Control

Curse fictive cu ambulanțele din județ



La Ambulanța suceveană au fost descoperite abateri grave
La Ambulanța suceveană au fost descoperite abateri grave

La Ambulanța suceveană, ilegalitățile ies la iveală cu duiumul. Un control al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) la acest serviciu de urgență prespitalicească a scos la suprafață o serie de nereguli grave, mergând de la servicii medicale și transport sanitar fictive până la haos în fișele de solicitare a mașinilor din parcul auto.
Un raport pe marginea abaterilor de la legislație depistate la Ambulanța Suceava de către Casa de Asigurări de Sănătate va ajunge și pe masa de lucru a directorului executiv al Autorității de Sănătate Publică, dr. Odette Nicolae, care ar putea lua o serie de măsuri și, eventual, informa ministerul de resort.
Până una alta, conducerea acestei unități sanitare a fost obligată, în urma verificărilor, să restituie 71.704,85 lei, sumă reprezentând contravaloarea cazurilor de servicii medicale de urgență și transport medical raportate eronat.
Inadvertențe în acte
Angajații Biroului Control al CAS Suceava au efectuat, în perioada 21.08.2007 – 20.12.2007, o acțiune de control la Serviciul Județean de Ambulanță, care a avut în vedere activitatea desfășurată de această unitate în cursul anului 2006 și în primele 7 luni ale lui 2007.
Verificările au urmărit modul în care sunt respectate clauzele contractuale și concordanța serviciilor medicale contractate, raportate de către SJA și decontate de CAS Suceava, precum și serviciile consemnate în evidențele specifice, existente la nivelul acestei unități sanitare de urgență prespitalicească.
Primele nereguli au fost descoperite odată cu analizarea modului de completare a fișelor de solicitare a ambulanțelor, seria deficiențelor continuând cu condițiile de acordare a asistenței medicale de urgență.
Servicii ieftine, taxate scump
În acest context, Serviciul Județean de Ambulanță se face vinovat îndeosebi de faptul că a încasat sume necuvenite, prin perceperea de tarife mai mari pentru servicii care erau de fapt mai ieftine, diferențe de prețuri rezultând și din înscrierea greșită a unor coduri de afecțiuni.
Concret, multe din solicitări figurau în evidențele acestei unități ca urgențe medico-chirurgicale majore, deși, în realitate, erau urgențe de grad II, în timp ce o parte dintre diagnosticele bolnavilor erau trecute cu coduri de afecțiuni greșite.
Astfel, verificările fișelor au arătat că angajații completau incorect datele de pe formular cu privire la spitalul la care era transportat pacientul, fără a menționa detalii precum ora și minutului sosirii bolnavului la camera de gardă sau dacă acesta era sau nu internat în unitatea spitalicească.
De asemenea, datele privind ora solicitării, a orelor de sosire și de plecare de la locul solicitării erau scrise eronat sau nu erau deloc consemnate.
Mai mult, fișele de solicitare nu sunt semnate și parafate de către medicul de gardă care a preluat bolnavul (condiție obligatorie prevăzută prin clauză contractuală), situație constatată la un număr de 36 solicitări.
Totodată, s-au depistat cazuri în care înscrierile codurilor de afecțiuni sunt greșite și ca atare nu corespund diagnosticelor stabilite.
Urgențe majore rezolvate cu șoferii și asistenții
Pe de altă parte, din analizarea celor 389 de fișe de solicitare a ambulanței de tip B AUR, întocmite în luna mai 2007, pentru care s-au raportat numai urgențe medico chirurgicale majore, a reieșit că, de fapt, numai 199 de solicitări fac parte din categoria urgențelor majore, diferența de 190 fiind solicitări pentru urgențe medico-chirurgicale de grad II.
Nereguli majore au fost depistate în special la Stația de ambulanță de la Vatra Dornei, acolo unde la majoritatea urgențelor majore se deplasa doar șoferul de pe Salvare și, eventual, un asistent. Practic, aici, în decurs de o lună, un medic angajat cu normă întreagă nu a răspuns decât la 6 – 9 solicitări.
Neajunsul a ieșit la iveală prin analizarea modului de asigurare a asistenței medicale la nivelul ambulanței de tip B, care este destinată intervenției de urgență și transportului medical asistat al pacienților.
Concret, din totalul de 104 solicitări raportate pentru luna decembrie 2006 (din care 42 solicitări pentru urgențe medico-chirurgicale majore) a fost asigurată asistența medicală de către medicul angajat în cadrul substației numai pentru 6 situații.
În plus, din totalul de 137 de solicitări raportate pentru luna mai 2007, numai pentru un număr de 9 solicitări a fost asigurată asistența medicală de către medicul specialist (situație înscrisă pe formularele de fișă de solicitare fără a exista parafa medicului).
Măsurile luate de CAS
În urma controlului, Casa de Asigurări de Sănătate a atenționat conducerea Serviciului Județean de Ambulanță Suceava și i-a recomandat să ia măsuri pentru eliminarea deficiențelor, în special a celor înregistrate la Vatra Dornei, prin activitatea defectuoasă desfășurată de medicul de aici.
De asemenea, s-a stabilit că SJA trebuie să restituie suma totală de 71.704,85 lei reprezentând contravaloarea cazurilor de servicii medicale de urgență și transport medical raportate eronat.
„În urma amplului control efectuat constatăm că există în continuare nereguli majore în acordarea serviciilor medicale de urgență la nivelul substației Vatra Dornei. Vom solicita managerului Daniel Martiniuc să ia măsuri ferme în această privință, având în vedere că această substație are în antecedente un proces civil cu CAS Suceava, în urma căruia s-a decis prin instanță imputarea sumei de 150.095,37 lei. Noi înțelegem foarte bine că deficitul de medici angajați la această unitate afectează calitatea și siguranța serviciilor oferite asiguraților, dar nu putem fi de acord ca un doctor angajat cu normă întreagă să presteze în cursul unei luni un număr de 6 sau 9 solicitări”, a punctat președintele director general al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, dr. Cristina Iordăchel, cu precizarea că va înainta un raport și Autorității de Sănătate Publică.
Contactat în legătură cu rezultatele controlului întreprins de CAS, doctorul Daniel Martiniuc a preferat să ne închidă telefonul imediat după ce i-am comunicat motivul pentru care-l sunăm.



Recomandări

Echipamente pentru recuperare medicală, în valoare de 175.000 de euro, livrate Spitalului Clinic de Urgență din Suceava

Echipamente pentru recuperare medicală, în valoare de 175.000 de euro, livrate Spitalului Clinic de Urgență din Suceava
Echipamente pentru recuperare medicală, în valoare de 175.000 de euro, livrate Spitalului Clinic de Urgență din Suceava

Legea „Alexandra Ivanov” a deputatului USR Emanuel Ungureanu, prin care spitalele trebuie să se doteze cu butoane de panică, a fost promulgată de președinte

Alexandra Ivanov, tânara mamă care a murit în maternitatea din Botoșani în timp ce striga după ajutor
Alexandra Ivanov, tânara mamă care a murit în maternitatea din Botoșani în timp ce striga după ajutor

CAR Învățământ Fălticeni ajunge la 29 de sucursale în județul Suceava – noi deschideri la Drăgușeni, Todirești și Zvoriștea

CAR Învățământ Fălticeni ajunge la 29 de sucursale în județul Suceava – noi deschideri la Drăgușeni, Todirești și Zvoriștea
CAR Învățământ Fălticeni ajunge la 29 de sucursale în județul Suceava – noi deschideri la Drăgușeni, Todirești și Zvoriștea