Termen optimist

Legea CNSAS ar putea fi definitivată în două săptămâni



Proiectul viitoarei legi a CNSAS ar putea fi definitivat în două săptămâni
Proiectul viitoarei legi a CNSAS ar putea fi definitivat în două săptămâni

Proiectul viitoarei legi a CNSAS pe tema căruia a avut loc ieri, la Ministerul Justiției (MJ), o primă rundă de discuții „exploratorii” ar urma să fie definitivat în aproximativ două săptămâni, a anunțat, după întâlnire, consilierul premierului Tăriceanu, istoricul Marius Oprea.
Termenul avansat de Oprea este unul „optimist”, potrivit acestuia, nu însă și unul imposibil de atins.
„Ordonanța în baza căreia CNSAS funcționează este o soluție de avarie și de aceea, dată fiind autonomia instituției, trebuie să avem cât mai repede un proiect de lege. Sperăm ca atât în urma discuțiilor dintre reprezentanții CNSAS și cei ai Guvernului, cât și în urma celor la care participă reprezentanții societății civile să ajungem să avem un proiect de lege în două săptămâni”, a spus Marius Oprea.
Prezent la discuțiile de ieri, pe care le-a calificat drept „exploratorii”, vicepreședintele CNSAS, Virgiliu Țârău, a declarat că cei prezenți au luat în dezbatere problema dublei pronunțări a Colegiului: o dată în faza de fond, pe baza probatoriului direcției de investigații, și a doua oară în faza de contestație.
Propuneri discutate.
„Propunerea de a se renunța la contestația la Colegiu și de a o îndrepta direct către instanță a fost acceptată de principiu de participanții la discuții, însă nu s-a stabilit nimic concret”, a declarat Țârău, după ședința de la MJ.
Pe de altă parte, Cazimir Ionescu, membru al Colegiului Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, a declarat că, într-o primă fază, ordonanța în baza căreia CNSAS funcționează – după ce Curtea Constituțională a declarat că vechea legea de funcționare a instituției este neconstituțională – ar trebui modificată pentru ca fostele decizii ale CNSAS, actualele comunicări, să fie asumate prin vot de către Colegiu înainte de a fi remise celor vizați.
„S-a discutat și această propunere însă fiind prima întâlnire pe acest subiect nu s-a stabilit nimic concret”, a spus Cazimir Ionescu.
El a precizat că, pe lângă problema dublei pronunțări a Colegiului, discuțiile au mai avut ca temă și publicitatea deciziilor și probatoriilor în baza cărora acestea au fost luate.
„S-a propus – și dumneavoastră, jurnaliștilor, o să vă placă ce auziți acum – să facem publice deciziile la momentul la care acestea au rămas definitive prin necontestare sau, unde vom avea contestații, la momentul la care transmitem dosarul către instanță. Odată ajunse în instanță dosarele devin publice și pot fi consultate de oricine”, a mai spus Ionescu.
Un alt aspect luat în discuție în întâlnirea de ieri a fost cel legat de verificarea tuturor candidaților pentru funcții la care se accede prin alegeri.
„Va fi menținută obligativitatea depunerii acelor declarații pe proprie răspundere și va rămâne ca CNSAS să-i verifice pe toți cei care candidează pentru funcții de câștigat prin alegeri. Forma declarațiilor va fi însă în principiu modificată”, a mai declarat, la rândul său, istoricul Marius Oprea.
Cadrul legal de funcționare.
În 31 ianuarie, Curtea Constituțională a declarat că Legea de funcționare a CNSAS este neconstituțională, moment în care instituția a fost în pericol de a fi desființată. Executivul a intervenit, câteva zile mai târziu, adoptând o ordonanță de urgență ce permitea CNSAS să-și continue activitatea.
Conform Ordonanței, care poartă numărul 1 pe anul 2008, în virtutea celor decise de Curtea Constituțională Colegiul pierde prerogativa de a mai judeca și vota pe marginea probatoriului întocmit în fiecare cauză de Direcția de Investigații, care trimite direct celor vizați o comunicare prin care îi înștiințează că, din punctul de vedere al CNSAS, au colaborat sau nu cu Securitatea. În baza ordonanței, în vigoare în prezent, Colegiul are, mai degrabă, atribuții administrative și „judecă” eventuale contestații la comunicările Direcției de Investigații. Contestarea acestora poate fi însă făcută fie la Colegiu, fie la instanță.
Deși OUG 1 din 2008 este încă în vigoare, membrii Colegiului și reprezentanții Ministerului Justiției caută soluții prin care să legifereze, printr-o lege specială, funcționarea CNSAS pe termen lung și în acord cu decizia Curții Constituționale.
„În esență, renunțarea la judecarea contestației și votul strict asupra comunicării Direcției de Investigații este principala modificare pe care o vom propune MJ”, au mai declarat sursele citate.
Acestea au mai precizat și că vor solicita să se renunțe la sintagma „poliție politică” din textul comunicărilor, această modificare fiind operată deja odată cu intrarea în vigoare a ordonanței.
„În loc de sintagma ce se referă la poliție politică, probabil că, pe viitor, comunicările vor conține explicația termenului din punct de vedere al Drepturilor Omului. În loc de «a colaborat cu Securitatea ca poliție politică», în prezent și, sperăm, pe viitor se va folosi sintagma «a colaborat cu Securitatea pentru încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului»”, au mai declarat sursele citate.
Discuțiile continuă.
Reprezentanții Colegiului CNSAS ar fi trebuit să aibă marți la prânz prima întâlnire de lucru cu cei ai MJ, pe tema proiectului de lege care să normeze funcționarea instituției. Întâlnirea, despre care cei din Colegiu spun că va fi prima dintr-o „lungă” serie, a fost însă reprogramată pentru ieri la prânz.
Ea va fi urmată de o alta, programată în dimineața zilei de astăzi, tot la sediul MJ, la care vor participa oamenii Guvernului și reprezentanții partidelor politice.