Fiecare persoană va avea un card național de sănătate până în 2012, cu peste patru ani întârziere, iar documentul va conține toate informațiile privind calitatea de asigurat, dar și date medicale precum grupa de sânge sau predispoziția la alergii.
„Cardul național va conține pe lângă numele și prenumele asiguratului un număr de identificare, altul decât codul numeric personal. În plus, cardul va avea cip pe care vor fi trecute și alte date medicale cum ar fi grupa de sânge, dacă respectiva persoană este alergică, sau dacă ia medicamente anticoagulante”, a spus directorul CNAS, Dorin Ionescu.
Posesorul cardului trebuie să prezinte actul la doctor, la spital sau la farmacie iar toate serviciile medicale vor fi înregistrate în sistemul informatic al casei de asigurari.
Licitația propriu-zisă, pentru implementarea sistemului, începe în toamnă. Datele personale vor fi luate de la evidența populației, iar cele medicale de la doctori. Românii își vor lua cardul medical de la casele de asigurări, posibil contra unei sume modice. Distribuirea cardurilor ar putea dura între 12 și 18 luni.
Identificarea pacientului se va face pe baza amprentei digitale, iar pe card va exista un device, urmând ca pacientul să se autentifice cu amprenta. Dacă asiguratul este reticent, atunci va putea folosi și un cod PIN.
Pentru început va fi realizată fișa electronică a pacientului. Implementarea cadrului național va fi încheiată în toamna lui 2011.
Ministrul Sănătății anunța și el în ianuarie 2010 că, până în anul 2012, vor intra în circulație aceste carduri și că până atunci speră să se găsească o soluție și pentru persoanele care nu sunt asigurate.
Ministerul Sănătății a pus în dezbatere publică, până în 29 ianuarie 2010, proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Articolul 338 din proiect, care face referire la cardul național de asigurări de sănătate, prevede că în bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate vor fi alocate sumele pentru cardul național, astfel încât acesta să poată fi implementat la 1 ianuarie 2011.
Programul trebuia implementat până la sfârșitul anului 2007. Prevederile privind cardul european și cardul național de asigurări sociale de sănătate au intrat în vigoare după 90 de zile de la promulgarea, la sfârșitul lunii aprilie 2006, a pachetului de legi privind reforma în sănătate. Respectivul document mai avea nevoie, ca legislație secundară, de un ordin al președintelui CNAS, potrivit Legii 95 din 2006.
Titlul IX din pachetul de legi privind reforma în sănătate (Legea 95 din aprilie 2006) prevede procedurile de elaborare, implementare și distribuirea în România a cardului european și a celui național de asigurări de sănătate.
Cardul național de asigurări sociale de sănătate este un document electronic prin care pacientul face dovada că este asigurat în sistemul de sănătate. Acest card va fi eliberat de casa de asigurări de sănătate unde figurează ca asigurat titularul acestuia.
În 2006, autoritățile sanitare au recunoscut că România „stă foarte prost la capitolul informatizare” și că introducerea acestui sistem la nivel național reprezintă modalitatea vitală de a ține sistemul sanitar în frâu și de a cunoaște costurile reale din sănătate. În România există trei rețele, care ar trebui să funcționeze în sincronizare una cu alta: rețeaua clinică, cea care leagă direcțiile sanitare de spitale și rețeaua farmaciilor.
Rețeaua clinică ar trebui să unească toate casele de asigurări de sănătate și cabinetele medicale de toate tipurile. În cadrul acestei rețele ar trebui cuprinse toate datele clinice ale pacientului, pornind de la istoria bolilor de care suferă și a consumului de medicamente. Rețeaua care leagă direcțiile sanitare de spitale ar trebui să aibă ca software dominant programul contabil, având în vedere cheltuielile mari din unitățile sanitare. Rețeaua farmaciilor – care ar putea fi inclusă în rețeaua clinică – ar trebui să permită farmaciștilor, în urma informatizării, să elibereze numai medicamentele compensate prescrise de medicul de familie, explicau, în 2006, autoritățile sanitare.
La începutul anului 2010, sistemul sanitar nu este încă informatizat, întrucât două componente ale proiectului sunt la Ministerul Sănătății, iar Casa Națională de Asigurări de Sănătate are nevoie de un sistem unic integrat, a explicat pentru MEDIAFAX președintele CNAS, Nicolae Lucian Duță.