Ieri, 29 februarie 2008, la ora 10:00, la Palatul Patriarhiei din București s-a desfășurat o consfătuire a reprezentanților cultelor religioase recunoscute în România, organizată sub președinția Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în vederea analizării proiectului Legii învățământului preuniversitar.
În cadrul acestei consfătuiri, la care au participat și reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și ai Ministerului Culturii și Cultelor, conducătorii și reprezentanții cultelor religioase recunoscute, prezenți la întâlnire, au redactat prezentul comunicat, care exprimă o poziție comună, în legătură cu proiectul de lege discutat:
1. În urma analizării proiectului Legii învățământului preuniversitar, conducătorii și reprezentanții cultelor recunoscute în România consideră că această propunere legislativă trebuie să respecte reperele spirituale și morale majore ale societății, prioritățile pe termen lung și valorile perene, cu valențe educaționale recunoscute, ținând seama de ceea ce este esențial în tradiția românească europeană și în dimensiunea spirituală a educației tinerilor din țara noastră.
2. Libertatea este un dar divin și un drept al omului, iar accesul la educația religioasă trebuie asigurat, în mod liber, cu sprijinul comunităților locale, respectându-se dorința și dreptul copiilor și al părinților acestora.
3. Educația religioasă corespunde principiilor și obiectivelor psiho-pedagogice, având în vedere mai ales rolul formativ al orelor de Religie.
4. Dreptul de a studia Religia în școală, câștigat prin jertfă și rugăciune, în anul providențial 1989, este garantat prin Constituția României (art. 32. (7)) și prin Legea 489 / 2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor (art. 32. (1)). Acest drept fundamental trebuie respectat și pentru că promovează identitatea culturală, morală și spirituală a cetățenilor țării noastre.
5. Educația religioasă reprezintă un factor de stabilitate, de dialog, de respect reciproc și de conviețuire armonioasă în societatea românească, contribuind astfel la reducerea efectelor negative ale crizei contemporane de identitate și de orientare și oferind modele viabile și sfinte pentru viața umană.
6. Orele de Religie sunt necesare formării tinerilor, oferindu-le, la o vârstă a căutărilor și întrebărilor, valori permanente pentru formarea caracterului și personalității lor. Disciplina Religie trebuie păstrată în planurile cadru ale învățământului liceal, ca parte a trunchiului comun, așa cum au solicitat foarte mulți profesori, părinți, elevi sau parteneri sociali, în cadrul campaniei organizate de Patriarhia Română, sub genericul: „Nu vrem liceu fără Dumnezeu!”.
7. Participanții la această consfătuire au luat act cu bucurie că reprezentanții Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului susțin menținerea disciplinei Religie ca parte a trunchiului comun și la nivel liceal. Sperăm că această atitudine pozitivă va fi reflectată în forma finală a proiectului Legii învățământului preuniversitar.
8. În timpul consultării au fost semnalate și anumite disfuncționalități privind organizarea și predarea orei de Religie în școli. Ca atare, se dorește o cooperare mai strânsă între cultele religioase recunoscute și Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului.