Statisticile din ultimii ani arată că numărul accidentelor rutiere grave produse în România scade de la an la an, însă pesemne că nervii șoferilor sunt din ce în ce mai sensibili, în contextul unei abundențe vizibile de conflicte violente în trafic.
Cel mai recent bilanț al Poliției Capitalei, lansat în 15 ianuarie 2010, indică o scădere cu 15 la sută a accidentelor rutiere grave, față de anul 2008. În anul 2009 a scăzut și numărul victimelor în accidente rutiere – cu opt morți și cu 171 de răniți mai puțin.
Cifrele sunt, deci, îmbucurătoare în această privință, însă violența în trafic a înregistrat o creștere îngrijorătoare în ultimii ani, fapt constatat și de agenții de poliție rutieră, care au cerut „înăsprirea sancțiunilor în situații de agresivitate sau violență în trafic, mergând până la reținerea permisului de conducere și suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice”.
Reprezentanții Poliției Rutiere propun astfel de pedepse la dezbaterile din Parlament pe tema proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului 69/2007, pentru modificarea și completarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Polițiștii rutieri intenționează să ceară înăsprirea sancțiunilor în situații de agresivitate sau violență în trafic, mergând până la reținerea permisului de conducere și suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
Poliția Română arată că, în ultima perioadă, s-a constatat o creștere a cazurilor de agresivitate în trafic, unele degenerând în infracțiuni cu violență.
Dar agresivitatea în trafic nu reprezintă o noutate pe drumurile publice, astfel de situații fiind semnalate de presă încă de acum zece ani, însă preponderent în provincie.
Astfel, în 1999, presa scria despre un bărbat care a fost omorât în bătaie, în județul Arad, deoarece căruța în care se afla ar fi incomodat în trafic o mașină. Un alt bărbat aflat în căruță a fost și el bătut grav, fiind internat în spital cu traumatism cranio-cerebral și fractură de antebraț.
Doi ani mai târziu, un alt eveniment din Brașov atrăgea atenția opiniei publice, când un șofer de microbuz a rămas fără pavilioanele urechilor, după ce a fost mușcat de un alt bărbat în timpul unei altercații cu un grup de romi. Victima a fost agresată din simplul fapt că le-a recomandat romilor, aflați într-o căruță nesemnalizată, că ar fi bine să-și pună semnalizare la aceasta.
Nici jurnaliștii nu au fost ocoliți de agresiunile produse în trafic.
Astfel, în noiembrie 2003, un reporter de la postul de radio Europa FM a fost bătut și amenințat cu o armă de vânătoare, într-o intersecție din centrul Capitalei, în urma unui accident de circulație. Incidentul s-a produs pe Șoseaua Ștefan cel Mare, după ce mașina în care se afla jurnalistul a fost lovită de un autoturism Matiz, ai cărei șofer și pasager au devenit agresivi, astfel că a fost solicitată intervenția polițiștilor.
Tot pe Șoseaua Ștefan cel Mare, în ianuarie 2004, un taximetrist a fost agresat de un alt șofer, după o tamponare în trafic în care au fost implicați cei doi. Bărbatul a fost lovit chiar în fața Secției 9 Poliție, de către celălalt șofer și alte persoane chemate de acesta, după declararea incidentului.
În 21 mai 2004, cunoscutul luptător de arte marțiale și vicepreședinte, la acea vreme, al clubului de Steaua Wu-Shu, Cătălin Zmărăndescu (gardă a lui Gigi Becali-n.r.) , a fost trimis în judecată pentru lovirea unui polițist, după o altercație în trafic petrecută în 2003. Polițistul a obținut și certificat medico-legal, însă Zmărăndescu a susținut că acesta era beat, că încurca traficul și că l-a înjurat.
În același an au devenit mediatizate cazuri de violență în trafic în care au fost implicați și polițiști.
Astfel, în 7 octombrie 2004, doi polițiști de la Direcția Generală de Combatere a Crimei Organizate și Antidrog (DGCCOA) au intrat în atenția procurorilor Parchetului Curții de Apel București și au fost mutați în altă unitate, după ce, pe o stradă din Capitală, au provocat o altercație cu un reporter de la postul de televiziune B1 TV. Cei doi, aflați în trafic, au devenit agresivi cu reporterul, pentru că acesta traversase printr-un loc nepermis, fără să se asigure.
