Guvernul reia privatizări eșuate anterior, la unele companii după concedieri și anulări de datorii



Guvernul va relansa la privatizare companii ale Ministerului Economiei la care încercările de vânzare au eșuat, precum Avioane Craiova, Șantierul Naval Mangalia și Cupru Min Abrud, operațiune pentru care gradul de atractivitate al unor societăți va fi ridicat prin concedieri și anulări de datorii.
Pe lista companiilor pregătite spre a fi lansate din nou la privatizare au fost incluse Avioane Craiova (AVIO), Șantierul Naval Mangalia (STNM), Cupru Min Abrud, Moldomin Moldova Nouă, ISCIR-CERT, conform unui document oficial obținut de MEDIAFAX.
După două tentative de privatizare a companiei Avioane Craiova, în 2008 și 2009, Guvernul va iniția o nouă încercare de vânzare a acțiunilor, atenționând însă că este necesară rezolvarea unor probleme care au condus la eșuarea negocierilor anterioare, printre care reducerea numărului de salariați și clarificarea situațiilor litigioase, precum anularea obligațiilor uzinei față de fosta Iugoslavie.
„Întrucât societatea se află într-o situație financiară critică din cauza volumului mare de datorii și lipsei de comenzi, în vederea eficientizării activității în cel mai scurt timp se au în vedere orice alternative posibile pentru continuarea activității și atragerea de investiții, precum înființarea unei societăți cu capital mixt sau asocierea în participațiune cu un investitor pe structura activelor productive ale Avioane Craiova. În vederea relării procesului de privatizare la Avioane Craiova, este necesară rezolvarea unor aspecte care au generat probleme pe parcursul negocierilor ulterioare și care au condus la eșuarea acestora, cum ar fi reducerea numărului de salariați, clarificarea situațiilor litigioase cu care se confruntă societatea, altele decât cele legate de datorii, precum anularea obligațiilor față de fosta Iugoslavie în cadrul contractului YUROM, delocarea muniției”, se arată în document.
O parte dintre aceste probleme sunt cuprinse în actualul program de restructurare a societății.
Sursa citată amintește că în 2009 au fost invitați potențialii investitori să depună scrisori de interes și relevă că au fost primite astfel de documente din partea Elbit Systems Israel, pentru crearea unei societăți mixte cu Avioane Craiova, dar în condițiile în care există o comandă fermă din partea Ministerului Apărării pentru 12 avioane IAR 99, și a companiei INDES Aviation Anglia, pentru achiziționarea pachetului de acțiuni deținut de stat, împreună cu Aero Vodochody Cehia.
Ministerul Economiei deține 80,9% din capitalul Avioane Craiova, societate care a încheiat anul trecut cu o pierdere de 19,4 milioane lei și datorii de 49,2 milioane lei.
Pentru institutul de analize tehnice ISCIR-CERT, Guvernul a primit scrisori de intenție pentru achiziționarea pachetului de acțiuni, aflat integral în proprietatea statului, din partea firmelor TUV SUD Central Eastern Europe (cu sediul în Cehia) și Dekra Industrial (cu sediul în Franța) și pregătește o nouă încercare de privatizare, după ce la precedenta tentativă Comisia Europeană a cerut autorităților române să suspende vânzarea societăților comerciale din domeniul cercetării-dezvoltării, inclusiv a ISCIR-CERT, deoarece criteriile stabilite în legea de atunci indicau un ajutor de stat. În aceste condiții, noua încercare de privatizare va fi inițiată pe baza unei legi modificate.
ISCIR-CERT a încheiat anul 2009 cu un profit de 110.000 lei, fără datorii restante.
O nouă încercare de privatizare este prevăzută și pentru Șantierul Naval Mangalia, considerându-se că înțelegerea de asociere cu firma Mangalia Naval Systems, încheiată în 2008, nu a avut efecte benefice.
În cadrul acestui contract privind reparația și construcția de nave civile și militare, societatea participă cu aport în natură (clădiri și terenuri), iar asociatul trebuie să investească 10,2 milioane euro. Durata contractului de asociere este de trei ani.
„Până în prezent, din activitatea de asociere au rezultat pierderi care îngreunează și mai mult situația societății, aceasta participând cu o cotă de 49% la profitul/pierderea obținută din asociere”, se arată în document.
Șantierul Naval Mangalia, la care statul deține tot pachetul de acțiuni, a încheiat anul trecut cu o pierdere de 2,5 milioane lei și datorii de 14,4 milioane lei, dintre care 12,7 milioane lei la bugetul de stat.
Cupru Min Abrud a fost lansată de două ori la privatizare pe parcursul anului 2008, dar tot fără succes, iar Guvernul este presat să găsească o soluție pentru a evita închiderea unității.
„Societea execută în prezent lucrări de extracție și preparare la o capacitate de 1,5 tone minereu extras și prelucrat pe an. La această capacitate, societatea poate funcționa pe o perioadă de maxim 1,5 ani, perioadă de timp în care este necesară luarea unei decizii pentru continuarea activității în condiții de retehnologizare sau închiderea activității”, se arată în document.
Cupru Min este controlată în totalitate de Ministerul Economiei și a înregistrat la 31 mai 2010 o pierdere de 2,57 milioane lei și datorii de 64,8 milioane lei, din care 61,5 milioane lei către Electrica, cu grafic de eșalonare, și 1,88 milioane lei la bugetul de stat.
Necesarul de investiții pentru retehnologizare este de 78 milioane euro, fonduri de care unitatea nu dispune.
În cursul anului 2010, la Ministerul Economiei au fost înregistrate, conform sursei citate, două scrisori de intenție din partea firmei Minerals and Metals Group Australia, interesată de concesionarea, achiziționarea, dezvoltarea și operarea minelor de cupru de la Roșia Poieni, și firmei Barrick Gold Corporation Romania, interesată de achiziționarea Cupru Min Abrud.
„Având în vedere situația actuală a societății, piața cuprului și prognoza acesteia, există perspective de viabilizare a activității miniere într-o perioadă de circa trei ani, prin realizarea programului de investiții, dar și prin ștergerea din datoria istorică de 61,7 milioane lei, a penalităților de întârziere de 42,9 milioane lei și a majorărilor de tarif în valoare de 12,5 milioane lei, către Electrica Transilvania Sud Brașov”, este strategia formulată în document.
Moldomin Moldova Nouă a încheiat, în 2007, un contract de cooperare pentru activități miniere cu consorțiul format din Energo Mineral, Cuprom și Ipronef, dar contractul a fost reziliat un an mai târziu pentru neonorarea unor obligații. În prezent, compania înregistrează o situație financiară dificilă, cu datorii bugetare restante de peste 250 milioane lei și toate activele sechestrate de ANAF, AVAS și primărie.
Documentul citat relevă că Guvernul a primit o scrisoare de intenție din partea firmei ucrainiene „Uzina de procesare a metalelor neferoase Artemovsk”, prin care aceasta își exprimă interesul de a examina posibilitatea colaborării cu partea română în privința extragerii și preparării minereurilor de cupru din zăcământul Moldova Nouă.
„Pentru o analiză detaliată a posibilităților de cooperare cu partea română, investitorul consideră că trebuie să examineze materialele explorărilor geologice, să estimeze situația economico-financiară a societății, precum și starea bazei tehnico-materiale de producție”, potrivit documentului.
Procedurile de privatizare ar putea fi reluate cu exceptarea de la interdicția impusă de Guvern pentru acest an privind încheierea contractelor de publicitate de către ministere.