Berceanu: Sunt bani puțini și se taie de la investiții, că investițiile nu fac grevă



Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, afirmă că, în perioada de criză, când banii sunt puțini, „se taie de la investiții, că investițiile nu fac grevă”, dar va cere FMI și UE să accepte un deficit mai mare, de 7%, pentru a se putea face investiții în infrastructură, „cu efect multiplicator”.
Berceanu a declarat, vineri, într-o conferință de presă la Târgu Mureș, că „prioritatea zero zero zero” este partea de co-finanțare pentru fonduri europene nerambursabile, apoi co-finanțarea proiectelor cu bani de la BEI și BERD, iar în al treilea rând proiecte publice, precum Autostrada Transilvania, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Anul trecut, am terminat o porțiune destul de avansată și era păcat să n-o terminăm, dar anul ăsta nu avem de unde să punem bani la Autostrada Transilvania. Avem o alocare destul de mare, dar sunt bani pe care-i datorăm pentru lucrări pentru ultima parte a anului trecut. (…) Ca să facem ceva nou, nu avem”, a spus Berceanu.
El a susținut că, inițial, acest proiect trebuia să fie cu finanțare, „dar după trei săptămâni cuvântul finanțare a dispărut”, în acest an comunicându-le celor de la Bechtel să găsească o formulă în care să lucreze cu finanțarea lor, „cum era vorba inițial”. Altfel, se va mai lucra la autostradă doar dacă, după alocarea de bani la primele două priorități, rămân fonduri pentru lucrări făcute cu bani integral de la buget.
„Momentan cu Bechtel nu se întrevăd lucruri foarte pozitive în perioada imediat următoare. Am propus la Guvern să încercăm să obținem posibilitatea de a aloca un fond de 1,5- 2 miliarde de euro pe un număr de proiecte, nu numai de infrastructură de transporturi, ci și pe alte proiecte, dar pe un număr de proiecte foarte bine cunoscute, fix și redus. Pentru astea cinci sau șapte proiecte mai cheltui un miliard jumate, care sunt proiecte ce dau drumul la economia țării și peste tot, într-o perioadă de criză, se face așa ceva”, a afirmat Berceanu.
El a precizat că așa a procedat și Roosevelt după război, iar Spania a aprobat recent circa 13 miliarde de euro în scop similar.
„E una din metodele care întotdeauna s-au folosit, o fac foarte multe țări acum și ar trebui s-o facem noi, pentru că sunt proiecte care oricum sunt necesare și care determină un efect multiplicator în economie, respectiv se lucrează cu materiale de construcție românești, cu muncitori români, cu utilaje care sunt aici și așa mai departe”, a explicat el.
Ministrul a spus că pentru aceste proiecte „cu efect multiplicator” va cere organismelor internaționale să aprobe o depășire a deficitului bugetar, pentru că toate țările au mers pe investiții în infrastructură prin creșterea deficitelor.
„Ideea era ca acum, la sfârșitul lunii aprilie, când vin FMI și UE, să le propunem să ne permită o depășire a actualului deficit bugetar. Dacă Franța are 8,5 deficitul bugetar și are datorie aproape de sută la sută din PIB, noi, care avem o datorie de vreo 22 la sută din PIB, am putea să ne ducem și noi la șapte la sută deficit bugetar anul ăsta”, a spus Berceanu.
El a menționat că reprezentanții FMI și UE ar putea să aibă și alte variante, rămânând de văzut dacă există sau nu „apetit” pentru propunerea sa.
„Eu cred cu tărie că ar fi foarte benefic pentru relansarea economică a României să facem niște investiții de tipul ăsta. Sunt multe investiții care fac locuri de muncă și au efect multiplicator, dar și investiții care dau de lucru celor care produc aparatură prin alte țări, prin diferite achiziții. Pe niște investiții de acest tip, multiplicatoare, cu angajamentul că banii se cheltuiesc pentru acea investiție, nu pentru pensii, salarii sau ne cumpărăm nu știu ce mobilier, mașinuțe sau alte cheltuieli”, a declarat Berceanu.
Întrebat dacă Autostrada Transilvania intră în această categorie, ministrul a spus că oricare autostradă, drum național sau cale ferată intră, fiind lucrări necesare, care „sunt cu ceva din România”.
„Eu am picat acum ministru, într-o perioadă în care, din cauza crizei economice, sunt foarte puțini bani și lucrurile stau cam așa: de acolo nu se poate tăia, de acolo nu se poate, că acolo sunt pensii, sunt salarii, ăia fac grevă – și de unde se taie? De la investiții, că investițiile nu fac grevă. Anul trecut am avut mai puțini bani alocați, cel puțin la începutul anului, decât în 2008, iar în acest an mi s-au alocat cu 1,5 miliarde de lei mai puțini bani decât în 2009. Atâta-s banii, atât încerc și eu să fac. Fac prioritizări”, a conchis Berceanu.