Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a finalizat strategia de privatizare a CFR Marfă, precum și proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea acesteia, urmând ca vânzarea pachetului de acțiuni să aibă loc în urma unei licitații cu strigare, potrivit unui comunicat al instituției.
„Strategia de privatizare are ca obiective maximizarea prețului ce poate fi obținut din vânzarea pachetului de acțiuni, asigurarea unui sistem modern de transport, viabil din punct de vedere economic, social și al protecției mediului și reducerea duratei procesului de privatizare și simplificarea derulării transferului dreptului de proprietate. De asemenea, se urmărește maximizarea primei de control total pe care investitorii ar fi dispuși să o plătească și menținerea capacității și sarcinilor specifice CFR Marfă, pentru nevoile de apărare a țării și monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii acestei obligații”, se arată în anunțul MTI.
Strategia a fost realizată de consorțiul de consultanți format din Deloitte și societatea Boștină și Asociații.
Ministerul de resort va vinde toate acțiunile companiei, prin licitație cu strigare.
Garanția de participare la licitație va reprezenta 20% din valoarea nominală a pachetului de acțiuni scos la vânzare.
Taxa de participare la licitație pentru fiecare investitor/grup de investitori care depune documente de participare este de 5% din valoarea nominală a pachetului de acțiuni scos la vânzare.
În procesul de vânzare MTI va constitui o comisie de privatizare compusă din cinci reprezentanți ai MTI, unul al Ministerului Apărării Naționale și unul din partea Ministerului Finanțelor Publice.
Ministerul Transporturilor a elaborat și proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă.
Potrivit proiectului, ministerul poate suspenda, modifica sau revoca oferta de vânzare și/sau metoda de privatizare, ca urmare a modificărilor de orice natură intervenite în termenii ofertei inițiale de vânzare, intervenției unor condiții care ar putea influența negativ rezultatele procesului de privatizare și/sau neparticipării potențialilor investitori la procesul de privatizare sau a nefinalizării tranzacției.
CFR Marfă deține un parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane și peste 900 locomotive. Compania ocupă o cotă de piață de 49,2%, apreciată în tone/kilometru marfă transportată și respectiv, 58% apreciată în tone/kilometru marfă încărcată.
Dacă în 2006, costul cu salariații a reprezentat 25,4% din cifra de afaceri, în 2009 acesta a ajuns la 52,5%. Totodată, veniturile financiare au scăzut semnificativ, de la 16,2 milioane euro în 2006 la 1,5 milioane euro în 2009.
„Situația financiară actuală a CFR Marfă indică o stabilitate financiară relativă pe termen scurt. Din perspectiva pe termen lung, situația financiară a societății este foarte expusă la influențe externe, cum ar fi cursul valutar, costul de capital și elementele de impozitare. Toate acestea pot afecta valoarea CFR Marfă și deformează metoda de privatizare spre o vânzare comercială, nefiind posibilă aplicarea unei oferte publice inițiale derulată pe piața de capital, întrucât societatea are nevoie de investiția unui operator strategic pentru a-și îmbunătăți profitabilitatea”, se mai spune în comunicatul MTI.