Guvernul a decis, ieri, prin ordonanță de urgență, reducerea a 9.200 de paturi în spitale și a 577 posturi de directori, concomitent cu transferul, de la 1 iulie, a 373 de spitale în administrarea autorităților locale, a anunțat ministrul Sănătății, Cseke Attila.
El a arătat că astfel numărul de directori într-un spital va fi redus la maxim trei posturi, comparativ cu situația actuală când numărul acestora ajunge chiar și la zece posturi.
Spitalele au fost transferate, prin hotărâre, exclusiv în administrarea autorităților publice locale proprietare ale imobilului, „fără a ține cont de culoarea politică a primarului sau a președintelui consiliului județean”, a susținut ministrul.
Potrivit acestuia, un număr de 62 institute naționale, unități sanitare de interes de național și spitale de urgență importante la nivel regional vor rămâne în subordinea ministerului.
Managerul spitalului va fi numit printr-un concurs organizat de consiliul de administrație, în care reprezentanții autorităților locale vor fi majoritari, și va fi obligat să raporteze lunar execuția bugetară.
Actul normativ adoptat de Guvern prevede totodată limitarea fondului de salarii din bugetul unui spital.
„Am reglementat fără echivoc procentul de cheltuieli salariale din bugetul spitalului, care va fi de maxim 70%, inclusiv pentru spitalele care rămân ale statului”, a spus ministrul Sănătății.
Statul va acorda în continuare sprijin pentru achiționarea de echipamente intraspitalicești, cu condiția să existe și cofinanțare din partea autorităților publice locale.
Cseke a subliniat că spitalele vor fi transferate autorităților locale cu plata arieratelor înregistrate la 31 martie 2010, în sumă totală de 673,9 milioane lei. Plata arieratelor este prevăzută în ordonanță și va fi efectuată în urma viitoarei rectificări bugetare.
Aproximativ 60% dintre spitale au primit deja noile structuri organizatorice, iar până la sfârșitul săptămânii va fi finalizată reducerea numărului de paturi din spitale.