Creditele autorităților locale vor fi garantate de Guvern dacă bugetul acestora permite rambursarea



Autoritățile locale care solicită avizul Guvernului pentru contractarea sau garantarea de împrumuturi vor fi obligate să prezinte și o estimare a bugetelor locale pe perioada de rambursare, iar comisia care aprobă împrumutul va evalua inclusiv efectul acestor credite asupra deficitului bugetar.
Noile condiții au fost decise în ședința de miercuri a Guvernului, prin hotărâre.
„A fost introdusă obligativitatea unității administrativ-teritoriale, care solicită Comisiei autorizarea contractării/garantării unui împrumut, de a prezenta estimarea proiecției bugetelor locale pe perioada serviciului datoriei publice locale prin utilizarea mediei execuției bugetului local pe ultimii trei ani, anteriori anului în care se solicită finanțarea rambursabilă, pentru eliminarea previziunilor exagerate la veniturile proprii ale bugetelor locale. Unitatea trebuie să prezinte și situația eșalonării pe ani a tragerilor din finanțarea rambursabilă pentru care se solicită rambursarea”, se arată într-un comunicat al Guvernului.
Comisia de Autorizare a Împrumuturilor Locale va aproba eșalonarea pe ani a tragerilor din finanțările rambursabile contractate sau garantate de autoritățile locale, cu estimarea plăților anuale care urmează să fie efectuate.
În cazul în care pe parcursul executării contractului/acordului de finanțare rambursabilă apar modificări în structura efectuării tragerilor față de cea autorizată, ordonatorul principal de credite are obligația de a le notifica imediat Comisiei, în vederea obținerii noii autorizări, prealabil reeșalonării tragerilor din finanțarea rambursabilă respectivă.
Hotărâre aprobată de Guvern suplimentează totodată numărul de membri ai Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale prin cooptarea a doi reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finanțelor, care vor evalua efectul acestor finanțări rambursabile asupra cheltuielilor publice și a deficitului bugetar.
Comisia va fi formată astfel din șase reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finanțelor, inclusiv președintele Comisiei, doi membri ai Ministerului Internelor și Reformei Administrative și trei reprezentanți ai structurilor asociative.