Sute de turiști din diferite zone ale țării care au petrecut sărbătorile de iarnă în Bucovina au ajuns la Moldovița pentru o plimbare cu mocănița.
Celebrul tren cu trei vagoane de epocă a circulat de miercuri, 30 decembrie 2009, până duminică, 3 ianuarie 2010, în fiecare zi, cu plecare la orele 12,00 și 14,00, din gara improvizată în spatele Hotelului Oana din Moldovița.
Turiști chiar și pe 1 ianuarie
Cu toate locurile ocupate, după ce și-a completat provizia de lemne și de apă, mocănița „Huțulca”, tractată de o locomotivă cu abur Krauss, construită în 1917, s-a urnit, pufăind din greu pentru un parcurs dus – întors, pe o linie ferată îngustă, în lungime de aproape 14 kilometri.
În timpul în care cei doi mecanici ai locomotivei „Krauss” pun lemne pentru a face aburul necesar deplasării trenului, mânuiesc cu dibăcie sistemele hidraulice și reglează presiunea aburului, „nașul” trenului, Dumitru Clitnovici, eliberează bilete de călătorie. „Trebuie să-mi termin repede treaba cu biletele, ca să ajung la frână. Biletele le dau cât trenul urcă la deal, pentru că frânarea mocăniței este aceeași, ca pe vremuri”, ne-a spus Dumitru Clitnovici.
Pe parcurs, trenul are și două opriri, una pentru a mai lua câțiva turiști cazați la pensiunile din Moldovița, și alta pentru a „face presiune” – așa cum ne-a spus mecanicul trenului, domnul Popescu, pentru a fi siguri că trenul va urca cu bine dealul.
Pentru a se mai încălzi, călătorii trec pe la vagonul restaurant unde sunt așteptați cu vin fiert, ceai fierbinte și cafea.
Mocănița, fotografiată de la zeci de ferestre
Aparițiile mocăniței cu șuieratul ca odinioară îi scot pe turiști din pensiuni pentru a face fotografii sau pentru a vedea trenul de epocă. Așa cum am aflat chiar de la cei aflați în tren, de aceste plimbări le-au spus chiar proprietarii pensiunilor la care au stat.
Pe lângă ospitalitatea bucovineană din Moldovița, Vatra Moldoviței și Vama, mulți dintre turiști au apreciat programul diversificat pe care l-au avut pensiunile în afara mesei de Revelion. Tăiatul porcului, plimbările cu săniile trase de cai, grătarele în aer liber, concursuri de făcut oameni de zăpadă, plimbările cu mocănița, etc. sunt elemente ale turismului care i-au determinat deja pe unii turiști din țară să spună că vor reveni și anul viitor în Bucovina.
Mocănița și plimbările cu sania trasă de cai, puncte de atracție
„Pe 31 decembrie ne-am plimbat cu sania trasă de cai, astăzi am venit să vedem cum este cu mocănița. Este pentru prima oară când merg cu acest tren. Când grupul nostru și-a rezervat locurile la pensiune și ni s-a spus că programul include pe 1 ianuarie, la ora 14,00, plimbare cu mocănița, nu ne-a venit a crede că va circula acest tren chiar în prima zi a anului și va fi aglomerat”, ne-a spus Irina Popovici, din Bacău.
„Petrecem sărbătorile la o pensiune din Vama. Am auzit de mocăniță și am venit împreună cu copiii să vedem cum arată acest tren. Este minunat, doar în Austria am mai văzut un astfel de tren. Nu am crezut până astăzi că există și la noi așa ceva. Dintr-un pliant oferit la vagonul restaurant am aflat că tot aici este și un muzeu inedit al ouălor încondeiate. Nu vreau să plec din Bucovina până nu-l vizitez Avem multe locuri frumoase, păcat că nu sunt suficient promovate și semnalizate corespunzător”, ne-a spus Gabriel Drăgoi, din Hunedoara.
Este necesar sprijin financiar din partea statului
Plimbările cu mocănița de la Moldovița se datorează entuziasmului unui cetățean austriac, Georg Hocevar, care a venit în România în 1999 și care, de atunci, se luptă să convingă autoritățile din zonele unde există căi ferate înguste că acestea trebuie puse în valoare.
Dorința lui Georg Hocevar este ca linia de la Moldovița să ajungă la 15 kilometri, în prezent fiind refăcuți, prin eforturi financiare proprii, peste șapte kilometri de cale ferată îngustă.
Deși este o artă, o bucată de istorie care trebuie păstrată, o astfel de activitate nu este profitabilă. Pentru ca turismul feroviar să reziste la Moldovița este nevoie de sprijin și din partea statului pentru extinderea și întreținerea căilor ferate înguste la fel ca în Uniunea Europeană, unde turismul feroviar pe căi ferate înguste face parte din circuitele turistice.