Clienții băncilor vor mandata avocații să negocieze și să îi reprezinte în procese colective



Clienții nemulțumiți vor mandata avocații să negocieze cu băncile și, eventual, să îi reprezinte în procese colective, după ce unele discuții purtate direct cu reprezentanții instituțiilor de credit nu au ajuns la nici un rezultat.
„Luni voi semna contractul de asistență juridică, pentru circa 300 de clienți ai BCR. Totodată, lista clienților Volksbank cu care voi semna în curând a fost limitată de asemenea la aproximativ 300 de persoane, din cauză că s-ar depăși anumite limite de gestionare administrativă a unui eventual proces”, a declarat pentru MEDIAFAX avocatul Gheorghe Piperea.
El a precizat că va exista o încercare de negociere, iar dacă aceasta va eșua atunci se va ajunge la proces.
Piperea a spus că plângerile clienților nu au nici o legătură cu Ordonanța de Urgență 50 privind creditele de consum, ci cu unele clauze, considerate abuzive, care încalcă legi mai vechi.
„De exemplu, în unele contracte dobânda este variabilă și stabilită în funcție de indicele de referință al băncii, afișat doar la sediul instituției. O lege din anul 2000 stabilește că clauzele opace, confuze, care depind de bancă sunt nule”, a arătat avocatul.
Totodată, el speră că băncile vor fi suficient de responsabile și atente astfel încât să se evite procesele, care ar fi „un coșmar” pentru toată lumea.
„Astfel de procese prezintă un risc reputațional pentru bancă și sistemul bancar în totalitate”, a apreciat avocatul.
Clienții Volksbank sunt primii care au început o amplă ofensivă împotriva băncii, prin organizarea în grupuri pe internet unde discută despre problemele pe care le întâmpină în relația cu instituția de credit. Ulterior, exemplul lor a fost urmat de clienți ai BCR, Bancpost, Raiffeisen și Banca Transilvania.
Mai mult, clienții Volksbank și ai BCR s-au întâlnit săptămâna trecută, iar în urma presiunii realizate numărul celor care fac parte din grupurile de pe yahoo a urcat de la circa 600 la aproape 1.500 persoane și, respectiv, de la sub 400 la aproape 500 de persoane.
Conducerea Volksbank a acceptat să discute cu clienții nemulțumiți, dar în timpul întâlnirii care a durat peste trei ore nu a venit cu o ofertă concretă.
„Au făcut întâlnirea pentru imagine. Nu ne-au oferit nici o soluție, deși ne-au spus că preferă să nu existe un proces, să se ajungă la o înțelegere amiabilă. Totuși, ei au spus că vor remedia o parte din probleme, fiind destul de receptivi”, a declarat pentru MEDIAFAX unul dintre clienții participanți la întâlnire.
El a mai spus că unii dintre reprezentanții grupului de clienți ai Volksbank vor încerca să găsească niște clauze comune împreună cu departamentul legislativ al băncii.
Clienții Volksbank reclamă mai multe neregularități în contracte, printre care perceperea comisionului de risc și aplicarea incorectă a unor formule de calcul în urma căreia sumele de plată sunt mai mari decât ar trebui. Unii clienți ai băncii au câștigat înainte de apariția Ordonanței 50 procese împotriva instituției, ceea ce arată că unele nemulțumiri legate de contractele de creditare nu au legătură cu noile reglementări.
Un alt grup pe yahoo este format din clienții Raiffeisen, acesta fiind înființat la mijlocul săptămânii și adunând până în prezent mai puțin de 100 de persoane.
Președintele Raiffeisen Bank România, Steven van Groningen, a declarat că știe despre situația existentă și că banca are aproximativ 1,3 milioane de clienți cu credite.
„Suntem mereu deschiși la dialog, dar rămâne la latitudinea clienților dacă acesta este modul în care vor să discute cu noi”, a continuat van Groningen, precizând că banca nu este gata să negocieze costul creditului cu fiecare client.
El a precizat că sunt anumiți oameni care consideră că datorită noilor reglementări pot renegocia toate costurile, lucru care nu este adevărat și care îmbogățește avocații.
„Noile reglementări sunt legate de transparență, nu au nimic de-a face cu ieftinirea creditelor și renegocierea contractele existente. Se uită scopul. (…) Dacă cineva spune că mă va da în judecată, atunci să mă dea în judecată și vom vedea ce se întâmplă în instanță”, a adăugat șeful Raiffeisen, menționând că banca are 600 de procese deschise în România.
El a mai spus că transparența, promovată de legislația europeană, poate duce în timp la ieftinirea creditelor.