Proiectul ordonanței privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care să permită corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante, începând cu luna iulie și prin consultare cu Comisia Europeană, a declarat, joi seara, premierul Călin Popescu Tăriceanu.
El a arătat că varianta unei noi modificări a rezultat în urma discuțiilor avute, joi, cu reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale de mediu.
„Din aceste discuții a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă și la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei și de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plătește. Cu cât poluează mai mult, cu atât plătește mai mult”, a spus Tăriceanu.
Întrebat dacă proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a răspuns afirmativ.
„Este foarte posibil să facem aceste modificări, să luăm în considerare propunerile de care am vorbit. Există în acest domeniu o legislație în domeniu, în Franța și Austria. Astăzi am văzut câteva elemente în acest sens pe care le putem include într-o viitoare propunere”, a spus Tăriceanu.
El a apreciat că formula actuală a taxei de poluare a automobilelor pare să nu fie percepută „în esență” ca o astfel de taxă.
„Există o percepție care s-a creat și care, spun foarte clar, este greșită. Taxa auto nu a fost gândită ca una care să aducă bani la buget, ci care să constituie o frână, o piedică în calea importurilor de mașini de ocazie”, a spus șeful Guvernului.
La finalul discuțiilor dintre premierul Tăriceanu și reprezentanții organizațiilor neguvernamentale de mediu, Guvernul a transmis un comubnicat în care se arată, printre altele, că „’în cursul consultărilor a rezultat o propunere bazată pe principiul «poluatorul plătește». O parte dintre reprezentanții ONG-urilor participante la consultări au arătat că este firesc ca aceia care merg cu mașina și îi poluează pe ceilalți, să plătească. Astfel, în discuție au fost menționate modelul francez și austriac de aplicare a taxei pe poluare”.
Taxa de poluare auto se calculează, în varianta propusă în luna ianuarie de Guvern, printr-o formulă care include coeficienți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului și vechimea mașinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care crește de la 0 la 95%, în raport direct proporțional cu vechimea mașinii.
Cota de reducere este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică și nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcție de data primei înmatriculări a acestuia.
Valoarea taxei crește astfel de două-trei ori la mașinile noi Euro 4 și scade de zece ori la mașinile vechi Euro 1, fiind propus ca noile taxe să fie aplicate începând de la 1 iulie.
Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autorităților, la derularea unor proiecte de protejare a mediului și reducere a poluării.
La sfârșitul lunii ianuarie, după ce mai multe partide parlamentare au anunțat că nu sunt de acord cu forma propusă, Guvernul a decis să amâne aprobarea ordonanței care introduce taxa auto, pentru a se consulta cu partidele.
Comisarul european, Leonard Orban, a declarat, luni, că, în măsura în care legislația privind taxa auto va fi modificată și va intra în vigoare, CE va opri procedura de infrigement declanșată împotriva României, în caz contrar urmând a se ajunge la Curtea Europeană de Justiție.
Grupul parlamentar PDL a depus, luni, o moțiune simplă pe tema taxei auto.