Copiii și elevii, evaluați după clasa pregătitoare, clasa a IIa, a IVa, a VIa,a IXa și la bacalaureat



Copiii și elevii vor fi evaluați pe toată durata pregătirii, la finalul clasei pregătitoare, la sfârșitul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a, a IX-a și la bacalaureat, pentru a se vedea, în funcție de vârstă, cum au fost însușite anumite noțiuni, rezultatele fiind trecute în Portofoliul educațional.
Proiectul legii educației, aprobat ieri de Guvern și transmis Parlamentului, prevede că, la finalul clasei pregătitoare, cadrul didactic responsabil întocmește, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), un raport de evaluare a competențelor cognitive, emoționale și sociale ale copilului.
La finalul clasei a II-a, fiecare școală, în baza unei metodologii elaborate de către MECTS, organizează și realizează evaluări la scris-citit și matematică. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor. Rezultatele evaluării și planurile individualizate se comunică părinților, elevilor și constituie documente din Portofoliul educațional al elevului.
La finalul clasei a IV-a, MECTS realizează, prin eșantionare, o evaluare la nivel național a competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaționale, „pentru diagnoza sistemului de învățământ la nivel primar”, se arată în proiect.
La finalul clasei a VI-a, toate școlile, în baza unei metodologii elaborate de MECTS organizează și realizează evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă și comunicare, matematică și științe. Proba de limbă și comunicare va cuprinde limba română, limba modernă I și limba maternă, pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităților. Rezultatele evaluărilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și pentru preorientarea școlară către un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluării și planurile individualizate de învățare se comunică părinților elevilor și sunt trecute în Portofoliul educațional al elevului.
La finalul clasei a IX-a, în baza unei metodologii elaborate de MECTS, va avea loc o evaluare națională disciplinară obligatorie a tuturor elevilor.
Rezultatele evaluării se vor exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale.
Examinarea va cuprinde o probă transdisciplinară de evaluare scrisă a competențelor de comunicare în limba română, limba maternă și într-o limbă de circulație internațională, o probă transdisciplinară de evaluare scrisă a competențelor la matematică și științe, o probă practică de evaluare a competențelor de utilizare a calculatorului și o probă transdisciplinară de evaluare orală a competențelor civice și sociale.
Unitățile de învățământ liceal care solicită organizarea probei suplimentare de admitere au obligația de a anunța public disciplinele la care se susține proba, programele și procedurile de organizare ale acesteia până, cel mai târziu, la începutul clasei a VIII-a.
Rezultatele evaluării naționale se vor înscrie în Portofoliul educațional al elevului.
Admiterea la liceu se va realiza în funcție de cererile elevilor. Astfel, în cazul în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se va realiza pe baza Portofoliului educațional al elevului. În cazul în care însă numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se va face luând în calcul, în proporție de 70% Portofoliul educațional al elevului, media de absolvire a învățământului obligatoriu și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a IX-a și în proporție de 30% nota obținută la disciplina de admitere stabilită de liceu.
În cazul mediilor egale, diferențierea se va face pe baza Portofoliului educațional al elevului.
Absolvenții învățământului liceal primesc diploma de absolvire și foaia matricolă, parte a Portofoliului educațional, care atestă finalizarea studiilor liceale și care conferă dreptul de acces în învățământul postliceal, precum și dreptul de susținere a examenului de bacalaureat.
La finalul clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, se va susține examenul național de bacalaureat. Absolvenții învățământului liceal, care susțin și promovează examenul național de bacalaureat dobândesc și diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învățământul superior.
Examenul va cuprinde probe de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale, precum și de evaluare a competenței lingvistice la cele două limbi de circulație internațională studiate pe parcursul învățământului liceal.
Absolvenții care, pe parcursul învățământului liceal, au studiat o singură limbă modernă vor susține proba de evaluare a competenței lingvistice la limba modernă de circulație internațională studiată.
A patra probă va fi cea de evaluare a competențelor digitale.
Probele scrise de evaluare a competențelor formate pe durata învățământului liceal vor fi comune sau diferențiate în funcție de profil sau filieră.
Astfel, proba scrisă la limba și literatura română este comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, iar proba scrisă la limba și literatura maternă este comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale.
Examenul va continua cu două probe scrise, diferențiate.
Astfel, pentru profilul real din filiera teoretică, examenul va cuprinde proba de matematică și cea transdisciplinară din științele naturii (fizică, chimie și biologie).
Pentru profilul umanist din filiera teoretică, examenul va cuprinde proba la geografie și cea transdisciplinară din științe socio-umane (istorie, economie, sociologie, filozofie, psihologie).
Pentru filiera tehnologică, examenul va cuprinde proba scrisă la disciplina specifică profilului și proba transdisciplinară specifică domeniului de pregătire.
Pentru filiera vocațională, examenul va avea proba practică sau scrisă, după caz, specifică profilului sau specializării și proba transdisciplinară specifică profilului sau specializării.