Guvernul și Bechtel vor semna un acord de continuare a lucrărilor la autostrada Transilvania în aprilie, cu achitarea altei tranșe din datoria față de companie, partea română apreciind că în 2010 vor fi finalizați circa 20 kilometri, iar două treimi dintre angajații constructorului vor fi păstrați.
Premierul Emil Boc a avut, luni, o întâlnire cu reprezentanții companiei americane Bechtel, constructorul autostrăzii Brașov-Borș, denumită „Autostrada Transilvania”, aceștia dorind să afle dacă Executivul este dispus să continue în acest an lucrările la autostradă
La finalul discuției, premierul a anunțat că Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, și compania Bechtel vor semna un protocol de continuare a lucrărilor în aprilie, lună în care va fi achitată și o nouă tranșă din datoria față de constructor pentru lucrările executate până în prezent.
Lucrările vor fi finanțate prin credite de angajamen stabilite în funcție de volumul lucrărilor și achitate după execuție.
Guvernul estimează că în acest an vor fi încheiate lucrările pentru aproximativ 20 kilometri din Autostrada Transilvania.
În ceea ce privește concedierea angajaților Bechtel, conducerea companiei americane va analiza în următoarele luni care este necesarul de personal pentru continuarea lucrărilor, partea română apreciind că două treimi dintre muncitori vor fi păstrați.
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Cluj a primit, luni, de la Bechtel o notificare privind disponibilizarea a peste 1.900 de angajați de pe șantierul Autostrăzii Transilvania, începând cu luna aprilie, însă instituția a avertizat compania că nu a respectat procedura legală de concediere colectivă.
Conducerea sindicatului din compania Bechtel a anunțat însă că va cere, marți, AJOFM și Inspectoratului Teritorial de Muncă Cluj să facă demersuri pentru anularea deciziei de concediere colectivă a acestor persoane.
Liderul sindicatului, Mihai Lup, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, că, în cazul în care Bechtel va continua procedura de concediere colectivă, sindicaliștii pregătesc acțiuni de protest.
„Cred că lucrărilor vor continua și că este vorba în demararea acestei proceduri doar de presiuni ale Bechtel pentru ca statul să își plătească datoriile restante. Sunt acțiuni pe care Bechtel le face în vederea urgentării primii banilor. Pe lista disponibilizărilor figurează și liderii de sindicat și nu cred că aceștia vor fi de acord să plece”, a afirmat Daniel Don.
Bechtel a inaugurat, la 1 decembrie, primii 42 de kilometri ai autostrăzii Transilvania, respectiv tronsonul 2B Turda-Gilău. Pentru 2010, autoritățile au anunțat că vor să finalizeze, dacă va exista finanțare, tronsonul Turda-Gilău, prin construirea celorlalți 9,4 kilometri, viaductul de la Suplacu de Barcău, în lungime de 2 kilometri, și alți 18 kilometri între localitățile Dolea și Sarsig, din Bihor, pe secțiunea 3C a autostrăzii.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anunțat, în decembrie, că Guvernul are o datorie de circa 100 milioane euro către Bechtel, sumele restante urmând să fie achitate în ianuarie 2010.
Ulterior, premierul Emil Boc a anunțat că Guvernul a transmis companiei Bechtel un document oficial prin care garantează că statul își va achita în două tranșe, în lunile februare și aprilie, toate datoriile restante pentru lucrările efectuate de constructor, în 2009, la autostrada Transilvania.
Premierul a arătat totodată că intenția Guvernului este să continue și în 2010 lucrările la autostrada Transilvania, dar multe dintre tronsoane nici nu sunt proiectate, astfel încât nici nu se pune problema alocării de fonduri pentru executarea acestora. El a precizat că, după achitarea datoriilor, Guvernul va stabili cu Bechtel la care tronsoane pot fi deschise lucrări, pentru celelalte urmând a fi elaborate doar proiectele.
La începutul lunii februarie, Bechtel a anunțat că ar putea face concedieri colective din cauza neonorării datoriilor Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), în valoare de 214 milioane de euro.
Pe de altă parte, Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Cluj spunea că ia în calcul acționarea în instanță a companiei americane Bechtel, susținând că procedura de concediere colectivă a tuturor angajaților nu respectă prevederile legale.
Ulterior, conducerea Bechtel și reprezentanții sindicatelor au convenit continuarea, în acest an, a lucrărilor pe porțiunea Câmpia Turzii – Turda, în lungime de 10,2 kilometri, cu condiția asigurării finanțării. Totuși, reprezentanții sindicatului din cadrul Bechtel afirmau, în 10 februarie, că societatea va continua disponibilizările, cu excepția a 300 de muncitori care vor lucra pe porțiunea Câmpia Turzii-Turda.
Directorul de comunicare al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, anunța, în luna februarie, în cadrul Comisiei de Dialog Social a județului Cluj, că reprezentanții sindicatelor și conducerea companiei au convenit continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania pe porțiunea Câmpia-Turzii-Turda a tronsonului 2B, în lungime de 10,2 kilometri, până la sfârșitul anului urmând să fie finalizați în total circa 50 de kilomeri, cu condiția asigurării finanțării.
Vineri, premierul Boc a declarat că lucrările la Autostrada Transilvania vor continua în acest an, prioritare fiind tronsoanele Turda – Câmpia Turzii și Gilău – Huedin, pe 18 kilometri, iar în această lună va fi plătită o nouă tranșă din datoria pe care statul o are către Bechtel.