Un alt caz în care a fost implicat un om de televiziune este cel legat de fostul realizator TV Oreste Scarlat Teodorescu, care a amenințat cu un briceag patru tineri dintr-un alt autoturism. Motivul faptei sale a fost că tinerii i-au tăiat calea cu autoturismul și că l-au agresat verbal pe Teodorescu și pe mama acestuia, aflată în mașină cu fiul său, pe Bulevardul Magheru din Capitală.
În iunie 2006, fotbalistul Cosmin Contra a fost acuzat că a bătut un polițist rutier, după un accident de circulație în care fusese implicat, în Timișoara. El a fost condamnat de Judecătoria Timișoara la un an de închisoare cu suspendarea executării pedepsei.
În iulie 2006 a avut loc incidentul care i-a adus cântărețului Florin Chilian o condamnare de un an și zece luni de închisoare cu suspendarea executării pedepsei. Chilian a condus băut și a provocat un accident rutier cu pagube materiale însemnate, în Cluj. Artistul a avut și două altercații cu polițiștii, adresându-le acestora injurii și refuzând să se legitimeze.
Un alt fotbalist cu probleme legate de violența în trafic a fost Dan Alexa, în octombrie 2006, pe atunci jucător la Poli Timișoara. El a fost implicat într-un accident, mașina în care se afla ciocnindu-se cu un alt autoturism, într-o intersecție din Timișoara, iar celălalt șofer susținând că după eveniment a fost agresat de Alexa.
După 2000, au devenit din ce în ce mai frecvente și conflictele rutiere în care agresorii au folosit arme de foc.
Astfel, în noiembrie 2006, un tânăr din Capitală, în timp ce se afla staționat cu autoturismul la un semafor, a avut o altercație verbală cu un alt participant la trafic, după care a tras două focuri de armă spre mașina acestuia, folosind un pistol cu gaze. Agresorul a încercat să tragă și în celălalt șofer, încercând fără succes să deschidă portiera mașinii acestuia.
Evenimente similare au continuat să se producă și în perioada următoare, în diferite regiuni ale țării.
În aprilie 2008, patru tineri din Craiova au fost reținuți după ce au oprit mașinile în care se aflau în trafic și au tras focuri de armă, în timpul unui conflict violent.
Două luni mai târziu, fiica șefului IPJ Dolj, implicată într-un incident în trafic cu un alt șofer, l-a chemat pe prietenul acesteia la fața locului, iar acesta din urmă s-a luat la bătaie cu bărbatul. Familia șoferului a reclamat că în altercație a fost implicat și șeful Secției I de Poliție Craiova, Jan Dobrescu, care ar fi venit la fața locului și l-a agresat pe acesta. Dobrescu a fost cercetat pentru purtare abuzivă, însă procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale.
Violențele din ce în ce mai grave produse în trafic au condus, în unele cazuri, la moartea unor persoane.
Un tânăr în vârstă de 30 de ani din Drobeta Turnu Severin a murit, în august 2008, după ce a fost implicat într-o bătaie cu bâte, iar apoi a fost lovit de o mașină, martorii susținând că accidentul a fost provocat intenționat.
Tot în 2008, un șofer al ISU Cluj a fost împușcat cu gloanțe de cauciuc, de către un tânăr cu care fusese implicat într-un accident rutier. Cei doi s-au urmărit cu mașina din Cluj până în localitatea Florești. Victima a fost rănită în picior, iar agresorul a fost lovit de șoferul ISU cu o scândură peste mână.
La sfârșitul anului, Iustin Covei, fiul unui magistrat de la Curtea de Apel Craiova, cercetat în mai multe dosare penale pentru diverse scandaluri, a fost implicat într-o altercație în trafic cu un alt șofer. Polițiștii au găsit un cuțit artizanal cu lama din oțel, lungă de circa 30 de centimetri, în mașina celuilalt conducător auto.
Numărul cazurilor de agresiune în trafic a crescut vizibil, mai ales în anii 2009 – 2010.
