CC:Legea privind organizarea referendumului concomitent cu alegerile blochează consultarea poporului



Curtea Constituțională (CC), care a admis sesizarea președintelului, susține că Legea care prevede că nu se poate organiza referendum concomitent cu alegerile prezidențiale, parlamentare sau europarlamentare, ar putea bloca orice fel de consultare a poporului. Curtea Constituțională a admis în urmă cu o săptămână sesizarea președintelui Traian Băsescu, în legătură cu legea care prevede că nu se poate organiza referendum concomitent cu alegerile prezidențiale, parlamentare sau europarlamentare.
CC arată în motivarea deciziei sale, publicată joi, că s-a mai pronunțat asupra acestor prevederi de lege în 21 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, numărul 162 din 7 martie 2007, cu prilejul soluționării sesizării formulate de un număr de 71 de deputați.
Curtea a constatat că textul de lege criticat încalcă prevederile constituționale ale articolului 90, potrivit cărora „președintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-și exprime, prin referendum, voința cu privire la probleme de interes național”, precum și cele ale articolului 95 alineatul 3, care prevăd că, în cazul aprobării propunerii de suspendare din funcție a Președintelui României, „în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Președintelui”.
Din analiza celor două texte constituționale rezultă că referendumul se poate desfășura oricând în cursul anului, dacă Parlamentul a fost consultat sau a aprobat propunerea de suspendare din funcție a președintelui României. Așadar, potrivit Constituției, nu există nicio altă condiție care să interzică organizarea și desfășurarea referendumului simultan cu alegerile prezidențiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European, ori într-un anumit interval de timp anterior sau posterior alegerilor menționate. Ca atare, spune Curtea, acolo unde legea nu distinge, „nici interpretul nu poate să o facă (Ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus)”. În consecință, condițiile stabilite de legiuitor pentru desfășurarea referendumului prin legea criticată adaugă la prevederile Constituției, ceea ce determină neconstituționalitatea acestora, arată judecătorii, redând decizia din 2007.
De asemenea, articolul 5 din Legea 3/2000 împiedică organizarea oricărui referendum, în condițiile în care practic, în România, s-ar putea să se desfășoare alegeri în fiecare an.
„Mai mult, în condițiile în care legea se referă la alegerile locale, fără a preciza dacă este vorba de alegeri generale sau parțiale, este cunoscut faptul că acestea din urmă pot avea loc în fiecare lună a anului, precum și că, suprimarea referendumului prin obstacole stabilite de lege reprezintă un alt argument pe care se întemeiază constatarea că punctul 1 al articolului unic din Legea pentru modificarea și completarea Legii 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului este neconstituțional”, se mai arată în motivarea sentinței.
Judecătorii constituționali mai precizează că textul de lege poate genera blocaje constituționale, data alegerilor devenind dependentă de data desfășurării referendumului.
În urmă cu o săptămână, menținându-și jurisprudența, Curtea a decis, cu unanimitate de voturi, că legea este neconstituțională întrucât condițiile instituite de legiuitor pentru desfășurarea referendumului – „pentru a nu se influența în niciun fel rezultatul referendumului, alegerile prezidențiale, parlamentare ori cele pentru Parlamentul European nu pot avea loc la aceeași dată cu referendumul” – nu se poate adăuga la prevederile constituționale ale articolului 90, conform cărora: „președintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-și exprime, prin referendum, voința cu privire la probleme de interes național”.
Potrivit Constituției, nu există nicio altă condiție care să interzică organizarea și desfășurarea referendumului simultan cu alegerile prezidențiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European ori într-un anumit interval de timp anterior sau posterior alegerilor menționate.
Astfel, CC a decis că este neconstituțională Legea pentru completarea articolului 5 din Legea 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, după ce șeful statului a sesizat în 31 octombrie Curtea Constituțională.
