Abonații operatorilor de telefonie mobilă care apelează abuziv numărul de urgență 112 de două ori în aceeași zi vor primi un un mesaj scris (SMS) prin care vor fi avertizați cu privire la încălcarea legislației în vigoare, potrivit unui proiect de decizie al ANCOM.
„În cazul abonaților care au apelat abuziv serviciul de urgență de cel puțin șase ori în cursul aceleiași zile, suplimentar față de transmiterea mesajului scurt, apelurile vor fi redirecționate, timp de cinci zile, către un serviciu automatizat IVR (Interactive Voice Response = Sistem de Răspuns Automat), înainte ca apelul să fie transferat către un operator 112”, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) remis MEDIAFAX.
În ceea ce privește apelurile abuzive efectuate din rețelele fixe de telefonie, în cazul în care sunt înregistrate mai mult de două asemenea apeluri în cursul aceleiași zile, se propune redirecționarea, timp de 5 zile, a apelurilor către o platformă interactivă, prin intermediul căreia se transmite apelanților înainte de a fi direcționați către un operator 112, un mesaj vocal automat, se mai spune în comunicat.
„Apelurile involuntare efectuate din rețelele publice fixe sau mobile de telefonie vor fi redirecționate în mod automat, exclusiv pe durata zilei în care au fost efectuate, către un serviciu automatizat IVR prin intermediul căruia apelantul va fi informat, printr-un mesaj preînregistrat, că a apelat serviciul de urgență 112 și, în cazul în care dorește să solicite serviciile de urgență, să apese tasta 5 de două ori. În cazul în care, după o așteptare de 20 de secunde, apelantul nu efectuează procedura solicitată, este deconectat”, se precizează în comunicat.
ANCOM spune că măsurile propuse au la bază prevederile legislative și stabilirea altor măsuri, precum blocarea temporară a apelurilor către 112 sau a serviciului de telefonie, implementate în alte state, necesită modificarea cadrului primar din România.
Proiectul de decizie are în vedere și asigurarea unei mai bune raportări a statisticilor realizate de administratorul Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) în ceea ce privește numărul apelurilor reale, abuzive, involuntare și false, astfel încât să fie posibilă evaluarea efectelor măsurilor propuse.
„Astfel, în anul 2010, administratorul SNUAU va transmite lunar către ANCOM statisticile zilnice privind numărul de apeluri reale, abuzive, false și involuntare. Începând cu 2011, transmiterea datelor se va realiza semestrial”, se mai spune în comunicat.
Administratorul SNUAU este Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Proiectul de decizie poate fi consultat pe pagina de internet a ANCOM, persoanele interesate fiind invitate să formuleze și să transmită observații și propuneri până la 8 iulie.