În martie 2009, doi șoferi implicați într-un accident rutier în Ploiești s-au luat la ceartă în mijlocul străzii, martorii susținând că polițiștii veniți la fața locului nu au intervenit când unul dintre șoferi a fost bătut, iar agresorul s-a urcat în mașină și a plecat.
O lună mai târziu, între suporterii echipelor Dinamo și Rapid, a avut loc o altercație în trafic, iar patru suporteri dinamoviști au fost reținuți de jandarmi. Potrivit Jandarmeriei, în deplasarea lor către Pitești, în zona autogării Militari, suporterii dinamoviști care se aflau în mai multe autocare, au recunoscut, în trafic, mai mulți susținători ai echipei Rapid, care se aflau în autoturisme personale, între fanii celor două echipe având loc o altercație. Suporterii rapidiști, aflați în evidentă inferioritate numerică, au fost luați la bătaie de către fanii dinamoviști, iar o mașină de intervenție a Jandarmeriei, un Subaru Forester, a fost spart.
Tot în aprilie 2009, patru persoane s-au luat la bătaie în trafic, la Timișoara, două dintre ele ajungând la spital cu plăgi înjunghiate, din declarațiile unuia dintre răniți reieșind că scandalul a izbucnit din cauza unei neînțelegeri în trafic.
Totodată, un polițist din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate (BCCO) a fost audiat, în mai 2009, de polițiștii Secției 6 Craiova, alături de patru arbitri de Liga a III-a de fotbal ce se întorceau de la un meci ce avusese loc la Orșova, cu care polițistul a avut o altercație în trafic. În urma violențelor, polițistul a fost transportat la spital, pentru îngrijiri medicale.
Un alt polițist din Craiova a fost implicat, tot în luna mai 2009, într-o bătaie cu două persoane, după o altercație în trafic.
În noiembrie 2009, un polițist din Timișoara a fost internat la Spitalul Județean din municipiu, unde a suferit o intervenție chirurgicală, după ce a fost lovit la picior cu o cheie de motocicletă, de către un bărbat cu care a avut un conflict în trafic, acesta din urmă fiind reținut.
În decembrie 2009, un bărbat din Arad a murit în mașina sa, în urma unui stop cardio-respirator, imediat după un conflict pe care l-a avut în trafic cu un alt șofer, pe care a încercat să îl înjunghie cu un cuțit.
În 2010, cazurile de violență în trafic au ajuns o rutină, la fel ca și folosirea armelor de foc în timpul acestora.
Polițiștii din Mehedinți au tras, în ianuarie, 12 focuri de armă pentru a opri în trafic un șofer care conducea o mașină cu numere false și fără a avea permis de conducere.
În martie, un șofer a împușcat un alt bărbat, cu un pistol cu bile, după o altercație în trafic, în localitatea prahoveană Târgușor.
În aceeași lună, un polițist din Variaș, județul Timiș, a fost nevoit să tragă cu pistolul pentru a-l opri pe șoferul unei mașini care nu avea numere de înmatriculare, dovedindu-se ulterior că bărbatul conducea fără permis.
La 1 aprilie, un șofer bucureștean a fost împușcat în picior cu un pistol cu bile de către un alt conducător auto, după ce bărbații au avut un conflict în trafic, pe Calea Plevnei din Capitală.
Evenimentul care a atras poate cel mai mult atenția opiniei publice în ultimele luni a fost cel petrecut în Craiova, în 2 aprilie, când un bărbat în vârstă de 62 de ani a murit după ce a fost bătut de un șofer, din cauza faptului că traversa strada prea lent.
Agresorul, Cosmin Drăgan (22 de ani) a fost arestat preventiv pentru 29 de zile, miercuri, 7 aprilie, în baza unui mandat emis de magistrații Judecătoriei Craiova.
Nu întâmplător, la începutul lunii aprilie, Poliția Română a anunțat că polițiștii rutieri vor cere înăsprirea sancțiunilor pentru cazuri de agresivitate sau violență în trafic. Indiferent care ar fi fondul acestor izbucniri ale șoferilor – stres cauzat de criza economică, graba zilnică, tupeul nemăsurat al unei generații de „șmecheri” sau ușurința cu care orice persoană poate avea asupra sa o armă, fie ea albă sau de foc, etc. – drumurile publice încep să se asemene, din ce în ce mai mult, cu Vestul Sălbatic.