Legea prevede că, „pentru a nu se influența în niciun fel rezultatul referendumului, alegerile prezidențiale, parlamentare ori cele pentru Parlamentul European nu pot avea loc la aceeași dată cu referendumul”.
Președintele Traian Băsescu afirma că dispozițiile legii constituie o încălcare a Constituției și o nerespectare a Deciziilor Curții Constituționale 567/2006, 147/2007 și 335/2007, prin care s-a stabilit că orice limitare a prerogativelor constituționale ale președintelui în materia consultării prin referendum a poporului este neconstituțională.
„Mai mult, prin Hotărârea 7 din 7 noiembrie 2007 asupra contestației referitoare la organizarea și desfășurarea referendumului național privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României odată cu desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, Curtea Constituțională a stabilit că «Numai Președintele României are dreptul de a decide care sunt problemele de interes național și, în cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema ce constituie obiectul referendumului și data desfășurării acestuia, așa cum prevăd dispozițiile art. 11 alin. (1) și (2) și ale art. 15 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului»”, nota președintele în sesizare.
El mai afirmA că aceste dispoziții încalcă prevederile articulului 2, aliniat 1 din Constituție, întrucât îngrădește dreptul poporului de a-și exercita suveranitatea „prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice și corecte, precum și prin referendum”.
„Aceste noi dispoziții sunt contrare prevederilor constituționale ale art. 90 deoarece condițiile stabilite de legiuitor, pentru desfășurarea alegerilor prezidențiale, parlamentare ori cele pentru Parlamentul European, în raport cu desfășurarea referendumului, adaugă la prevederile Constituției. Așadar, condiționarea datei desfășurării alegerilor de data organizării referendumului poate genera blocaje constituționale, întrucât Constituția stabilește expres intervalele de timp în care sunt organizate alegeri parlamentare și prezidențiale”, mai scrie Băsescu în sesizare.
Președintele amintește că în anul 2006, patru deputați au inițiat o propunere legislativă având ca titlu ”Proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului „, iar la 27 decembrie 2006, Legea votată de Parlament a fost trimisă spre promulgare.
În sesizare se arată că pe 12 ianuarie 2007, președintele a formulat cerere de reexaminare față de această lege motivând excesivitatea și nejustificarea dispozițiilor legale adoptate, ținând cont de faptul că dispozițiile legale criticate interziceau consultarea poporului prin referendum, de către șeful statului, simultan cu desfășurarea alegerilor prezidențiale, parlamentare, locale sau a alegerilor pentru Parlamentul European, ori cu mai puțin șase luni înainte de data alegerilor menționate.
Parlamentul a reexaminat legea, adoptând-o, pe 20 februarie 2007, într-o formă aproape identică cu forma inițială, adăugând, însă, unele dispoziții noi față de forma transmisă inițial la promulgare, menționează președintele. „La data de 26 februarie 2007, un grup de 71 de parlamentari, au sesizat Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea legii în cauză. Prin Decizia nr. 355 din 4 aprilie 2007, Curtea Constituțională a declarat că «Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului este neconstituțională»”, se arată în documentul președintelui.
În sesizare se precizează că pe 19 octombrie 2007, Parlamentul a transmis spre promulgare o altă lege, având ca titlu „Lege pentru completarea art. 5 din Legea 3/2000”, alt inițiator și următorul conținut: „Pentru a nu se influența în nici un fel rezultatul referendumului, alegerile prezidențiale, parlamentare ori cele pentru Parlamentul European nu pot avea loc la aceeași dată cu referendumul”. Pe 6 noiembrie 2007, președintele a transmis Parlamentului cererea de reexaminare a Legii privind completarea art. 5 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cerere care a fost respinsă de Parlament, iar legea a ajuns la promulgare în data de 24 octombrie 2008.



Recomandări

Deputatul AUR Florin Pușcașu solicită demisia ministrului Energiei pentru lipsa de transparență cu privire la plafonarea prețurilor la energie

Deputatul AUR Florin Pușcașu solicită demisia ministrului Energiei pentru lipsa de transparență cu privire la plafonarea prețurilor la energie