Scutirea de impozit la profitul reinvestit va fi acordată doar pentru producția și/sau achiziția de echipamente tehnologice noi – mașini, utilaje și instalații de lucru -, facilitate valabilă până la finele anului 2010, pentru care este estimat un minus bugetar de până la 420 milioane lei.
În prezent, investițiile în mijloacele fixe de natura echipamentelor tehnologice se recuperează, din punct de vedere fiscal, prin deducerea la calculul profitului impozabil ca și cheltuieli de amortizare.
Scutirea de impozit va fi acordată pentru profitul investit în producția și/sau achiziția de echipamente tehnologice utilizate în desfășurarea activității de bază (mașini, utilaje și instalații de lucru), cu condiția ca aceste active să fie considerate noi, în sensul că nu au fost utilizate anterior, iar întreprinderile mici și mijlocii care vor beneficia de această facilitate nu vor mai primi fonduri bugetare drept compensare a sumelor cheltuite pentru investiții în tehnologie, conform unui proiect de ordonanță obținut de MEDIAFAX.
IMM-urile beneficiază în prezent de un mecanism care presupune restituirea sumelor plătite cu titlu de impozit pe profit pentru investițiile efectuate în echipamente tehnologice.
Firmele beneficiare vor fi obligate să păstreze activele în patrimoniu cel puțin o perioadă egală cu jumătate din durata lor normală de funcționare, stabilită potrivit catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe. Dacă firmele nu respectă această condiție, pentru sumele respective va fi recalculat impozitul pe profit și vor fi stabilite majorari de întârziere, de la data aplicării facilității.
Sancțiunea nu va fi însă aplicată dacă activele sunt transferate în cadrul operațiunilor de reorganizare și dacă firma beneficiară preia rezerva aferentă profitului scutit, asumându-și astfel, drepturile și obligațiile societății cedente, precum și activele înstrăinate în cadrul procedurii de lichidare/faliment.
Actul normativ, care completează Codul Fiscal prin introducerea scutirii de impozit, definește profitul investit ca fiind soldul contului de profit și pierdere, respectiv profitul contabil cumulat de la începutul anului, utilizat în acest scop în anul efectuării investiției. Valoarea fiscală, respectiv valoarea de intrare a activelor, va fi determinată prin scăderea din valoarea de producție și/sau achiziție a sumei pentru care s-a aplicat facilitatea.
În document se arată că scutirea de impozit pe profit aferentă investițiilor realizate va fi acordată în limita impozitului pe profit datorat pentru perioada respectivă și că, pentru perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2009, va fi luat în considerare profitul contabil înregistrat începând cu 1 octombrie 2009 și investit în activele produse și/sau achiziționate după aceeași dată.
„Pentru contribuabilii care au obligația de a plăti impozit pe profit trimestrial, în situația în care se efectuează investiții în trimestrele anterioare, din profitul contabil cumulat de la începutul anului se scade suma profitului investit anterior pentru care s-a aplicat facilitatea”, se arată în proiectul de ordonanță.
În cazul microîntreprinderilor care, în cursul unui an fiscal, realizează venituri mai mari de 100.000 euro sau a căror pondere de venituri realizate din consultanță și management în veniturile totale este de peste 50% inclusiv, pentru aplicarea facilității va fi luat în considerare profitul contabil cumulat de la începutul anului investit în activele menționate, produse și/sau achiziționate începând cu trimestrul în care aceste firme au devenit plătitori de impozit pe profit.
„În cazul în care impozitul pe profit este sub nivelul impozitul minim, contribuabilii sunt obligați la plata impozitului minim”, se arată în document.
Scutirea de impozit va fi calculată trimestrial sau anual, după caz, iar suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit pe profit va fi repartizată cu prioritate pentru constituirea rezervelor, până la concurența profitului contabil înregistrat la sfârșitul exercițiului financiar. În cazul în care, la sfârșitul exercițului financiar se realizează pierdere contabilă, nu se efectuează regularizarea profitului investit, iar contribuabilul nu este obligat să repartizeze suma profitului investit pentru constituirea rezervelor.
În cazul activelor produse pe parcursul mai multor ani consecutivi, scutirea de impozit se acordă pentru lucrările realizate efectiv, în baza unor situații parțiale de lucrări, pentru investițiile puse în funcțiune parțial în anul respectiv.
Scutirea de impozit pentru profitul reinvestit va fi acordată începând cu 1 octombrie 2009 și va fi valabilă până la 31 decembrie 2010 inclusiv.
Ministerul Finanțelor, inițiatorul actului normativ, se așteaptă că facilitatea va stimula investițiile străine „să rămână sau să se orienteze către economia românească”, dar estimează în același timp, pentru anul viitor, un impact negativ la bugetul de stat între 240-420 milioane lei, rezultat din acordarea scutirii de impozit, peste cifra avansată în urmă cu două săptămâni de reprezentanții instituției. În document se arată totodată că impactul financiar asupra bugetelor locale nu poate fi estimat.
Ministrul Finanțelor, Gheorghe Pogea, a declarat, în urmă cu două săptămâni, la finalul discuțiilor cu FMI, că scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit va avea un impact negativ de 140 de milioane de lei asupra veniturilor la bugetul general consolidat.
Secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Gheorghe Gherghina a precizat atunci pentru MEDIAFAX că impactul a fost calculat pentru o perioadă de un an, suma de 140 de milioane lei reprezentând venituri care nu vor fi încasate în 2010, întrucât primele plăți pe impozitul pe profit din trimestrul patru se realizează abia la începtului anului următor.
„În economia românească își desfășoară în prezent activitatea societăți cu un capital provenit din investiții străine de circa 50 miliarde euro. Scutirea profitului reinvestit va stimula înclinația acestora de a utiliza profitul în dezvoltarea afacerilor în detrimentul dividendelor. Este, de asemenea, de așteptat ca majorarea investițiilor să stimuleze creșterea producției interne de bunuri de capital (utilaje și echipamente tehnologice), chiar dacă o anumită parte din cererea suplimentară de bunuri de capital va fi acoperită din import”, se arată în ordonanță.
Documentul relevă totodată că, în concordanță cu estimările privind veniturile bugetare care nu vor mai fi încasate în urma facilității, dar care vor fi valorificate de firme prin reinvestire, rezultă, la nivelul anului 2010, o creștere reală suplimentară a formării brute de capital fix cu 1,4 puncte procentuale, precum și o creștere reală suplimentară a consumului populației cu 0,1 puncte procentuale.
Aceste creșteri de cerere internă pot asigura o creștere a Produsului Intern Brut cu 0,5 puncte procentuale, apreciază Ministerul Finanțelor.
La nivelul anului 2010, corelat cu costul unitar al forței de muncă, se apreciază că numărul mediu de salariați se va majora, în urma aplicării facilității, cu aproximativ 15.000 de persoane, ceea ce va asigura venituri suplimentare la buget, prin contribuțiile de asigurări sociale și impozit pe venit, de circa 180 milioane lei.
Ministerul Finanțelor susține că stimulentele fiscale pentru promovarea investițiilor sunt compatibile cu legislația comunitară, măsuri fiscale similare fiind aplicate de Italia, Estonia, Austria, Olanda, Luxemburg, Polonia.