COPAC: Să avem în lege cele 14 drepturi fundamentale din Carta Europeană a Drepturilor Pacienților



Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România (COPAC) cere includerea în legislația națională a unui capitol special care să cuprindă toate cele 14 drepturi fundamentale din Carta Europeană a Drepturilor Pacienților.
COPAC atrage atenția, cu ocazia Zilei Europene a Drepturilor Pacienților (18 aprilie), că în România sunt încălcate frecvent drepturilor pacienților. În prezent, susțien COPAC, aceste încălcări nu sunt pedepsite pentru că legislația este stufoasă în unele cazuri, iar în altele nu prevede pedepse. În plus, actuala legislație românească nu cuprinde toate drepturile fundamentale ale pacienților recunoscute în Europa, potrivit unui comunicat remis de COPAC, joi, agenției MEDIAFAX.
„Am solicitat, încă de anul trecut, ca legislația să cuprindă un capitol special destinat drepturilor pacienților, care să cuprindă toate cele 14 drepturi fundamentale cuprinse în Carta Europeană a Drepturilor Pacienților. Revenim cu această solicitare către Ministerul Sănătății. Acest lucru ar fi o dovadă de normalitate în sistemul sanitar românesc”, a declarat Gheorghe Tache, președintele COPAC, citat în comunicat.
Carta Europeană a Drepturilor Pacienților cuprinde 14 drepturi fundamentale ale pacienților: dreptul la măsuri preventive, accesibilitate, informare corectă, consimțământul informat, alegere liberă, respectul intimității și confidențialitate, respect pentru timpul pacientului, respectarea standardelor de calitate, siguranță, inovație, evitarea suferinței și durerii care nu sunt justificate, tratamentul personalizat, dreptul de a manifesta nemulțumirea și dreptul de a fi compensat.
La rândul său, vicepreședintele COPAC, Iulian Petre, consideră oportună stabilirea unor pedepse acolo unde se constată încălcarea drepturilor pacienților. „Solicităm și prevederea unor pedepse acolo unde se constată încălcarea drepturilor pacienților si simplificarea procedurilor, astfel încât pacienții să nu mai fie puși inutil pe drumuri. Un singur exemplu este necesitatea Legii malpraxisului, care ar permite despăgubirea pacienților în cazurile de malpraxis”, a declarat Petre.
OPAC a inaugurat, la începutul lunii martie, Telefonul Pacientului, unde cei cărora le-au fost încălcate drepturile de către diverse instituții sau nu știu cui să se adreseze pentru problema lor pot apela gratuit din orice rețea telefonică la numărul 0 800 800 242, zilnic, între 9.00 și 17.00. Aspectele legate de încălcarea drepturilor sunt înregistrate și trimise spre soluționare instituțiilor competente.
La Telefonul Pacientului au fost primite, până acum, 130 de sesizări. Marea majoritate a acestora au fost soluționate prin lămuriri imediate și doar cinci dintre sesizări au fost transmise mai departe caselor de asigurări.