Compania Națională a Huilei (CNH) a anunțat, marți, că CFR Marfă a pierdut licitația de 22,5 milioane lei, fără TVA, pentru transportul cărbunelui, deoarece a oferit un preț mai mare față de Grup Feroviar Român (GFR), nu pentru că avea datorii la buget.
Inițial, una dintre cerințele obligatorii ale licitației a fost ca ofertantul să nu înregistreze datorii la plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor la asigurările sociale.
CFR Marfă a solicitat eliminarea acestei prevederi, argumentând că, potrivit legislației, autoritatea contractantă are dreptul să descalifice companiile cu datorii, însă nu este o cerință obligatorie și a depus o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
CNH Petroșani a retras prevedrea, astfel că CFR Marfă a putut participa la licitație, dar a pierdut pentru că a oferit un preț mai mare decât Grup Feroviar Român, care a câștigat în final contractul.
Transportul se va realiza pe o perioadă de trei ani, în județul Hunedoara, de la stațiile de cale ferată Petroșani, Livezeni și Lupeni la Vulcan, cantitatea totală programată fiind de 604.300 de tone de cărbune.
CNH va încheia un acord cadru cu GFR, care va conține contracte subsecvente, atribuite în funcție de resursele financiare disponibile. Primul contract subsecvent are o valoare de 7,5 milioane de lei, fără TVA, și vizează transportul a 234.300 de tone de cărbune până la sfârșitul anului.
Acordul cadru a fost atribuit la 28 aprilie, după criteriul prețul cel mai mic.
Acționarul majoritar al GFR, cu 50,45% din acțiuni, este compania Grampet, deținută de Gruia Stoica. În acționariatul grupului se mai găsesc o persoană fizică, respectiv Didilă Vasile, cu 26,17% din capital, și firmele Rapid Com (14,17%) și Turnoprest (9,19%).
GFR are ca obiect principal de activitate prestarea serviciilor de transport feroviar de mărfuri și a serviciilor conexe și exploatează un parc de peste 2.300 de vagoane, din care 1.200 proprii și 100 de locomotive, din care 75 sunt în proprietate. Printre clienții săi se numără Conpet Ploiești, Holcim, ArcelorMittal Galați, Petrom și Rafo.