CE reamintește că România și-a luat angajamente privind ANI, pe care speră că le va respecta



Purtătorul de cuvânt al CE, Mark Gray, a declarat, vineri, că CE nu a primit decizia CC privind neconstituționalitatea unor articole din legea ANI și a reamintit că autoritățile române și-au luat angajamente în privința ANI, iar CE speră că aceste angajamente vor fi respectate.
„Nu am văzut decizia Curții Constituționale din România. Discutăm despre organizarea și funcționarea ANI așa că nu voi specula pe baza relatărilor din presă. Vom aștepta să vedem decizia Curții înainte de a da un răspuns detaliat. Ceea ce pot spune este că autoritățile române și-au luat angajamentul de a garanta că ANI are capacitatea de a verifica bunurile, incompatibilitățile și potențialele conflicte de interese și că este abilitată să emită decizii pe baza cărora să poată fi adoptate sancțiuni”, a explicat Gray.
„Comisia este încrezătoare că acest angajament va fi respectat”, a adăugat el.
Dispoziții generale ale Legii de înființare a ANI, precum și privind publicarea declarațiilor de avere au fost declarate neconstituționale de CC, care a extins discuțiile asupra acestei legi în urma excepțiilor de neconstituționalite ridicate în procesul ANI-medicul Șerban Brădișteanu.
Curtea Constituțională (CC) a examinat din oficiu întreaga Lege ANI și a constat neconstituționalitatea mai multor dispoziții, potrivit minutei transmise de avocata medicului Șerban Brădișteanu, Alice Drăghici.
Potrivit articolul 147 din Constituție, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord aceste prevederi cu cele ale legii fundamentale.
De asemenea, pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
„Prin decizia pronunțată la 14.04.2010 în dosarul nr. 5341 D/2009, Curtea Constituțională, examinând din oficiu întreg conținutul Legii nr. 144/2007, a declarat neconstituționale următoarele dispoziții: Întreg capitolul I – intitulat dispoziții generale, respectiv articolele 1,2,3,4,5,6,7,8 și 9 din Legea 144/2007”, potrivit minutei.
De asemenea, prevederile articolului 11 literele e, f, și g – privitoare la caracterul public al declarațiilor de avere și de interese, dar și cele ale articolului 12, alineatul 2 privind depunerea declarației rectificative la Agenție, nu sunt în acord cu legea fundamentală.
Potrivit prevederilor literei e din articolul 11, persoanele desemnate să asigure implementarea prevederilor legale privind declarațiile de avere și de interese trebuie să asigură publicarea și menținerea declarațiilor de avere și a declarațiilor de interese, pe pagina de internet a instituției, dacă aceasta există, sau la avizierul propriu, în termen de cel mult 30 de zile de la primire. Declarațiile de avere și de interese se păstrează pe pagina de internet cel puțin cinci ani de la publicare, după care se arhivează potrivit legii.
De asemenea, aceste persoane „trimit Agenției, în termen de cel mult 10 zile de la primire, copii certificate ale declarațiilor de avere și ale declarațiilor de interese primite, pe care Agenția le publică pe pagina proprie de internet, în termen de 30 de zile de la primirea acestora, și le menține publicate pe durata prevăzută de dispozițiile lit. e)” și „publică pe pagina de internet a instituției, dacă aceasta există, sau la avizierul propriu, numele și funcția persoanelor care nu depun declarația de avere sau declarația de interese în termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere, date pe care le comunică Agenției”.
„Articolele 14 literele c, d, e și f – privitoare la dreptul Agenției de a constata diferența vădită dintre averea dobândită pe parcursul exercitării funcției și veniturile obținute în aceeași perioadă, cu consecința sesizării instanței civile în vederea confiscării averii dobândite în mod ilicit; dreptul de a constata existența conflictului de interese și a incompatibilităților; dreptul de a sesiza organul de urmărire penală atunci când există probe sau indicii temeinice privind săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală”, sunt de asemenea declarate neconstituționale”, potrivit minutei.
Mai mult, au fost scoase în afara legii și prevederile articolului 42 alineatele 2 , 3 și 4 – privitoare la publicitatea declarațiilor de avere și de interese ale candidaților la funcțiile de Președinte al României, deputat, senator, consilier județean consilier local sau primar.
CC a declarat nelegale și prevederile Capitolului VI – privitor la verificarea averilor, a conflictelor de interese și a incompatibilităților, respectiv articolele 45, 46, 47, 48, 49 și 50.
Au fost respinse excepțiile de neconstituționalitate ale articolelor 13, 17, 38 alineatele 2 literele f, g, h și articolul 57 din Legea nr. 144/2007.
Avocatul medicului Șerban Brădișteanu a ridicat excepții de constituționalitate vizând articolele 6, 7, 8, 13, 17, 38, alineatul 2, literele f, g și h, articolul 46 și articolul 57 din Legea privind funcționarea ANI.