Creșterea salariilor, doar o revenire în parte la vechile venituri și nu pentru toți



Creșterea salariilor ar putea fi doar o iluzie, pentru că, prin viitoarea lege, angajații la stat vor primi mai puțini bani, având în vedere modul în care se stabilește salariul minim și faptul că majorarea propusă cu până la 20% înseamnă o revenire în parte la vechile salarii și nu pentru toți.
Sindicaliștii nu agreează deloc ideea noului proiect de lege a salarizării, după ce Legea 330 din 2009, la care au lucrat experți de la sindicate, patronate și Guvern, aflată deja în vigoare dar nepusă în aplicare, a fost aruncată la coș și înlocuită cu un proiect care îi dezavantajează pe toți salariații sistemului public.
Cu toate acestea, speranțele să fie modificat proiectul sunt foarte mici, chiar și în opinia sindicaliștilor, care continuă totuși să meargă la întâlniri cu reprezentanții Guvernului.
Ei cred că toate categoriile de bugetari vor primi, prin aplicarea noii legi a salarizării, mai puțini bani, pentru că este vorba de un salariu minim, respectiv coeficientul unu din grilă, mai mic decât cel din Legea 330/2009, dar și pentru că salariile de referință sunt cele reduse deja cu 25 la sută.
În Legea 330, salariile de referință erau cele din decembrie 2009, deci cele nediminuate cu 25 la sută, ceea ce îi deranja pe guvernanți. Marea problemă a acestei noi legi, în opinia sindicaliștilor, este că guvernanții se referă la salariile din iulie 2010, luate ca bază, fără să mai țină cont că atunci când a fost aplicată reducerea cu 25 la sută s-a spus „foarte clar” că este pe o perioadă determinată, până la 31 decembrie 2010.
O altă problemă care îi dezavantajează pe bugetari este, în opinia sindicaliștilor, modificarea raportului din grilă, de la 1 la 12, la 1 la 15, crescând salariile celor din funcțiile de conducere. Astfel, se vor reduce salariile celor cuprinși în coeficienții de jos, pentru a se putea încadra într-un anumit fond de salarii.
Guvernul vrea ca, pe lângă legea cadru a salarizării, să fie dată anual o altă lege, în funcție de buget, care să o completeze pe aceasta. În opinia sindicaliștilor, n-ar fi o problemă majoră legea cadru, deși acolo a crescut cam mult coeficientul pe medie și datorită adăugării celor trei trepte de la 12 la 15.
În opinia sindicaliștilor, s-ar putea spune, în primă fază, că este un avantaj. Dar de fapt avantajul nu există pentru că nu sunt banii necesari pentru aplicarea acestui lucru și atunci îi determină pe cei din Guvern să vină cu un salariu minim mai mic decât normal, astfel încât aplicând acel coeficient să se încadreze în fondul de salarii dat. Dacă era un coeficient mai mic, se putea merge mai sus cu salariul minim pentru a se putea încadra în fondul de salarii existent, lucru dorit de sindicaliști.
O altă mare problemă, contestată de sindicaliști, cu privire la acest proiect de lege este cea legată de salariul minim, coeficientul unu din grilă. Guvernul dorește ca acesta să se stabilească printr-o lege specială în fiecare an, astfel încât să fie corelat cu bugetul.
Dar reprezentanții angajaților din sistemul public nu vor să se extindă acest salariu minim și la mediul privat, pentru că ar însemna să nu se mai garanteze un salariu minim pe țară și de la un an la altul acest salariul se poate schimba, deci ar putea să și scadă. Ceea ce este și mai rău, în opinia sindicaliștilor, este condiționarea sistemul privat de cel bugetar, deci fixarea salariul minim în funcție de ce se întâmplă la buget și extins la privat, unde sunt alte reguli.
Sindicaliștii au cerut, de-a lungul vremii, un singur salariu minim. Ei au spus însă că nu este normal ca salariul minim să fie stabilit la buget și extins la privat.
Mare parte dintre federațiile patronale nu vor un salariu minim mai mare, dar sunt și patroni care spun că nu poți să intri în zona euro cu un salariu minim de 120 de euro.
Dacă Guvernul ar lua decizia stabilirii unui salariu minim și la buget și la privat de 700 de lei, de exemplu, sau mai mare, a doua zi ar avea încasări mai mari la buget dintr-o dată, pentru că, spun sindicaliștii, chiar dacă se va trece în cartea de muncă numai salariul minim, raportarea se va face la o altă bază și ar exista încasări mai mari „fără să miște un deget” Guvernul.
Sindicaliștii consideră că probabil există presiune din partea unora dintre patronate care țin de puterea actuală și care trebuie ajutate, presiune de a ține pe loc salariul minim sau chiar de a-l micșora, conform noilor prevederi. Dacă în 2011 va fi 640, este posibil ca în 2012, dacă situația economică se va înrăutăți, salariul minim să fie mai mic de 640 de lei.
Vehiculata creștere salarială cu până la 20 la sută este falsă, la un simplu calcul. Pe tranșe de salarii, creșterile vor fi între 20 la sută și unu la sută, dar practic nu este o creștere salarială, ci este un mic retur de bani din ce s-a luat, din cei 25 la sută, o revenire nu în totalitate, și nu pentru toți.
A da 20 la sută unei persoane care are 600 de lei salariu, dar din 2011 i se iau al treisprezecelea salariu și toate celelalte beneficii salariale, înseamnă de fapt că acea persoană nu primește nimic în plus față de ce are azi. Iluzia majorării este dublă – o dată pentru că legea se aplică la un salariu mai mic cu 25 la sută și a doua oară că nu se înapoi decât o parte din ce s-a luat.
Legea 330 trebuia să se aplice până în 2015, această nouă lege nu se știe până în ce an se va aplica. Nu se știe nici în câți ani va ajunge fiecare salariat să se încadreze la funcția, locul, coeficientul din lege, neexistând niciun fel de proiecție în acest sens.
În Legea 330 se pleca de la un salariu minim de 705 lei, pe acest nivel se construia grila și cei care aveau sub această sumă trebuiau să aibă o creștere până la 705 lei cel puțin. Dacă rămânea Legea 330, salariul minim trebuia să crească, de la 705 lei, în fiecare an, iar în noul proiect este vorba de 640 de lei, dar există posibilitatea să scadă, dacă economie nu se redresează.
Sindicaliștii nu agreau nici Legea 330 în totalitate, însă acum, făcând o comparație cu ce se dorește pentru salarizarea bugetarilor, constată că este mult mai rău dacă acest nou proiect ajunge să fie lege, iar salariații din sistemul public au mari șanse să aibă salarii mai mici de la an la an.
Geanina Sandu