Prețul furajelor este cu 25% mai mare pe piața românească decât la nivelul UE, una dintre cauze fiind lipsa mecanismelor de intervenție, care să asigure existența unor stocuri de cereale, a declarat ieri președintele Uniunii Naționale a Crescătorilor de Păsări din România (UNCPR), Ilie Van.
„România nu are mecanisme de intervenție la cereale, care să împiedice, atunci când producția și oferta sunt scăzute, ca prețurile să o ia razna. Ar fi benefic să existe un stoc de intervenție care să fie scos pe piață la momentul oportun pentru temperarea prețurilor. Furajele sunt la noi (în România – n.r.) mai scumpe cu 25% decât în UE, iar existența acestor mecanisme ar fi bună. (…) Sperăm ca la noua recoltă costurile să revină la normal. Dacă nu, o parte din fermieri vor da faliment”, a spus Van la o dezbatere pe tema politicii agricole din UE, desfășurată la Ministerul Agriculturii.
Intermediarii care cumpără cereale de la fermieri și le vând apoi mai scump sunt de asemenea de vină pentru creșterea prețurilor la furaje, a mai spus Van. El a adăugat că importurile de hrană pentru animale nu sunt o soluție, întrucât acestea presupun costuri suplimentare, cu transportul.
În ciuda scumpirii furajelor, prețul la carnea de pasăre nu va crește în același ritm ca și costurile de producție.
„Prețurile nu cresc în același ritm ca și costurile. Noi am avut creșteri de costuri foarte mari în 2007 față de anul precedent, dar nu pot fi absorbite în întregime de preț. (…) La carnea de pasăre, prețul la sfârșitul anului 2007 a fost cu 4% mai mare decât în 2006, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în timp ce costurile au crescut numai în ultima perioadă a anului 2007 cu 35%”, a arătat Van.
Ministerul nu poate interveni.
În ceea ce privește aplicarea unor mecanisme de intervenție, ministrul Agriculturii, Dacian Cioloș, a arătat că instituția pe care o conduce nu poate stabili prețuri și nici nu se poate substitui organizațiilor de producători.
„Noi nu putem stabili prețuri și nici nu putem să face ceea ce ar trebui să facă organizațiile. Dacă fermierii aveau silozuri unde să poată stoca producția pentru a o vinde la momentul oportun poate că nu existau aceste probleme. Nu putem împiedica intermediarii să vândă când consideră ei și la ce preț consideră ei, dar putem stimula înființarea de organizații, care să ajute fermierii să-și organizeze activitatea, să facă investiții”, a spus Cioloș.
Mecanismele de intervenție aplicabile în UE funcționează atunci când prețurile scad sub un anumit nivel, iar producția este cumpărată de către stat, fiind constituite așa-numitele „stocuri de intervenție”. Aceste stocuri sunt apoi „scoase” pe piață când oferta este prea scăzută.
În România nu au fost aplicate anul trecut astfel de mecanisme pentru că prețul la grâu, de exemplu, a fost foarte ridicat, nicidecum sub pragul de referință, care ar fi dictat achiziția de către stat și constituirea stocurilor de intervenție.
Producția slabă de cereale a României de anul trecut a determinat o creștere a prețurilor la furaje. Producția totală de cereale realizată în 2007 a fost de mai puțin de 7,5 milioane de tone, reprezentând jumătate din cantitatea obținută în anul precedent (15,7 milioane de tone), dar și cea mai mică recoltă de după 1990.
Producția de grâu de anul trecut a totalizat circa trei milioane de tone, cu 44% mai puțin decât în anul precedent, iar recolta de porumb, de 3,7 milioane de tone, a reprezentat mai puțin de jumătate față de nivelul din 2006, dar și cea mai redusă cantitate din ultimii 17 ani.
Prețurile la furaje au crescut și la nivel european și mondial, nu numai pe piața internă, din cauza recoltelor slabe, afectate de secetă și de dezvoltarea sectorului bioenergiei, care a absorbit o cantitate importantă de cereale.