtenstein în scopul tranzitului pe teritoriul lor.
„Prin prezentul proiect de act normativ se propun și unele modificări și completări ale Ordonanței de urgență a Guvernului 55/2007 vizând, în principal, următoarele aspecte: reglementarea în mod unitar a evidențelor Oficiului Român pentru Imigrări atât pe linie demigrație, cât și pe linie de azil; introducerea unor prevederi referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal în concordanță cu prevederile Legii 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare, precum și în concordanță cu celelalte acte normative din domeniul respectiv”, mai arată MAI în expunerea de motive privind adoptarea Legii regimului străinilor în România.