Ministerul Transporturilor și Infrastructurii cere o derogare pe o perioadă de cinci ani de la aplicarea regulamentului Comisiei Europene (CE) privind drepturile călătorilor în transportul feroviar, precum acordarea de despăgubiri în cazul întârzierii trenurilor, de 25-50% din prețul biletului.
Regulamentul 1371/2007 va intra în vigoare la 3 decembrie și va fi aplicat și în România, vizând protecția drepturilor călătorilor și îmbunătățirea calității serviciilor de transport feroviar. Statele membre au însă posibilitatea să obțină derogări de la anumite prevederi.
„Este imperios necesar a se acorda aceste derogări deoarece este foarte dificil de asigurat nivelul de regularitate impus (…), despăgubirile și compensațiile pentru întârzieri producând pagube financiare semnificative operatorilor feroviari, urmare a stării deficitare a infrastructurii feroviare, pentru care administratorul infrastructurii nu are reglementată o forma de răspundere conform prevederilor regulamentului”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de guvern elaborat de MTI.
Derogările se pot obține pe o perioadă de cinci ani, cu posibilitatea reînnoirii acestora, de două ori, cu câte o perioadă de maxim cinci ani.
Totuși, există câteva prevederi obligatorii ale regulamentului. Astfel, companiile feroviare trebuie să distribuie, în limita disponibilității, legitimații de transport, bilete directe și rezervări, să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la accesibilitatea serviciilor feroviare și să asigure măsurile de siguranță.
De asemenea, companiile feroviare trebuie să fie asigurate, suma minimă urmând să fie prezentată Parlamentului European, într-un raport, de către CE până la 3 decembrie 2010.
Călătorii statelor care nu vor apela la derogări vor beneficia de despăgubiri în cazul întârzierilor. Despăgubirile minime în caz de întârziere sunt de 25% din prețul biletului pentru o întârziere între 60 și 119 minute și de 50% din prețul legitimației de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.
Dacă întârzierea este mai mare de o oră, călătorilor li se vor oferi gratuit hrană și băuturi răcoritoare, servicii de cazare și transport între gară și locul de cazare.
O altă schimbare în transportul feroviar de călători din România va fi reorganizarea serviciilor de transport în funcție de distanța parcursă de tren și frecvență acestuia.
Trenurile, de toate categoriile, care circulă pe distanțe lungi pe raza a două sau mai multe regionale vor face parte din serviciile naționale.
Serviciile suburbane și urbane sunt reprezentate de trenurile de tip personal care funcționează pentru a satisface necesitățile de transport ale unui centru urban și ale zonelor de proximitate.
Serviciile regionale vor fi asigurate de trenurile de tip personal, accelerat și rapid care circulă pe raza unei regionale de cale ferată.
Încălcarea prevederilor regulamentului se va sancționa cu amenzi între 5.000 și 20.000 de lei.