La Colegiul Național „Nicu Gane” din Fălticeni s-au desfășurat, în perioada 18-22 noiembrie, mai multe activități din cadrul proiectului Erasmus+, „Neverland… Make it real!” (Ne.M.I.R.). Atelierele de lucru din România, care au reunit elevi și profesori din Italia Croația, Grecia, Spania și România, au vizat cultivarea și dezvoltarea spiritul civic al elevilor prin participarea activă la scrierea unor recomandări în vederea formării unui stat ideal. Tinerii au lucrat pe ateliere, au realizat interviuri și au discutat despre problemele socio-culturale ale țărilor de origine, în vederea promovării egalității sociale, încurajându-se astfel dialogul intercultural și creativitatea.
Elevii fălticeneni, coordonați de profesoara Viorica Bența, au pregătit pentru musafiri un mic spectacol care a inclus un dans specific țărilor implicate în proiectul inițiat de Liceo Statale “P. E. Imbriani”, Avellino, Italia, dar și cântece populare românești, grecești, croate, italiene și spaniole. Elevii străini au asistat și la câteva lecții, prezentări și experimente efectuate în laboratoarele școlii și au vizitat principalele obiective culturale din urbea de pe Șomuz. Două zile au fost dedicate excursiilor în Bucovina, oaspeții de peste hotare fiind „vrăjiți” de frumusețile mănăstirilor Humorului, Voroneț și Moldovița, de datinile și obiceiurile din aceste zone, dar și de vizita la Muzeul Ouălor „Lucia Condrea”. La Suceava, musafirii, alături de elevii fălticeneni, au vizitat Universitatea „Ștefan cel Mare” și Observatorul Astronomic, iar Cetatea de Scaun a fost locul ideal de a prezenta istoria poporului român.
Așa cum am aflat de la profesorul Codrin Bența și de la eleva Roxana Robescu-Cercel, în cadrul atelierelor de lucru, principalul subiect abordat a fost combatere discriminării, elevii fiind angrenați în activități menite să cultive spiritul toleranței. S-a lucrat în echipe multinaționale, tinerii fiind îndemnați să descopere raționamentele din spatele diverselor tipuri de discriminare, în cadrul unor ateliere intitulate „Trenul european” (coordonat de eleva Iulia Moisii) și „Reflecții asupra inegalității sociale” (activitate coordonată de profesoară Bența Primăvara). Un alt moment important a fost atunci când fiecare echipă străină a prezentat câte o carte pe tematica discriminării, după care elevii au primit ca sarcină să deseneze o nouă copertă pentru cărțile prezentate, desenele fiind expuse pe holul liceului, lângă Centrul de Documentare și Informare, alături de alte mobilități Erasmus.
Un alt atelier a avut ca temă lectura imaginii, coordonat de profesorul Dorin Nistor, în cadrul căruia elevii au identificat elementele care contribuie la construirea mesajului prin imagine. Tema discriminării a fost aprofundată printr-o prezentare și o dezbatere despre Holocaust, urmate de un spectacol pus în scenă de două adolescente din trupa de teatru „Birlic” (Denisa Hreamătă și Sofia Opaiț). La finalul activităților a avut loc festivitatea de premiere, unde fiecare elev și profesor a primit câte o diplomă și petrecerea de rămas-bun la care elevii români au pregătit pentru musafiri mâncăruri tradiționale românești.
„Capitolul Ne.M.I.R – România s-a încheiat, dar continuă în sufletele noastre. La final, sperăm doar ca prieteniile și amintirile noastre să sfideze timpul. Eu le doresc elevilor ce vin din urmă să profite de fiecare proiect educațional, pentru că experiențele de acest fel constituie cărămizi importante în formarea lor”, a precizat eleva Roxana Robescu-Cercel