Guvernul concediază peste 10.300 angajați din sectorul feroviar, cu plăți compensatorii



Peste 10.300 de angajați vor fi concediați de la companiile din sectorul feroviar și vor primi dublul salariului mediu net pe economie, la data încetării contractului de muncă, indemnizație de șomaj și un venit lunar de completare pe parcursul a 20-24 luni, în funcție de vechimea în activitate.
Cei mai mulți angajați vor fi concediați de la CFR Marfă (6.700 persoane), CFR Călători (1.032 angajați), Societatea de Întreținere și Reparații Vagoane CFR IRV (800 salariați), CFR SA (600 posturi) și Societatea de Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje CFR IRLU (500 de persoane).
Alte concedieri vor fi efectuate la Electrificarea CFR (236 angajați), Societatea de Reparații Locomotive CFR SCRL Brașov (221 persoane), Societatea de Vânzare Legitimiații Călătorie Voiaj-CFR (89 salariați), Tipografia Filaret (44 posturi), Societatea de Exploatare a Vagoanelor de Dormit, Cușetă, Restaurant și Bar CFR-Gevaro (44 persoane), Societatea Informatică Feroviară (38 angajați), Societatea de Întreținere Mecanizată a Căii Ferate (23 salariați) și Societatea Sere și Pepiniere (15 persoane).
La data încetării contractului individual de muncă, angajații concediați vor primi o sumă egală cu de două ori salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Național de Statistică, indemnizație de șomaj și venit lunar de completare, conform unui proiect de ordonanță elaborat de Ministerul Transporturilor.
Venitul lunar de completare se stabilește odată cu indemnizația de șomaj și este egal cu diferența dintre salariul individual mediu net pe ultimele trei luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncă, dar nu mai mult decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea și nivelul indemnizației de șomaj.
Venitul de completare se acordă lunar, după expirarea perioadei de acordare a indemnizației de șomaj, pe perioade stabilite diferențiat, în funcție de vechimea în muncă a persoanelor concediate, respectiv pe o perioadă de 20 luni pentru persoanele care au o vechime în muncă de până la 15 ani, de 22 luni pentru o vechime în muncă cuprinsă între 15 și 25 de ani și de 24 luni pentru o vechime în muncă de peste 25 de ani.
Nu beneficiază de venit lunar de completare persoanele care nu îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru stabilirea indemnizației de șomaj.
Persoanele care vor primi venitul lunar de completare sunt obligate să se prezinte lunar, pe baza programării, sau ori de câte ori sunt solicitate, la agenția pentru ocuparea forței de muncă la care sunt înregistrate, pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă, să comunice în termen de trei zile agenției pentru ocuparea forței de muncă la care sunt înregistrate orice modificare a condițiilor care au condus la acordarea drepturilor și să caute un loc de muncă.
Plata venitului lunar de completare încetează la data refuzului nejustificat de a accepta locul de muncă oferit potrivit pregătirii profesionale. Se consideră refuz nejustificat cel motivat de situarea locului de muncă oferit la o distanță mai mare de 50 km de localitatea de domiciliu, în condițiile în care angajatorul oferă condiții de transport sau locuință, și primirea unui salariu egal sau mai mic decât venitul de completare, se arată în proiectul de act normativ.
Venitul lunar de completare are același regim de impozitare ca și indemnizația de șomaj.
Angajatorii care refuză încadrarea în muncă a persoanelor beneficiare de venit lunar de completare au obligația de a anunța motivul refuzului, în termen de 3 zile, agențiilor pentru ocuparea forței de muncă.
De aceste măsuri sociale vor beneficia însă numai persoanele care au încheiat contracte individuale de muncă pe durată nedeterminată cu cel puțin 12 luni înainte de data concedierii, se arată în document.
De plăți compensatorii vor beneficia și persoanele preluate prin protocol de alte societăți, dacă au încheiat contracte individuale de muncă pe durată nedeterminată în ultimul an, precum și angajații preluați de societățile rezultate în urma divizării sau a altor forme de reorganizare, tot cu condiția contractelor de muncă.
Angajații concediați vor beneficia și de servicii de preconcediere acordate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Ordonanța stabilește că societățile pot efectua concedieri colective cu plăți compensatorii numai în condițiile în care au un program de restructurare și reorganizare sau numai un program de restructurare ori de reorganizare, aprobat astfel încât concedierea colectivă să nu depășească termenul de 31 decembrie 2012.
Concedierea colectivă va fi efectuată conform Codului Muncii, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a hotărârii de guvern privind lista companiilor care operează disponibilizări.
Ordonanță de urgență va fi valabilă până la 31 decembrie 2012.
Concedierea angajaților din sectorul feroviar va crește cheltuielile bugetare aferente fondului de șomaj cu 55,3 milioane lei în 2009, cu 168,5 milioane lei în 2010 și cu 135,2 milioane lei în 2011.
În ordonanță se arată că situația economico-financiară a companiilor din domeniul feroviar a fost grav afectată de criza economică, iar, ca o consecință directă, volumul cererilor de transport în general și pe calea ferată în particular, a scăzut începând cu toamna anului 2008 și s-a accentuat foarte mult în 2009.
„Numai cu titlu de exemplificare, în 2009 volumul de mărfuri transportat pe calea ferată de societatea națională cu capital de stat a scăzut lunar cu până la 50%, comparativ cu luna corespunzătoare din 2008. Neputând să realizeze veniturile necesare, nu au putut fi achitate obligațiile de plată la administratorul infrastructurii feroviare, căruia la rândul său i-a fost deteriorată și mai mult situația economico-financiară. Și în transportul feroviar de călători veniturile au scăzut foarte mult datorită scăderii contribuției de la bugetul de stat pentru plata compensației de serviciu public social și reducerii numărului călătorilor transportați pe calea ferată ca urmare a crizei economice”, se arată în document.
Ministerul de resport explică astfel că, în acest context, sunt necesare măsuri urgente de restructurare a sectorului feroviar pentru eliminarea pierderilor și eficientizarea pe termen lung a activității, cu asigurarea protecției sociale pentru persoanele din sectorul feroviar care vor fi afectate.
Conform datelor furnizate de sindicate în luna aprilie, la CFR Călători lucrează 16.986 angajați, la CFR SA sunt 28.045 de salariați, iar la CFR Marfă sunt angajate 17.863 persoane.
Ministerul Transporturilor a anunțat anterior că vrea să disponibilizeze aproximativ 11.000 de angajați de la căile ferate.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, la jumătatea lunii septembrie, că angajații companiilor feroviare de stat care vor fi disponibilizați ar putea primi în primă fază trei salarii compensatorii, urmând ca, după perioada de nouă luni de șomaj, persoanele care nu au găsit un loc de muncă să beneficieze de alte trei salarii.
Subsecretarul de stat Constantin Axinia a spus atunci că restructurările ar putea viza 6.700 de persoane la CFR Marfă (față de 8.500 de angajați estimați inițial), 1.200 de persoane la CFR Călători și 600 de angajați la CFR SA.
Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, în luna august, că sindicatele feroviare sunt de acord cu disponibilizările doar dacă acestea vor avea loc anul viitor și cu condiția plății a 24 de salarii compensatorii.