Guvernul nu a alocat banii pentru plata integrală a datoriilor de peste 900 milioane lei către compania Bechtel în contul execuției autostrăzii Brașov-Borș, astfel că finalizarea ultimilor 10 kilometri ai tronsonului Câmpia Turzii-Gilău este incertă, deși lucrările continuă.
Pentru derularea lucrărilor în 2010, Executivul a decis să aloce 977,1 milioane lei, în condițiile în care numai datoriile înregistrate de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) față de constructorul american s-au ridicat, la sfârșitul anului trecut, la 903 milioane lei.
Pentru construcția autostrăzii Brașov-Cluj-Borș nu există în prezent un alt tip de finanțare în afara bugetului de stat.
„În acest context, până în acest moment nu au fost alocate de la bugetul de stat sume pentru plata în întregime a datoriilor către firma Bechtel, aceasta notificând în numeroase rânduri CNADNR cu privire la reducerea ritmului lucrărilor și, totodată, la posibilitatea concedierii angajaților. Chiar și în aceste condiții continuă lucrările pe ultimii 10 kilometri ai secțiunii 2B, Câmpia Turzii-Gilău, dar nu există o certitudine în ceea ce privește data finalizării acestora”, se arată într-un document al Ministerului Transporturilor redactat în luna iunie.
Tronsonul Câmpia Turzii-Gilău are o lungime de 55 de kilometri, din care au fost finalizați anul trecut 42 de kilometri.
De asemenea, compania americană a realizat anul trecut și viaductul de pe sectorul Suplacu de Barcău-Borș, în lungime de doi kilometri.
În prezent, constructorul autostrăzii are în lucru ultimii 10 kilometri din tronsonul Câmpia Turzii-Gilău și sectorul Suplacu de Barcău-Borș, în lungime de 64 de kilometri.
Până la finele lunii aprilie, ministerul de resort a plătit Bechtel 607,6 milioane de lei ca parte a datoriilor, constructorul anunțând că va disponibiliza 700 dintre cele 1.900 de persoane care lucrează pe șantierul Autostrăzii Transilvania.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, la mijlocul lunii mai, la Cluj, că prioritățile ministerului sunt proiectele cu bani europeni nerambursabili, apoi lucrările unde există fonduri de la bănci străine, iar abia pe locul trei sunt lucrările cu bani exclusiv de la buget, cum este cazul Autostrăzii Transilvania.
Berceanu a spus că a sugerat Bechtel să ia un împrumut pentru finanțarea lucrărilor la Autostrada Transilvania pe tronsoanele Turda-Câmpia Turzii și Gilău-Nădășel.
Pe de altă parte, premierul Emil Boc a declarat, în luna martie, la Zalău, că lucrările la Autostrada Transilvania vor continua în acest an, prioritare fiind tronsoanele Turda-Câmpia Turzii și Gilău-Huedin.